15-10-2024
 
 
 
  :: Ana Menü
 
 
 
Duyurular
AKIL IÇIN YOL BIRDIR

(THERE IS but
ONE WAY for REASON)
       
(linkleri SAG TIKLAYIN
                                 lütfen)

Sn.Soner YALÇIN'dan 
dikkate deÄŸer bir yazı: 
Edebiyatla 
               AhmaklaÅŸtırma
https://www.sozcu.com.tr/
2021/yazarlar/soner-yalcin
/edebiyatla-ahmaklastirma
-6335565/
 


Önerdigimiz sayfalar:
M. SAID ÇEKMEG?L 
anisina
https://www.facebook.com/
groups/35152852543/?mul
ti_permalinks=1015385
0899667544&notif_t=grou
p_highlights&notif_id=147
2405452361090




Nuri BiRTEK
                kardeÅŸimizin
(facebook sayfasından 
              ilginç tespitler)
https://www.facebook.
com/nuri.birtek




Raci DURCAN
                  kardeÅŸimizin
(facebook sayfasından
             ilginç tahliller)
https://www.facebook.com
/raci.durcan?fref=ts



Mesut TORAMAN
                   karde?imizin
(facebook sayfas?ndan
dikkate de?er görüntüler)
https://www.facebook.
com/mesut.toraman.52









M. Selami Çekmegil 
                          kimdir!









    ____________________
BU SITE
    Selami ÇEKMEG?L’in
Yegenleri:
    Melike TANBERK ve 
    Fatih ZEYVELI'nin
 beyaz.net ekibi ile birlikte
      M.Said ÇEKMEGIL 
  an?sina ARMAGANIDIR!  


   Anasayfa arrow Güncel Yazılar arrow EĞİTÄ°M NEDÄ°R?
EĞİTİM NEDİR? PDF Yazdır E-Posta
Kullanıcı Oylama: / 46
KötüÇok iyi 
Yazar HURŞİT AHMET - Nuri BÄ°RTEK   
22-07-2007
EĞİTİM NEDİR?
HURŞİT AHMET
ÇEV. NURÄ° BÄ°RTEK
   ImageEÄŸitim sadece bir kamu öÄŸrenimi deÄŸildir. EÄŸitim bir milletin, onu oluÅŸturan fertlerinin ÅŸuurlarının geliÅŸtirilmesiyle millet ÅŸuurunun geliÅŸtirildiÄŸi bir processtir. O yeni nesilleri hayat(ın idamesi) için gerekli meslek ve sanatlarda eÄŸitmek ve hayattaki vazife ve misyonlarına vakıf olacak ÅŸekilde eÄŸitmektir. EÄŸitim vasıtasıyladır ki insanlar kültür ve entellektüel miraslarını gelecek nesillere aktarabilir ve onlara hayatın gayelerini ilham edebilir. EÄŸitim zihni, fizikî ve ahlaki bir terbiye olup gayesi, görevlerini iyi bir beÅŸer ve bir devletin deÄŸerli vatandaÅŸları olarak ifa edecek yüksek kültürlü insanlar yetiÅŸtirmektir. EÄŸitimin mahiyet ve manası budur ve bütün çaÄŸların önde gelen eÄŸitimcilerinin görüÅŸlerinin dikkatli bir mütalaası neticesinde ortaya çıkmıştır.

   
   Etimolojik olarak «Education» (EÄŸitim) kelimesi Latince «hariç» manasına gelen «e, ex» ile önderlik etme manasına gelen «ducere duc» kelimelerinden oluÅŸur. Harfi harfine «malumat doldur» ve «kabiliyetleri meydana çıkar» manasına gelir (4) Esas itibarıyla kelime malumat ve ilim verilmesi ve kiÅŸilerin gizli kalmış kabiliyetlerinin geliÅŸtirilmesi mefhumu ile ilgilidir.

   John Stuart Mill, eÄŸitime daha geniÅŸ sınırlar vermeÄŸe çalışan batılı öncülerdendir. O ÅŸöyle demiÅŸtir:

   «EÄŸitim bizi tabiatımızın mükemmelliÄŸine yakıştırmak gayesiyle sarahaten bizim kendi kendimize yaptığımızla veya baÅŸkaları tarafından bizim için yapılanlarla kalmaz, en geniÅŸ anlamda daha fazlasını yapar. Asıl gayesi oldukça deÄŸiÅŸik olan hadiselerin dolaylı tesirlerinin beÅŸer karakter ve kabiliyetlerine olan etkilerini de ihtiva eder» (5)

    John Milton eÄŸitimi ÅŸu ÅŸekilde tarif eder :

   «Ben harpte ve sulhta bir adamı, ÅŸahsi ve bütün kamu görevlerini adilane, baÅŸarılı ve alicenaplıkla yerine  getirmesi için yetiÅŸtirmiÅŸ olan eÄŸitime mükemmel ve verimli derim.» (6)

    Bu eÄŸitimin muhtemel en geniÅŸ görüÅŸ açısıdır.

