27-03-2023
 
 
 
  :: Ana Menü
 
 
 
Duyurular
AKIL IÇIN YOL BIRDIR

(THERE IS but
ONE WAY for REASON)
       
(linkleri SAG TIKLAYIN
                                 lütfen)

Sn.Soner YALÇIN'dan 
dikkate değer bir yazı: 
Edebiyatla 
               Ahmaklaştırma
https://www.sozcu.com.tr/
2021/yazarlar/soner-yalcin
/edebiyatla-ahmaklastirma
-6335565/
 


Önerdigimiz sayfalar:
M. SAID ÇEKMEG?L 
anisina
https://www.facebook.com/
groups/35152852543/?mul
ti_permalinks=1015385
0899667544&notif_t=grou
p_highlights&notif_id=147
2405452361090




Nuri BiRTEK
                kardeşimizin
(facebook sayfasından 
              ilginç tespitler)
https://www.facebook.
com/nuri.birtek




Raci DURCAN
                  kardeşimizin
(facebook sayfasından
             ilginç tahliller)
https://www.facebook.com
/raci.durcan?fref=ts



Mesut TORAMAN
                   karde?imizin
(facebook sayfas?ndan
dikkate de?er görüntüler)
https://www.facebook.
com/mesut.toraman.52









M. Selami Çekmegil 
                          kimdir!









    ____________________
BU SITE
    Selami ÇEKMEG?L’in
Yegenleri:
    Melike TANBERK ve 
    Fatih ZEYVELI'nin
 beyaz.net ekibi ile birlikte
      M.Said ÇEKMEGIL 
  an?sina ARMAGANIDIR!  


   Anasayfa arrow Güncel Yazılar arrow ADIYAMAN'DA DÜĞÜNLER
ADIYAMAN'DA DÜĞÜNLER PDF Yazdır E-Posta
Kullanıcı Oylama: / 116
KötüÇok iyi 
Yazar Bilal SÜRGEÇ   
24-10-2006
ADIYAMAN'DA   DÜĞÜNLER
                                                                                         
Bilal SÜRGEÇ

 Adıyaman müziği zengindir. Sanatçıları genelde mektepli değil alaylıdır.Özelikle Varlık mahallesi sanatçıların yoğun  şekilde ikamet ettikleri bir yerdir.
Tarihte dünya üzerinde binlerce millet gelip geçmiştir.Bu milletlerin  varlıklarını sürdürmeleri  benliklerini muhafaza etmeleri folklorlarına, müziklerine, geleneklerine  bağlı kalmaları ile mümkün olmuştur.
Adıyaman'da davul ve zurna küresel emperyalizme karşı  milletimizin yüzyıllar boyu  muhafaza ettiği bir çalgıdır. Kültür zenginliğimizdir. Düğünde mutlaka çalınması gerekiyor. İslam dışı değil İslam Tarihinin ta içindedir.Davul dünyanın en eski müzik aletlerindendir.
Davulla ilgili Diyanet Vakfının yayınlarından İslam Ansiklopedisinde  maddeye bakmak lazım.Davulun Avrupa'ya götürülmesini sağlayan Türklerdir. Anadolu'da düğünlerde,yağlı güreşlerde  davul ve zurnanın çalınması bu aletin  dünyada en fazla milletimiz tarafından sevildiğini göstermektedir. Davul hükümdarlık alametidir. Nevbet  denilen ve belirli zamanlarda hükümdarın meskeni önünde  davul çalmayı ifade eden merasimin  Türkler'de oldukça uzun bir geçmişi vardır.Osman Gazi Karacahisarı alınca Selçuklu hükümdarı ona bayrak.tuğ ve bir davul göndermiştir.Fatih Sultan Mehmet'e  kadar  Osmanlı  hükümdarları nevbet davulu çaldığında  Selçuklu hükümdarına hürmeten ayağa kalkardı.
Ramazan ayında  hilalin görünmesi Mekke'de emirin huzurunda davul çalınarak ilan edilirdi.
Adıyaman'da özellikle Samsat'ta davul çalmayı yaygınlaştıran bir başka faktör geçmiş zamanlarda uçsuz bucaksız  buğday tarlalarını biçerken ırgatları galyana getirmek için  davulun çalıyor olmasıdır.
Arkadaşım Muharrem Tanrıveren bir gün bir şiir yazmıştı. Şiirin bir yerinde şu sözler vardı:
Samsat'ım
Tarihin gömüldü sulara
Davulun yaslıdır
Zurnan ağlasın
Ziya Köşker  hoca mısralara itiraz etti."Samsat'la davulu niye yan yana koymuşsun? Samsat'ta bir düğün olsa davulcular Kahta'dan gelir."
 Yakın bir geçmişe kadar  inançlı kesim müziğe karşı mesafeli durdu.Ancak  özel radyolar gelişince bu kesim bu alandaki boşluğu gördü. Müzik bir ilim dalıdır.İnsan için bir ihtiyaçtır. İnsan doğuştan itibaren  söylenen ninnilerle müziği duymaya başlar.
İslam dışı olan, mahremiyete uyulmamasıdır. Müziğin ve müzik aletlerinin içki sofralarında meze olarak kullanılmasıdır.
Herhangi bir eser ne kadar  mükemmel olursa olsun eğer tanıtımı yapılmazsa gündeme girmez.  Adıyaman'ın  sevilen müzik eserleri var:"Git güle güle gelin olasın" yüz yıllara hitap edecek bir türküdür.Bu türkü söylenirken halaya kalkanlar bir ileri bir geri hareket ederler:
Havalar ayaz gelin hanım
Bu da bir muraz gelin hanım
Yazması pembe gelinlik beyaz
Git güle güle güle gelin olasın                                                                                                                Adıyaman iline yuva kurasın

