03-05-2024
 
 
 
  :: Ana Menü
 
 
 
Duyurular
AKIL IÇIN YOL BIRDIR

(THERE IS but
ONE WAY for REASON)
       
(linkleri SAG TIKLAYIN
                                 lütfen)

Sn.Soner YALÇIN'dan 
dikkate deÄŸer bir yazı: 
Edebiyatla 
               AhmaklaÅŸtırma
https://www.sozcu.com.tr/
2021/yazarlar/soner-yalcin
/edebiyatla-ahmaklastirma
-6335565/
 


Önerdigimiz sayfalar:
M. SAID ÇEKMEG?L 
anisina
https://www.facebook.com/
groups/35152852543/?mul
ti_permalinks=1015385
0899667544&notif_t=grou
p_highlights&notif_id=147
2405452361090




Nuri BiRTEK
                kardeÅŸimizin
(facebook sayfasından 
              ilginç tespitler)
https://www.facebook.
com/nuri.birtek




Raci DURCAN
                  kardeÅŸimizin
(facebook sayfasından
             ilginç tahliller)
https://www.facebook.com
/raci.durcan?fref=ts



Mesut TORAMAN
                   karde?imizin
(facebook sayfas?ndan
dikkate de?er görüntüler)
https://www.facebook.
com/mesut.toraman.52









M. Selami Çekmegil 
                          kimdir!









    ____________________
BU SITE
    Selami ÇEKMEG?L’in
Yegenleri:
    Melike TANBERK ve 
    Fatih ZEYVELI'nin
 beyaz.net ekibi ile birlikte
      M.Said ÇEKMEGIL 
  an?sina ARMAGANIDIR!  


   Anasayfa
EDİSON CENNETE PDF Yazdır E-Posta
Kullanıcı Oylama: / 48
KötüÇok iyi 
Yazar RACÄ° DURCAN   
07-03-2007
EDÄ°SON CENNETE
                                                           RACÄ° DURCAN

    ImageBizdeki cennet-cehennem tartışmalarında, ampulün mucidi Edison’un nereye gideceÄŸi her zaman sorun teÅŸkil etmiÅŸtir. Cehenneme göndermeye pek meraklı tiplerin dahi, ‘peki Edison’u ne yapacaksın?’ dediÄŸinizde dilleri tutulmasa dahi, mutlaka duraksayıp yutkunarak bu zor suali cevaplamak için vakit kazanmak istediklerine sizler de ÅŸahit olmuÅŸsunuzdur. Çaresizlikten  hafifmeÅŸrep sanat icra eden bir  kısım kimseleri tereddütsüz yerine teslim eden zihniyet, sıra Edison’a gelince nedense tökezler, ona kendi gönlünden geçen bir paye verebilmek için çözümsüzlük içinde kıvranır. Belki O’nu cennete göndermezse elinden elektriÄŸin alınacağını; kandilli, gaz lambalı sefil günlere geri dönüleceÄŸini aklından geçirir. Gündeme geldiÄŸinde daima tartışma yaratan bu konuda bizim de birkaç söz söylememizi okurların anlayışla karşılayacağını umut ediyorum. Eh! Çok okunsun diye her gün ‘küresel ısınma’dan bahsedecek deÄŸiliz ya! (Bu arada okunma sayısı tatmin etmeyen son yazıma iliÅŸkin göndermemizi de yapmış olduk)

      Bu tereddüdün yaÅŸanmasındaki en büyük amil, Edison’un insanlığa yaptığı düÅŸünülen büyük katkıdır. Bu konu tartışılırken bilinçaltında ÅŸöyle bir tasvir vardır: Dünya kapkaranlıktır. Ä°nsanlar geceleyin ne dışarıda ne de evlerinin içinde hiçbir ÅŸey görecek durumda deÄŸillerdir. Bu zifiri karanlığı fark eden Edison, zorlu ve özveri gerektiren çabalarıyla ampulu bularak insanlığın hem gecelerini, hem önünü aydınlatmıştır.