   Amerikan filozofu John Dewey eÄŸitimi «tabiata ve insanlara karşı 
gerek entellektüel gerek hissi temel tutumunun ÅŸekillendirilmesi iÅŸlemi» 
addeder.(7) Dr. John Park ise «EÄŸitim bilgi ve alışkanlıkların öÄŸretme ve 
öÄŸrenme yolu ile iletme veya elde etme iÅŸlem veya sanatıdır.» görüÅŸün 
dedir. (8) 

    Bir baÅŸka eÄŸitimci, Profesör Herman H. Horne ÅŸöyle yazmaktadır:

   «EÄŸitim bedenen ve aklen geliÅŸmiÅŸ, hür, ÅŸuurlu bir beÅŸerin fikri, hissi ve iradi çevresinde kendini gösteren Allah'a ebedi bir yaklaÅŸma iÅŸlemidir .»(9)

    Profesör Niblett ÅŸöyle iddia ediyor :

   «EÄŸitimin gayesi «mutluluk»tan ziyade doÄŸru hareketi tabii hale getirmek için uyanık olmak hususunda yetenek geliÅŸtirmek ve beÅŸer anlayışını -belki de çatışma, mücadele ve ıstırap çekerek- derinleÅŸtirmektir.» (10)

   Demek ki eÄŸitim genç nesiller için ahlaki, akli ve bedeni talimin temin edildiÄŸi ve onların bu meyanda ideal ve kültürlerini kazandıkları devamlı bir iÅŸlemdir. EÄŸitimciler kelimeyi iki manada kullanırlar: geniÅŸ manasıyla eÄŸitim fert ve milletin hayat tarzını ÅŸekillendiren fiziki, biyolojik, ahlaki ve sosyal tesirlerin tamamına iÅŸaret ederken dar manasıyla sadece okul, üniversite ve diÄŸer eÄŸitim yerlerinde öÄŸretmenlerce tertip ve teÅŸkil olunan özel tesirlere iÅŸaret edilir. Her iki halde de eÄŸitim talebenin hayatının her veçhesine tesir eden çok yönlü bir iÅŸlemdir. Bu yüzdendir ki bir milletin hayat tarzı-onun eÄŸitimine baÄŸlıdır. Bir Çin atasözü bunu doÄŸru bir biçimde tespit ediyor:

    «EÄŸer bir yıl ötesi için planlıyorsanız hububat ekin,

   EÄŸer on yıl ötesi için planlıyorsanız, aÄŸaç dikin,

   EÄŸer bin yıl ötesi için planlıyorsanız, insanlar ekin.»

    iÅŸte eÄŸitim vasıtasıyladır ki insanlar «ekilir» ve asırlar inÅŸa edilir   

EĞİTÄ°M VE KÜLTÜR

   EÄŸitim bir halkın kültürünün esası ve kültürün temadisi için bir vasıtadır. Et ve kemiÄŸin birbirinden ayrılmadığı gibi bu ikisi de birbirlerinden ayrılamazlar. Bir halkın, herhangi bir ülke veya milletin eÄŸitim sistemini bir zarara sebebiyet vermeksizin taklid edebileceÄŸi ÅŸeklinde yaygın bir yanlış kanaat vardır. Bir halk kendi kültürünü hakaretle reddetmedikçe -ki bu milli bir intihar demektir- yabancı eÄŸitim sistemlerinden geliÅŸi güzel yararlanamazlar.

   Her eÄŸitim, sistemi esas itibariyle muayyen birtakım sosyal idealler, norm ve deÄŸerlerden oluÅŸur ve hayat ile kültüre özel bir bakış açısına istinad eder. Bu manada eÄŸitim sisteminin taklidi intihardır. Öte yandan öÄŸretimin teknik ve metodu söz konusu olduÄŸunda bir ülke emniyetle diÄŸerlerinin tecrübelerinden yararlanabilir. Ancak deÄŸerler, prensipler ve idealler açısından büyük dikkat sarf etmelidir, zira onların ÅŸuurlu ve ÅŸuursuzca benimsenmesi bir milletin kültür bünyesinin bütününü mahvedebilir.

