27-04-2024
 
 
 
  :: Ana Menü
 
 
 
Duyurular
AKIL IÇIN YOL BIRDIR

(THERE IS but
ONE WAY for REASON)
       
(linkleri SAG TIKLAYIN
                                 lütfen)

Sn.Soner YALÇIN'dan 
dikkate deÄŸer bir yazı: 
Edebiyatla 
               AhmaklaÅŸtırma
https://www.sozcu.com.tr/
2021/yazarlar/soner-yalcin
/edebiyatla-ahmaklastirma
-6335565/
 


Önerdigimiz sayfalar:
M. SAID ÇEKMEG?L 
anisina
https://www.facebook.com/
groups/35152852543/?mul
ti_permalinks=1015385
0899667544&notif_t=grou
p_highlights&notif_id=147
2405452361090




Nuri BiRTEK
                kardeÅŸimizin
(facebook sayfasından 
              ilginç tespitler)
https://www.facebook.
com/nuri.birtek




Raci DURCAN
                  kardeÅŸimizin
(facebook sayfasından
             ilginç tahliller)
https://www.facebook.com
/raci.durcan?fref=ts



Mesut TORAMAN
                   karde?imizin
(facebook sayfas?ndan
dikkate de?er görüntüler)
https://www.facebook.
com/mesut.toraman.52









M. Selami Çekmegil 
                          kimdir!









    ____________________
BU SITE
    Selami ÇEKMEG?L’in
Yegenleri:
    Melike TANBERK ve 
    Fatih ZEYVELI'nin
 beyaz.net ekibi ile birlikte
      M.Said ÇEKMEGIL 
  an?sina ARMAGANIDIR!  


   Anasayfa arrow Güncel Yazılar arrow ADALET SÄ°STEMÄ° ÃœZERÄ°NE TESBÄ°TLER
ADALET SİSTEMİ ÜZERİNE TESBİTLER PDF Yazdır E-Posta
Kullanıcı Oylama: / 25
KötüÇok iyi 
Yazar Dr. Sami GÖREN (Hukukçu)   
22-04-2008
YARGI / ADALET SÄ°STEMÄ° ÜZERÄ°NE TESBÄ°TLER-1
Dr. Sami GÖREN (Hukukçu)

‘Adalet’ (kısaca adl) masdar olarak, düzeltmek, eÄŸri bir yoldan doÄŸru bir yola kaymak, eÅŸit ve muadil olmak, dengede tutmak, dengelemek, tartmak gibi anlamlara gelir.

‘Adalet’, doÄŸru oluÅŸu zihinde sabitleÅŸmiÅŸ ÅŸeydir. Düzgün ve usulüne uygun olmayan ÅŸeye ‘cevr’ (haksızlık ve eziyet) denir.

DoÄŸruluk ve düzgünlük kavramları, sapmazlığı ve ÅŸaÅŸmazlığı da içerisine alırlar. Adaletin anlam sahası içinde doÄŸruluktan söz ederken; haksızlıktan uzak olma, hakkaniyet sahibi olma manalarına da iÅŸaret etmiÅŸ oluruz.

‘Adalet’ bir baÅŸka deyiÅŸle, sapmazlık, kesin doÄŸru ve tam düzgünlüktür.

Zulmün karşıtı olarak ‘adalet’, bir ÅŸeyi ait olduÄŸu yere koymak, hakkını vermek, eÅŸit ve denk yapmak anlamına gelir.

Aynı kökten gelen ‘muadil’ kelimesi, eÅŸitlik, eÅŸitlemek,

‘Ä°’tidal’ ise, ılımlılık, ölçülü olmak, yani denge ve orta yolu izlemek demektir.

‘Adalet’ kavramını tek bir tanımla ifade etmek zordur. Bu kavramın kapsadığı alan da çok geniÅŸtir. ‘Adalet’ olayını çeÅŸitli cepheleriyle ve dereceleriyle anlatan bir kaç sözcük daha bulunmaktadır. ‘Adl’ kelimesi bunlardan yalnızca birisidir.

‘Kıst, kasd, istikamet, vasat, nasip, hisse, mizan’ gibi kavramlar da adalet kelimesiyle anlamdaÅŸtırlar.

‘Adalet’in karşıtı zulüm’dür. TuÄŸyan (azgınlık ve despotluk), meyl (kaykılmışlık) ve inhiraf (sapma) da zulmün anlamdaÅŸlarıdır.

Adalet; hak, kanun, kuvvet, bilgi gibi unsurları da içinde barındıran külli bir kavramdır. Adalet; haklıya hakkının verilmesidir. Hak ise; hukuken korunan menfaattir.

Adaletin bu tarifinde özellikle iki kavram öne çıkmaktadır. Bunlardan birincisi hak sahibi, diÄŸeri de hak sahibinin menfaatinin ne olduÄŸunu gösteren hukuk.

Bizde "el-adlü esasü'l-mülk" denmiÅŸtir. "El-adl", yani adalet; esas: Temel; mülk: egemenlik... (Yani emlak manasına, taşınamaz mallar manasına deÄŸil) mülk, egemenlik demek. Meliklik, malik olmak; bir toplumun yönetimine sahip olmak demek. "EgemenliÄŸin, hakimiyetin, idareye sahip olmanın temeli adalettir."