    Aslında bu durum sadece Edison ve ampul için geçerli deÄŸildir. Nerdeyse bütün icatlar ve mucitler için söz konusudur. Bunun bir yanılgı olduÄŸunu, icatların bir süreklilik gösterdiÄŸini ve ihtiyaçların sonucu olduÄŸunu Kriter’de yayınlanan ‘müthiÅŸ mucitler efsanesi’ adlı yazımızda izah etmiÅŸtik. Son T.V tartışmalarında Edison’un nereye gideceÄŸi konusunda Süleyman AteÅŸ gibi ilim adamlarımız dahi çaresiz kalınca durumdan kendimize vazife çıkardık.
    Teknolojik buluÅŸların öncüllerinin olmadığı, birdenbire ortaya çıktıkları ve insanüstü vasıfları olan büyük dahiler tarafından yaratıldıkları tezleri, tarih bilinci geliÅŸmemiÅŸ ülkelerde kasıtlı olarak dillendirilen efsanedir. Her teknolojik yeniliÄŸin bir öncülü vardır ve her yenilik, eskinin bir kusurunu kapatmak amacı taşır. Edison ark ampulunu bulduÄŸunda Amerika’da kullanımda olan iki çeÅŸit aydınlatma sistemi vardı. Birincisi; gazlı aydınlatma sistemiydi. Bu, gazın yeraltına döÅŸenmiÅŸ borularla aydınlatılacak sokak ve mekanlara taşınarak oradaki aydınlatma cihazında yakılması ÅŸeklindeydi. DiÄŸeri ise; bir elektrik devresine baÄŸlanmış iki karbon çubuÄŸun birbirine yaklaÅŸtırılması sonucu, çubukların uçlarının ısınarak vermiÅŸ olduÄŸu aydınlatmaydı. Elde edilen bin mumluk beyaz ve güçlü ışık, sokakların, tiyatro salonlarının ve kamusal alanların aydınlatılması için yeterliydi. Ancak her iki sistemin de zaafları vardı. Gazlı aydınlatma etkili deÄŸildi. 16 mumluk bir aydınlatma bugünün 20 wattlık zayıf sarı ışıklı aydınlama sistemine denktir. Ayrıca oksijenle yanma, sis kurum ve koku nedeniyle çevrenin kirlenmesine yol açıyordu. Merkezi bir sistemle kontrol edilmesi mümkün deÄŸildi. Karbon çubuklarla elde edilen ark aydınlanmasında ise çok parlak, güçlü bir ışık elde ediliyordu. GereÄŸinden fazla olan bu ışıkla, yüksek iÅŸletme masraflarından dolayı ancak kamu alanlarının aydınlatılması söz konusuydu. Elektrik üreticisi, aydınlatılacak mekanın yanında bulunuyor ve mekanın sahibi tarafından iÅŸletiliyordu. Belirli bir mekanda bulunan ark lambaları seri olarak baÄŸlanıyordu.Yani ya hepsini birden yakılı tutacaktınız, yahut hepsini birden söndürecektiniz. Buna raÄŸmen her iki sistem de yaygın olarak kullanımdaydı.

     Edison iÅŸe koyulduÄŸunda bu iki sistemden tamamen farklı, yeni bir ÅŸey geliÅŸtirmeyi deÄŸil; gazlı ve elektrikli aydınlanma arasında bir anoloji yapmayı düÅŸünmüÅŸtür. Oksijenle yanan ve çevreyi kirleten akkor lamba yerine, havası boÅŸaltış bir tüp içinde düÅŸük voltajla çalışarak ışık yayan bir ampul yapmayı planlıyordu. Böylece insanlar evlerini ve iÅŸyerlerini ucuza aydınlatabileceklerdi. Amacını düÅŸündüÄŸünüzde Edison’un elektrik ve teknoloji konusunda yoÄŸunlaÅŸtığını sanabilirsiniz. Fakat O, gazlı aydınlatma sisteminin elektrikle çalışan bir benzerini yapmak için çaba sarf etmiÅŸtir. Güçlü ve kör edici bir ışığın yerine, gazlı aydınlatmadaki yumuÅŸaklığa sahip bir ampul yapmayı planlıyordu. Gerçekte onun yapmak istediÄŸi ÅŸey, lambanın tek bir parça haline getirilerek sistemin diÄŸer parçalarıyla birleÅŸtirilmesiydi. DiÄŸer parçalar ise jeneratörler, anahtarlar, sigortalar, sayaçlar, ÅŸalterler ve diÄŸer aydınlatma donanımlarıydı. Bu parçalar, dahili aydınlatmada baÅŸarıyla kullanılmakta olan gazlı aydınlatma sisteminin elamanlarıydılar.

    Teknolojik icatlar, uluslararası itibar saÄŸladıklarından dolayı ÅŸövenist bir zihniyetle sahiplenilmiÅŸtir. Bir yerde müthiÅŸ itibar gören bir mucit, baÅŸka bir ülkede yok sayılmıştır. Akkor eletrik lambasının mucidi Amerika’da Thomas Edison, Ä°ngiltere’de Sir Joseph W. Swan, Rusya’da A.N Lodygin’dir. Bunun örneklerini baÅŸka alanlarda da görmek mümkündür.

    Birçok teknolojik icad bulunduÄŸu ilk anda ÅŸimdi bizim gördüÄŸümüz gözle vazgeçilmez deÄŸildi. Mesela Edison’un bulduÄŸu fonoÄŸraf’ın ne iÅŸe yarayacağı o zaman bu kadar aÅŸikar deÄŸildi. Hatta Edison bu icadın nerelerde kullanılabileceÄŸine dair bir öneri listesi yayınlamıştı. 10 maddelik liste ÅŸu ÅŸekilde baÅŸlıyordu; ‘stenoÄŸraf yardımı olmaksızın dikte etme (telgraf), körler için konuÅŸan kitaplar üretmek, halka konuÅŸmayı öÄŸretmek ve nihayet dördüncü sırada müzik kaydetmek vardır. FonoÄŸrafın müzik kaydedici bir cihaza dönüÅŸerek günümüzde eÄŸlence sektörünün vazgeçilmezi olduÄŸunu biliyoruz. Bir mucidin dahi icadının ne iÅŸe yarayacağı konusunda yanılgıya düÅŸmesi size tuhaf gelmiyor mu? Müzik kaydı dördüncü sırada yer almaktadır ve bunu, icadının çok önemli olmayan bir kullanımı olarak görmektedir.

