18-04-2024
 
 
 
  :: Ana Menü
 
 
 
Duyurular
AKIL IÇIN YOL BIRDIR

(THERE IS but
ONE WAY for REASON)
       
(linkleri SAG TIKLAYIN
                                 lütfen)

Sn.Soner YALÇIN'dan 
dikkate deÄŸer bir yazı: 
Edebiyatla 
               AhmaklaÅŸtırma
https://www.sozcu.com.tr/
2021/yazarlar/soner-yalcin
/edebiyatla-ahmaklastirma
-6335565/
 


Önerdigimiz sayfalar:
M. SAID ÇEKMEG?L 
anisina
https://www.facebook.com/
groups/35152852543/?mul
ti_permalinks=1015385
0899667544&notif_t=grou
p_highlights&notif_id=147
2405452361090




Nuri BiRTEK
                kardeÅŸimizin
(facebook sayfasından 
              ilginç tespitler)
https://www.facebook.
com/nuri.birtek




Raci DURCAN
                  kardeÅŸimizin
(facebook sayfasından
             ilginç tahliller)
https://www.facebook.com
/raci.durcan?fref=ts



Mesut TORAMAN
                   karde?imizin
(facebook sayfas?ndan
dikkate de?er görüntüler)
https://www.facebook.
com/mesut.toraman.52









M. Selami Çekmegil 
                          kimdir!









    ____________________
BU SITE
    Selami ÇEKMEG?L’in
Yegenleri:
    Melike TANBERK ve 
    Fatih ZEYVELI'nin
 beyaz.net ekibi ile birlikte
      M.Said ÇEKMEGIL 
  an?sina ARMAGANIDIR!  


   Anasayfa arrow Güncel Yazılar arrow Bizde Åžehir denilince:
Bizde Şehir denilince: PDF Yazdır E-Posta
Kullanıcı Oylama: / 2
KötüÇok iyi 
Yazar Necmettin EVCÄ°   
23-10-2008

bizde ‘Åžehir’ denilince:                                      