   Ä°kbal bu konuda çok sarihtir.

   «Arzu edilen ateÅŸ için kendi öz cevherine bak.

   Bir baÅŸkasının ışığını elde etmek için uÄŸraÅŸmaya deÄŸmez.»

   «Batının cam üfleyicilerinin ihsanı peÅŸinde koÅŸma

   Kendi dünyanı Hindistan'ın çamurundan kur»

    «EkmeÄŸini baÅŸkasının ihsanından bekleme

   GüneÅŸ kaynağından su dalgaları bekleme…»

   «BaÅŸkalarının  kanatları altında daha ne kadar barınacaksın.

      Bahçenin esintisinde kanatlarınla hürce uçmasını öÄŸren»

Belki de  en vazıh ifade  Ä°kbal'in  yabancı eÄŸitim  ile  yetiÅŸtirilmiÅŸ bir nesli tenkidinde ortaya çıkmaktadır.. Bu eÄŸitim, kültürümüze karşı, medeniyetimizce makbul olmayan, örflerimize saygısız, tarihimize hakaret edicidir. Der ki :

   «BaÅŸkalarının bilgilerini öÄŸrendin ve biriktirdin

   Yüzünü baÅŸkalarından ödünç alınmış rujla parlattın

   BaÅŸkalarının tavrını taklitte ÅŸeref arıyorsun

   Bilmiyorum sen kendin misin yoksa bir baÅŸkasının  «ben»imi?

   Senin idrakin baÅŸkalarının  düÅŸüncelerine  zincirle  baÄŸlanmıştır.

   BoÄŸazından çıkan nefes' baÅŸkalarının ses tellerinden kaynaklanmıştır,

   Dilinde ödünç nutuklar;

   Kalbinde ödünç arzular;       .

   Kanaryaların ödünç ÅŸarkılar söyler.

   Selvilerin ödünç örtülere    bürünmüÅŸtür.

   Kadehindeki ÅŸarap baÅŸkalarından alınmıştır.

   Kadehini onu da baÅŸkalarından ödünç almışsındır.

   Sen bir GüneÅŸsin, bir kerecik kendi benliÄŸine bak.

   Işığını baÅŸkalarının yıldızlarından alma

   Mumun etrafında daha ne kadar dansedeceksin.

   Yürekliysen kendi ışığını yak.»

   Böylece ikbalin ödünç alınmış eÄŸitime karşı olduÄŸu ve örf ve ideallerimizle aynı paralelde, tarih ve kültürümüzün bir ürünü olan eÄŸitim sisteminin benimsenmesini hararetle tavsiye ettiÄŸi açıktır. Günümüzün önde gelen eÄŸitimcilerinin savundukları yaklaşım tarzı da aynen budur. John Dewey diyor ki: «EÄŸitim sosyal bir hadise olduÄŸuna ve pek çok çeÅŸitli cemiyetler bulunduÄŸuna göre eÄŸitimin kritiÄŸi ve yorumu için konulacak bir kriter muayyen bir sosyal ideali zımneder.»(11)

   Prof. Niblett «O (eÄŸitim) doÄŸuÅŸumuzdan önceki dokuz ayda fiziki olarak husule gelen prosesin tam bir insan oluÅŸumuna kadar devamıdır. Bu defa cemiyetin kültürü ana rahmi, hamile olunan ise vücut deÄŸil ruhtur.» (12) derken konuyu güzel bir ÅŸekilde dile getiriyor.

   Prof. Clark ÅŸu önemli müÅŸahedede bulunmaktadır. «BaÅŸka ne manaya gelirse gelsin öncelikle eÄŸitim kabul edilmiÅŸ bir kültürün kendi kendisine idamesi anlamına gelmelidir. Bu kültür kararlı bir cemiyetin hayatı demektir.» (13)

   Amerikalı EÄŸitimci Dr. J.B. Conant bu hususu bir baÅŸka anlamlı biçimde gündeme getirir. «EÄŸitim tecrübesinin ihraç olunabilir bir emtia olduÄŸunu zannetmiyorum. Korkarım II. Dünya Savaşından beri Almanya ve Japonya ile olan münasebetlerimizde bunun tersi bir faraziye ima edilmiÅŸtir. Tarihimizin muhtelif devirlerinde bir Ä°ngiliz veya Avrupa telakkisini ithal teÅŸebbüsleri faydadan ziyade zarar getirmiÅŸtir». (14)

