27-02-2021
 
 
 
  :: Ana Menü
 
 
 
Duyurular
AKIL IÇIN YOL BIRDIR

(THERE IS but
ONE WAY for REASON)
       
(linkleri SAG TIKLAYIN
                                 lütfen)

Daha Nice güzel 
                       bayramlara 
ermemiz dileklerimizle 
                       Selam Size...
 
Önerdigimiz sayfalar:
M. SAID ÇEKMEG?L 
anisina
https://www.facebook.com/
groups/35152852543/?mul
ti_permalinks=1015385
0899667544&notif_t=grou
p_highlights&notif_id=147
2405452361090




Nuri BiRTEK
                karde?imizin
(facebook sayfas?ndan 
              ilginç tespitler)
https://www.facebook.
com/nuri.birtek




Raci DURCAN
                  karde?imizin
(facebook sayfas?ndan
             ilginç tahliller)
https://www.facebook.com
/raci.durcan?fref=ts



Mesut TORAMAN
                   karde?imizin
(facebook sayfas?ndan
dikkate de?er görüntüler)
https://www.facebook.
com/mesut.toraman.52









M. Selami Çekmegil 
                          kimdir!









    ____________________
BU SITE
    Selami ÇEKMEG?L’in
Yegenleri:
    Melike TANBERK ve 
    Fatih ZEYVELI'nin
 beyaz.net ekibi ile birlikte
      M.Said ÇEKMEGIL 
  an?sina ARMAGANIDIR!  


   Anasayfa arrow Medyadan Seçmeler arrow Türban için, 153/2yi netleştirmemiz yeter!
Türban için, 153/2yi netleştirmemiz yeter! PDF Yazdır E-Posta
Kullanıcı Oylama: / 21
KötüÇok iyi 
Yazar Ali İhsan Karahasanoğlu/Vakit'ten   
30-12-2007
Türban için, 153/2’yi netleştirmemiz yeter!

                                            Ali İhsan KARAHASANOĞLU

Anayasa değişikliği tartışmaları gittikçe hızlanarak sürüyor.
Kartelin Anayasa değişikliklerini getirip “türban yasağı”na dayadıkları da ortada.
Anayasa’da, türban kelimesinin geçmesine, zinhar onay vermiyorlar!
Doğrusunu sorarsanız, “türban” kelimesinin bir Anayasa metninde geçmesini, ben de doğru bulmuyorum.
Ama türban konusunda bir çaresizlik içinde kıvrandığımız da bir gerçek.
O halde şu yapılabilinir: Bugünkü Anayasa’nın 153. maddesinin ikinci fıkrası hayata geçirilerek bir düzenleme yapılabilinir.

“Anayasa’nın 153. maddesi hayata geçirilmemiş mi ki?” diyeceksiniz...
Evet, maalesef hayata geçirilmemiş!

Önce 153/2. maddeyi verelim, bakalım; maddenin ne anlama geldiğini anlayabilmek için hukukçu olmaya gerek var mı?
“Anayasa Mahkemesi bir kanun veya kanun hükmünde kararnamenin tamamını veya bir hükmünü iptal ederken, kanun koyucu gibi hareketle, yeni bir uygulamaya yol açacak biçimde hüküm tesis edemez.”
Çok basit, çok net bir düzenleme..

Deniliyor ki, Anayasa Mahkemesi iptal kararı verirken, yasama organının görevini ele geçiremez.
Kanun koyucu gibi hareket edemez.
Yeni bir uygulamaya yol açacak hüküm tesis edemez.
Şimdi, Anayasa’nın 153/2. cümlesini türban olayı üzerinden tartışalım.
Türbanın yasaklanması, nasıl olur? Diğer yasakların konulması gibi..
örneğin kapalı yerlerde sigara içmesi, nasıl yasaklanıyor?
TBMM bir kanun çıkarıyor ve bu kanunla sigara kapalı alanlarda yasaklanıyor.
Uyuşturucu madde kullanımı, nasıl yasaklanıyor?
TBMM, uyuşturucu kullanımı ile ilgili bir kanun çıkarıyor, o kanunla uyuşturucu kullanımı yasaklanmış oluyor.