                                 Necmettin EVCÄ°

YerleÅŸik düzene tarımla geçildi. ‘Kültürün ilk formu ziraattır. Ä°nsan ancak toprağı iÅŸlemek ve önceden tayin edilemeyen istikbal için önceden tedbirler almak üzere bir yere yerleÅŸtiÄŸi vakit, medenî olmak için zaman ve sebep bulur.’(29) Tarım bir yandan özel mülkiyet kavramını diÄŸer yandan belli bir yere ait olmak anlamında topraÄŸa bağımlılığı getirdi. Birer olgu olarak yurt, vatan, ülke ve iktidar gibi kavramların varoluÅŸsal bilince dönüÅŸmesi daha sonra feodal karakter kazanan yerleÅŸik düzen kültürüyle mümkün olmalıdır.
Åžehir için yerleÅŸik olmak ÅŸarttır. Ancak her yerleÅŸim yeri ÅŸehir deÄŸildir. Bir yerin ÅŸehir özelliÄŸi kazanması oradaki insan ve yaÅŸam unsuruyla doÄŸrudan iliÅŸkilidir. Bu iliÅŸkinin niteliÄŸini nüfus olarak sayısal özellikten önce çoÄŸulculuk, çeÅŸitlilik, katılımcılık gibi çok önemli farklar belirler. Medine’nin ismi, hicret öncesinde ‘Yesrib’ idi. Yesrib o zamana kadar tipik bir Arap, Arami kültür özellikleri gösteren bir yerdi. Kabileler ve o kabilelerin kendilerine özgü adetleri vardı. Bu hemen hemen bütün bir Arap Yarımadasında böyleydi. Bunlar güçsüz de deÄŸillerdi. Hatta çölün derinliklerine kadar yerleÅŸmiÅŸ bedevi kabileleri oldukça da cengâverdiler. Kendilerine özgü kültürleri, ekonomileri vardı. Roma ve Sasaniler dâhil bölgeyi sömürgelerine almayı baÅŸaramamışlardı. Ama istenen ve özlenen bir medeniyet de kuramadılar. DediÄŸimiz gibi, çünkü yerleÅŸik olmak medeni olmak için yeterli deÄŸildi. Bilakis bu kabileler birbirlerine karşı zaman zaman eÅŸine az rastlanır ÅŸiddet uyguluyorlar, savaşıyorlardı. Yesrib’de kimi nüansları dışında benzer nitelikte bir yerdi. OturmuÅŸ, farklı olana açık olmayan, kültürel ve düÅŸünsel anlamda da içe kapalı bir yerdi. Hicretten sonra Müslümanlar oraya yeni bir unsur olarak girdiler. Bu tam manasıyla yeni bir unsurdu. Müslümanlar alışılmış toplum ÅŸemasının dışındaydılar. Onlar belli bir kabilenin üyesi deÄŸildiler. Belli bir kültürden de gelmiyorlardı. Tam tersine hemen hepsinin kökeni farklı kabilelere dayanıyordu. Ama taassuplarını Allah’a iman noktasında bir yana bırakarak yeni dine inanmışlar ve bu uÄŸurda kabileleri, ÅŸehirleri, en yakınlarını bırakarak Yesrib’e hicret etmiÅŸlerdi. O ikram edilmiÅŸ ÅŸehrin yani Mekke-i Mükerreme’nin tüm kapıları ÅŸehirli barbarlarca üzerlerine kapatılmıştı. Dinlerini özgürce yaÅŸama imkânı kalmadığı için, inançlarını yaÅŸayacakları yeni ÅŸartlar bulma amacıyla buraya gelmiÅŸlerdi. Bu geliÅŸ bir yönüyle Mekke’nin müÅŸrik zorbaların iÅŸgalinden kurtarılmasının da ilk kararlı hamlesiydi. BilineceÄŸi gibi fetih ‘açmak’ demektir. Fetihle; insanlığı her türlü putların tahakkümünden tevhidî özgürlüÄŸe kavuÅŸturmak için kurulan Mekke; tam manasıyla kuÅŸatılmış, derin bir körlükle içine kapanık hale getirilmiÅŸ Mekke, tekrar özgürlüÄŸe açılmıştır. Ä°ÅŸte Yesrib’e ÅŸehirlerin kalbini, nefesini, ruhunu, gözünü hakikate açan, açacak olan kutlu kiÅŸiler gelmiÅŸti. Yeni, o dönemin aktüel sıcaklığı içinde bahar rüzgârı gibi yepyeni unsurlar gelmiÅŸti. Bu insanlar gerçekten farklıydılar. Ä°nançlarıyla, hadiselere bakışlarıyla, algı ve deÄŸerlendirme tarzlarıyla, yaÅŸam, insan yorumlarıyla her ÅŸeyleriyle farklıydılar. Neredeyse o anki dünyanın tüm farklılıklarını içlerinde barındırarak, el ele, omuz omuza ama bir tek amaç etrafında ve birlikte yürüyerek, birlikte yaÅŸayarak gelmiÅŸlerdi. Bütün engelleri, bütün uzaklıkları aşıp. Açıkça belliydi ve görülüyordu ki, onlar hakikatte Mekke’yi geride bırakarak deÄŸil, yüreklerine bir medeniyetin tohumunu ekerek gelmiÅŸlerdi. Yesrib’de insan ve yaÅŸam gerçeÄŸi oldukça farklılaÅŸmış, çeÅŸitlenmiÅŸti. Artık orada daha çok köylerdeki yapıyı ifade eden tekçi yapı yerini sosyolojik anlamda toplum diyeceÄŸimiz çoÄŸulcu yapıya bırakmıştı. Bundan böyle orada sadece kalabalığı ölçüsünde deÄŸer bulan insan kütlesi deÄŸil; düÅŸünceleri, tavırları, yaÅŸama biçimleri önceden kestirilemeyecek tarzda hareketli, canlı bir doku oluÅŸtu. Bu parçalı mozaik bütünlüÄŸün adı ‘Medine’ olacaktı. Medine: Åžehir. Medine-i Münevvere: Aydınlanmış ve aydınlatan ÅŸehir! Ve ÅŸehirli olmak anlamında ‘Medenî’ denilecekti bundan böyle.


(29)- Will Durant, Medeniyetin Temelleri, s.15, çev. Nejat MuallimoÄŸlu, BirleÅŸik yay. Ank.1996) 

Yorum

Sadece kayıtlı kullanıcılar yorum yazabilirler.
Lütfen hesabınıza giriş yapınız veya kayıt olunuz.

Powered by AkoComment 2.0!

Son Güncelleme ( 23-10-2008 )
< Önceki   Sonraki >


Advertisement

Kullanıcı Girişi
Ziyaretçi Sayısı
111254872 Ziyaretçi
 
www.beyaz.net