    Meselenin teknik kısmı böyledir. DiÄŸer yönünü Selami Çekmegil aÄŸabeyin (www.cobantefsiri.com ) adresindeki “Cennet Aklını Kullananlar Ä°çindir” (*) yazısından okuyabilirsiniz. Ä°nsanlığa yararlı her ÅŸeyi, sırf bu nedenle cennete koymaya kalkarsanız arılardan, eÅŸeklerden, fillerden ve benzeri canlılardan bize sıra gelmezdi mealindeki sözü durumu özetlemeye yetiyor.

    Maksat, herkesi cehenneme göndererek bilinçaltında kendine yer teminini emniyete almak olan zihniyete bir katkımız olsun. Edison sorulduÄŸunda yutkunup nutukları tutulmasın. Bir çırpıda yaptığı iÅŸin pek önemsiz olduÄŸunu, o olmasaydı dahi ampulün varolacağını; zaten yaptığı bu icadla para kazanmayı amaçladığını bilsinler. Her nereye göndereceklerse bu konuda müsterih olsunlar.

      ------------

 (*)http://www.cobantefsiri.com/yazilar/bakara62.htm 

Yorum
Yazar irfan tekneci açık 2007-03-07 22:28:47
keşifleri yapanların kahir ekseriyetinin para kazanmak amacıyla yaptıklarını düşünmüyorum. hobi ve meşhur olma saikinin baskın olduğunu düşünüyorum.
Ä°rfan Bey'e
Yazar girisim açık 2007-03-09 11:48:51
Ä°rfan Bey'in haklı olduÄŸu taraflar var. Bir buluÅŸ, herÅŸeyden önce yoÄŸun bir düşünceyle ortaya çıkar. Neredeyse saplantı derecesinde konuya odaklanmanızı gerektirir. Ä°nsanı bu kadar konu üzerinde düşürecek bir motivasyon aracı olmalıdır. Bu da şöhret, kendini gerçekleÅŸtirme isteÄŸi ve para kazanma hırsı olabilir. 
Ancak günümüzde buluÅŸların ferdi planda ve hobi olarak yapılması imkansız hale gelmiÅŸtir. Bir defa bilgi, uzmanlık alanlarına bölünmüştür. Hiçbir konu tam olarak bir kiÅŸi tarafından bilinememektedir. AraÅŸtırma çalışmaları çok büyük maliyetler getirmektedir. Zaten yenilikleri, buluÅŸlarıda büyük ve güçlü firmaların desteklediÄŸi ekipler gerçekleÅŸtirir. Sizin bir fikriniz olsa dahi bu sadece fikir planında kalır, somut olarak kimseye iletemezsiniz. 
 
Patent almak için bile büyük masraflar gerekmektedir. Bir insanın sırf hobi olsun diye bu kadar masrafı üstlenmesi hem mantıksız hem mümkünsüzdür. 
Batı telif hakları adı altında dünyanın servetini elde etmektedir. ArÅŸimed suyun kaldırma prensibi ilkelerini açıklamasaydı Almanlar denizaltı yapmak için bu safhadan geçmeleri gerekecekti. Aslında insan eliyle oluÅŸan herÅŸeyde evrensel kültürün katkısı vardır. Michale Jackson plak yapıp dans ediyorsa bunda Afrika müziÄŸinden bir esinlenme vardır. Bir eczacılık firması bir ilaç geliÅŸtirmiÅŸse bunda Ä°bni Sina'nın katkısı çoktur. Ancak onlar kar hırsıyla herÅŸeyin patentini alırken insannlığa birÅŸey vermeyi hiç düşünmezler. 
 
TekerleÄŸin icadı tarihteki en büyük buluÅŸlardan biridir. Tekerlek olmasaydı FORD'un otomobil üretmesi düşünelemezdi. Ancak biz ne tekerleÄŸi bulan kiÅŸiyi, ne kağıt, barut, psula gibi önemli ÅŸeylerin kim tarafından icad edildiÄŸini bilmiyoruz. Çünkü herÅŸeyin bir öncülü vardır. HerÅŸeyin bir ilkeli vardır. BuluÅŸları bir isim adı altında birbirinden koparmak Batı kapitalizminin eseridir. Ancak bu ÅŸekilde onu paraya çevirebilirler çünkü. Böylece baÅŸkalarının da üretmesini engelleyebilirler. Bizde emeÄŸe pek saygılı telif hakları savunucularına da buradan sitemlerimi iletiyorum.  
Raci D.

Sadece kayıtlı kullanıcılar yorum yazabilirler.
Lütfen hesabınıza giriş yapınız veya kayıt olunuz.

Powered by AkoComment 2.0!

Son Güncelleme ( 08-03-2007 )
< Önceki   Sonraki >


Advertisement

Kullanıcı Girişi
Ziyaretçi Sayısı
111973769 Ziyaretçi
 
www.beyaz.net