Örnekleri çoğaltmak mümkün.
Ama gerek yok.
O halde, kapalı alanlarda sigara içilmesi nasıl ki kanunla yasaklanabiliyorsa, türban kullanımı da ancak kanunla yasaklanabilir..
Peki, Türkiye Cumhuriyeti kanunları içinde, türbanın yasaklandığına dair bir madde var mı?
Yok. Bilakis, kılık kıyafetin serbest olduğuna dair kanun maddesi var!
O halde, yasaklar ancak kanunla konulabilineceğinden, Türkiye Cumhuriyeti’nde türban yasağının olmadığını rahatlıkla söyleyebiliriz.

Fakat Anayasa, bu konuda istismarcıların çıkabileceğini düşünerek, yasakların ancak kanunla konulabileceğine, özellikle de Anayasa Mahkemesi’nin dolambaçlı yollarla, hile-i şer’iye dediğimiz metodlarla kanun yapma görevini üstlenemeyeceğini, yukarıda verdiğimiz 153/2. cümle ile açıkça düzenlemiş.
Bu maddeye rağmen, yasakçılar yine aksi uygulama içine giriyorlarsa, o zaman bu fıkranın müeyyidesini getiririz, olur biter.
Örneğin, yukarıdaki maddeyi yeni Anayasa’ya yine yazarız, devamına da “Anayasa Mahkemesi’nin kararlarını, bu mahkemenin kanun koyucunun görevini üstlenmiş gibi yorumlayarak, Anayasa Mahkemesi kararını gerekçe göstererek, normal hayatımızda yeni bir uygulamaya yol açacak uygulamalar geliştirilmesi, suçtur. Bu suçun cezası ilgili kanunda gösterilir.”

Evet, Anayasa 153/2’deki maddenin bir de müeyyidesini gösterirseniz, aksi yorum yapanlar, yeni bir uygulamaya yol açanlar, olmayan türban yasağını, Anayasa Mahkemesi kararını gerekçe göstererek uygulamaya kalkışanlar, bu müeyyideyi görünce, paçalarını daha sıkı tutmaya mecbur kalırlar..

Sadece türban için de sözkonusu değil bu olay.
Yarın bir başka yasak da, aynen türban yasağındaki gibi, yargı kararı ile hayata geçirilebilir.
O halde, bunları önlemenin yolu, mevcut Anayasa’da var olan, ama uygulanmayan 153/2’nin hayata geçirilmesini sağlayacak müeyyideyi gösteren bir düzenlemedir.
Böylece, Anayasa’da türban kelimesinin de geçmesine gerek kalmaz. Türban yasağının kaldırılması için açık bir düzenleme yapmaya da gerek kalmaz..


                                                                     Ali İhsan KARAHASANOĞLU


(29.12.2007 tarihli Vakit gazetesinden)

Yorum
Nihayet!...
Yazar Sanih açık 2007-12-30 14:42:32
Yazı belli ki tatbikatı ve Nazariyeyi iyi bilen bir Hukukçu kaleminden çıkmış. Hukukun gerçek sesi bir yazı. Nitekim Yargıtay Eski Başkanı Dr. Sami Selçuk ta bu perspektifden bakıyor bir yazısında hukuka ve diyor ki Sayın Selçuk: 
 
“…Hukukun üstünlüğünü  
benimsemiş bir düzende  
hukuk ve özgürlük, yasalarla  
verilmezler; yasalarla  
güvence altına alınırlar.  
Yeni anayasa, hukuktaki  
bu gelişimi iyi algılamalı  
ve bu algılamanın  
izdüşümü Olmalıdır…”  
(bkz. Eğitime Bakış, Aralık 07)  

Sadece kayıtlı kullanıcılar yorum yazabilirler.
Lütfen hesabınıza giriş yapınız veya kayıt olunuz.

Powered by AkoComment 2.0!

Son Güncelleme ( 30-12-2007 )
< Önceki   Sonraki >


Advertisement

Kullanıcı Girişi
Ziyaretçi Sayısı
64864868 Ziyaretçi
 
www.beyaz.net