Kur’an insanlara adaletle iÅŸ görmeyi, adaleti yerine getirmeyi emrediyor:

“Allah, adaleti, ihsanı (iyiliÄŸi ve güzel davranmayı), yakın akrabalara yardım etmeyi; fahÅŸa’dan (aşırılıktan), münker’den (kötü iÅŸlerden) ve baÄŸy’den (azıp-haddi aÅŸmaktan) uzak durmanızı emreder.” (16 Nahl/90)
“Allah size emanetleri ehline vermenizi ve insanlar arasında hükmettiÄŸiniz zaman, adaletle hükmetmenizi emreder.” (4 Nisa/58)
Peygamber Efendimiz (sav); “Bir ülke küfürle ayakta durur ancak zulümle ayakta durmaz” buyuruyor.

Yıllardır Türkiye’de en çok tartışılan konuların başında adalet / yargı gelmektedir. Yargı ile sıkıntısı olmayan, eleÅŸtirisi olmayan hemen hiç kimse yok gibi. Yapılan bütün kamuoyu araÅŸtırmalarında yargıya güven % 3-5 mesabesinde çıkmaktadır. Bu oldukça tablo üzücü ve düÅŸündürücüdür. Zira yargı adaletin tecelli edeceÄŸi makamdır. Onun için “et kokarsa tuz var ya tuz kokarsa ne var” denilmektedir.

Günümüzde

Ergenekon Soruşturması,

Yargıtay BaÅŸsavcısı tarafından AK Parti hakkında Anayasa Mahkemesine açılan kapatma davası,

Fethullah Gülen hakkında  verilen beraat kararını oybirliÄŸiyle onayan Yargıtay 9. Ceza Dairesi'nin kararına Yargıtay BaÅŸsavcısının itirazı,

yargıyla ilgili tartışmaları tetiklemiÅŸtir.  

Biz yazımızda yargı sistemini analiz etmeye, bir fotoÄŸrafı paylaÅŸmaya çalışacağız:
 

Yorum
ya tuz kokarsa..
Yazar Fahri açık 2008-04-22 04:20:28
"Adaletin karşılığı zulümdür" cümlesi, söyleyeceklerimi içermesine raÄŸmen, ekleme lüzumu hissettim. 
Adalet, tek başına haklıya hakkının verilmesi deÄŸildir. Haksızın veya kusurlu, kabahatlı, suçlu olanın da, gerekli yaptırıma maruz bırakılmasıdır. Ki, insanların vicdanı rahatlasın. Ä°nsanları -kamu vicdanını- rahatlatan muamele, "gereÄŸin" ölçüsüdür. 
Bu, rahatlatma salt duygusal bir yaklaşım deÄŸildir. GeniÅŸ bakıldığında, yaptırım yoluyla hak sahiplerinin hakkının korunmasının gözetildiÄŸi çıkarılabilir.  
Adalet duygusunu asıl örseleyen, haklının hakkını alamamasından ziyade; haksızlığın-kabahatin-suçun karşılıksız kalması veya yaptırımda eÅŸitlik saÄŸlanmamasıdır. 
Adalet, kamu vicdanının kabul etmesine vesile olan, hakta ve yaptırımda eÅŸit muamele ile tecelli eder. Bundan dolayı, adil bir hukuk düzeni, öncelikle zayıf-ezilen geniÅŸ kesimlere gereklidir. Toplumsal huzurun kaynağı burada aranır. 
Peygamber'imizin, “Bir ülke küfürle ayakta durur ancak zulümle ayakta durmaz” sözü tam burada yerini bulsa gerekir. 
Hak, "hukuken korunan menfaattir" tanımı, karşılıklı menfaatlerin tanınmasıdır ÅŸeklinde de ifade olunabilir. Mesela, sulama için aynı çayı paylaÅŸmak zorunda olan birkaç köyün, sulama sırasına baÄŸlı kurduÄŸu –geçmiÅŸten süzülerek gelen- düzen, yazılı olmayan bir hukukun varlığı demektir. Bu çayın korunması, ıslahı, köprüsünün bakımı vd.de herkese yararlanılan kadar, ödev yükler. 
GeçmiÅŸten bugüne, adalette-yargıda yaÅŸadığımız sorunlar, karşılıklı menfaatlere rıza göstererek, yani herkesin ve her kesimin menfaat ve ödevlerinin tanınması-kabulü ile oluÅŸmuÅŸ bir hukuk olmadığındadır. Hakkın güçlü deÄŸil, güçlünün hep hakkı olduÄŸu zihniyet iklimi hüküm sürdüğü sürece, saÄŸlıklı bir deÄŸiÅŸim ummakta ne kadar rasyonel olur, Allah bilir.!  

"Ä°nsanlar tabiattan uzaklaÅŸtıkça kalbi katılaşır. Ä°nsanın gözleri öyle kelimelerle konuÅŸur ki dil onları telaffuz edemez."  
FAHRİ AÇIK BEY'E TEŞEKKÜRLER
Yazar samigoren açık 2008-04-23 12:42:29
Fahri Açık Bey'e deÄŸerli katkılarından dolayı teÅŸekkrülerimi sunuyorum; Allah (cc) kendilerinden razı olsun.... 
Selam ve Dua ile

Sadece kayıtlı kullanıcılar yorum yazabilirler.
Lütfen hesabınıza giriş yapınız veya kayıt olunuz.

Powered by AkoComment 2.0!

Son Güncelleme ( 22-04-2008 )
< Önceki   Sonraki >


Advertisement

Kullanıcı Girişi
Ziyaretçi Sayısı
111713261 Ziyaretçi
 
www.beyaz.net