Çağırın gelinin gardaşını
Çeksin düğün atın başını
Anası silsin gözün yaşını

Git güle güle güle gelin olasın                                                                                                                Adıyaman iline yuva kurasın
Eser Mahmut Çetinkaya'ya aittir. Bu kadar sevilen bir eserin sahibini tanımak istedim.Marangozlar çarşısına gittim.Mahmut Çetinkaya ile tanıştım Efendi mütevazı bir insan. Adıyaman'da bakıyorsun kendi halinde herhangi bir esnaf bestekar. Bir belediye çalışanı bestekar. Eski çarşıda  küçük bir tezgah işletmecisi bir bestekar. Adıyaman böyle bir yer.
Adıyaman'da iki gencin birbirini beğenmesi yanında görücü usulü de varlığını sürdürmektedir. Gençlerin beğenisi büyükler tarafından  testten geçiriliyor. Erkek tarafı bir görücü usulü ile kız tarafına geliyor.Bir bayan öğretmen  arkadaşım anlatmıştı. Kendisini görmeye gelenler çaktırmadan koltuk  altlarına,  kapıların kollarına ,süslemelerine bakıp toz var mı yok mu kontrol etmişler.
Kız beğenildikten sonra erkek tarafı hatırı sayılı birkaç kişiyi de yanına alarak kız tarafına gider buna dünürcü gitme denir. Dünürcüler havadan sudan konuştuktan sonra "Allah'ın emri Peygamber'in kavli ile kızınızı oğlumuza istiyoruz" derler. Eğer kız evi gönüllü ise hemen de verir veya  birkaç gün süre  ister.
Düğünler Türkiye'de maalesef yozlaşmaya başladı. Düğün şenlikleri eskiden günlerce sürerdi.Davul evliliğin en güzel şeklidir. Şimdi masraftan kaçmak için  alelade bir fırında yapılan lahmacunla düğün giciştiriliyor.  Nikah salonunda bir imza ile düğün töreni bitiyor. Bu durum milletimizin  kültürel zenginliğini tehdit eden bir durumdur. Evliliğin önemi biraz da düğünlerdeki törenlerle pekiştirilir. Türkiye'deki evlilik ve aile müessesesi eğer güçlü ise bu gücü biraz da  evlilik öncesi bu törenlere borçludur.
Adıyaman'da kız istemeden sonra  tatlı yenir.Elazığ'da şerbet içilir. Burada şerbet yerine baklava ve yoğurt ikram edilir.Sonra nişan töreni yapılır. Bu tören  bazen bir düğün kadar görkemli geçer.
Çeyiz gezdirme de başlı başına bir olaydır.  Kızın eşyaları bir kamyona yüklenir. Davul ve zurna eşliğinde halaylar çekilerek  şehirde tur attırılır   evlendikten sonra kızın hayat süreceği eve  getirilir.
Kına gecelerinde  sevinç ve hüzün bir arada yaşanır. Ayrılık vakti gelmiştir artık Kız annesi ağlar. Adıyaman'ın mahalli sanatçılarından Kahtalı Hamido'nun ve Delal Metin'in iki düğün programını izledim ikisi de söyledikleri türkülerle gelinin annesini ağlatılar.
Kına gecelerinin vaz geçilmez türküsü:
Kınayı getir anne
Parmağın batır anne
Bu gece misafirem
Koynunda yatır anne

Yorum

Sadece kayıtlı kullanıcılar yorum yazabilirler.
Lütfen hesabınıza giriş yapınız veya kayıt olunuz.

Powered by AkoComment 2.0!

Son Güncelleme ( 24-10-2006 )
< Önceki   Sonraki >


Advertisement

Kullanıcı Girişi
Ziyaretçi Sayısı
96095345 Ziyaretçi
 
www.beyaz.net