   Buraya kadar yaptığımız tartışmalar eÄŸitimin halkın kültür ve sosyal ideallerinden ayrılamayacak ÅŸekilde baÄŸlı olduÄŸunu ve bu ikisinin ayrılmasına teÅŸebbüsün eÄŸitimi asli gayesinden uzaklaÅŸtıracağını ortaya koymuÅŸtur. EÄŸitim halkın kültürünü temsil etmek ve onu gelecek nesiller için saklamak zorundadır. Kültüre ve cemiyete bigane kalan bir eÄŸitim parçalayıcı bir güç olarak faaliyet gösterecek ve cemiyetin sosyal bünyesini imha edecektir. Bir cemiyetin kültürünü temsil etmeyen ve onu ihata etmeyen bir eÄŸitim faydadan çok zarar getirir.

   (kriter dergisi, Kasım 983, C.4; s.37’den)

    (Gelecek Sayıda Liberal EÄŸitimin BaÅŸarısızlığı)

    Kaynaklar   ;

Shipley, Joseph T, Dictionary of Word Origin, Ames Iowa 1957. p, 114

Mili John Stuart, Inaugural Address as Rector of St, Andrews Uni-versity 1.867 vide Smith W.t>. Lesser, Education Pelican 1958. p, 9

Milton, John Areopagitica and other Prose Works Everyman's Lib-rary,. p, 46

Dewey,   John,  Democracy and  Educatioıı  Quoted  by   Hugl.es A.G. and Hugles E.H., Education  :  Some Fundamentâl Problems, Long-mans, London, 1960, p. 81

Park Dr. Joe «Introduction», Selected Eeadings in the Philosphy of Education Macmillan, New York, 1958 p. 83 9

Horne, Herman, I- «The Philosophical Aspcets of Education Ibid.»p. 176   (Devamı Sh. 7 de)

Yorum
Yazar dedemin mesleği açık 2008-01-06 11:44:36
Buraya uzun bir yorum yazdım. Ama kaybolup gitti. DiÄŸer bir yorumda Ä°slam Dünyasının ebediyete kadar parlayacak yıldızlarından Muhammet Ikbal'e Pakistanlı diye hitap edilmiÅŸ. Bunu kültürel seviyelere uygun bulmuyorum.Sizdeki yazıda HurÅŸit Ahmet'in kendi eÄŸitm tarifi verilmemiÅŸ.Bizim Avukat Selami Bey memleketin eÄŸitiminin ne ve niçin olduÄŸunun bilinmediÄŸi zamanda gittiÄŸi saÄŸcı eÄŸitim dernekçilerine "EÄŸitiminiz bu haldeyken sizler bu ziyafeti ne kadar hak ettiniz? vs." deseydi iyi olurdu. Ä°laveten deseydi ki birileri "Solcuyum !" diyor ve oradakiler de saÄŸcılrmış.Bence onlar sadece hakla batılı karıştıryorlar.Sanırım bu yüzden bizim eÄŸitim her gün kötüye gidyor.Çünkü onların hiçbir idealist çıkışlarını görmedim. Daima "Mana ÅŸairin batnında" olarak gidiyorlar. Derneklerini kuralı kaç yıl oldu ve ne yaptılar? Hiçbir idealist çıkÅŸları yok. Zavallı öğretmen maaşıyla geçinemezken dernekçiler galiba maaÅŸ derdinde deÄŸildir. 
EÄŸitim gerçekten atardamardır. Onunla uÄŸraÅŸmakta yarar var. Sayın Çekmegil'e teÅŸekkürler. Ä°kbal'den bahsetmek için onu çok iyi tanımak gerektiÄŸini düşünüyorum. O bütün Ä°slam Dünyası için aÄŸlamış bir yüce insandır. Ãœlkesinde madalyalar kazanmış bir insandı. Ä°ngiltere'de huku doktortası,Almanya'da felsefe doktorası yaptı.Bu büyük baÅŸarılardan sonra ona Pakistanlı diye hitap edilmez.Sonra bu ÅŸahıs bütün dünya müslümanlarının kartdeÅŸidir. Selamlarımla 

Sadece kayıtlı kullanıcılar yorum yazabilirler.
Lütfen hesabınıza giriş yapınız veya kayıt olunuz.

Powered by AkoComment 2.0!

Son Güncelleme ( 14-08-2009 )
< Önceki   Sonraki >


Advertisement

Kullanıcı Girişi
Ziyaretçi Sayısı
120907775 Ziyaretçi
 
www.beyaz.net