17-05-2022
 
 
 
  :: Ana Menü
 
 
 
Duyurular
AKIL IÇIN YOL BIRDIR

(THERE IS but
ONE WAY for REASON)
       
(linkleri SAG TIKLAYIN
                                 lütfen)

Sn.Soner YALÇIN'dan 
dikkate değer bir yazı: 
Edebiyatla 
               Ahmaklaştırma
https://www.sozcu.com.tr/
2021/yazarlar/soner-yalcin
/edebiyatla-ahmaklastirma
-6335565/
 


Önerdigimiz sayfalar:
M. SAID ÇEKMEG?L 
anisina
https://www.facebook.com/
groups/35152852543/?mul
ti_permalinks=1015385
0899667544&notif_t=grou
p_highlights&notif_id=147
2405452361090




Nuri BiRTEK
                kardeşimizin
(facebook sayfasından 
              ilginç tespitler)
https://www.facebook.
com/nuri.birtek




Raci DURCAN
                  kardeşimizin
(facebook sayfasından
             ilginç tahliller)
https://www.facebook.com
/raci.durcan?fref=ts



Mesut TORAMAN
                   karde?imizin
(facebook sayfas?ndan
dikkate de?er görüntüler)
https://www.facebook.
com/mesut.toraman.52









M. Selami Çekmegil 
                          kimdir!









    ____________________
BU SITE
    Selami ÇEKMEG?L’in
Yegenleri:
    Melike TANBERK ve 
    Fatih ZEYVELI'nin
 beyaz.net ekibi ile birlikte
      M.Said ÇEKMEGIL 
  an?sina ARMAGANIDIR!  


   Anasayfa arrow Medyadan Seçmeler arrow 1500ile1900 yılları arasında İran (*)
1500ile1900 yılları arasında İran (*) PDF Yazdır E-Posta
Kullanıcı Oylama: / 53
KötüÇok iyi 
Yazar Prof Dr Ağaoğlu Ahmet(**)   
26-03-2013

1500 ile1900 yılları arasında  İran (*)

                                     Prof Dr Ağaoğlu Ahmet(**)
Şiilik ve  şii mezhebinin   aleni olarak devlet  dini olarak  tanınması Şah İsmail zamanında başlar. Şiilik Şah İsmail’den önce de mevcuttu ve İslamiyetin ilk zamanlarında başlar. Daha Hz Ömer zamanında İslamiyet Zerdüştlükle temasa geldiği ilk günden itibaren Alevilik Zerdüştlüğün İslamiyet’e karşı yapmağa başladığı aksülamelin bir ifadesi oldu. Daha o zaman Zerdüştlük hukuku ilahiye nazariyesi ile  Hz. Muhammed’in icmai ümmet nazariyesi  ve  Zerdüşt’ün kader ve kısmet hakkındaki duyguları ve keza Zerdüşt’ün  beşeri uluhiyet, beşeri irade gibi biribirine tamamen zıd zihniyetler arasında derin çatışma husule gelmiş ve bu çarpışmaların mahsulü olarak Şiiliğin teolojik cephesi kurulmuştu.

Şia’nın siyasi cephesine gelince son Sasani hükümdarı Yezdcerd’in kızı Şehriban Hz Hüseyin ile evlenmişti. Hz Hüseyin’in evlenmesinde Sasani sülalesi ve diğer taraftan Hz Muhammed ve Hz Ali ile doğrudan doğruya varisi vasıtasıyla halife olması pek tabii id ve bu hilafetin seçim yolu ile değil erkek evlattan veraset yolu ile geçmesi hükümdarlık hakkındaki eski İran nazariyesine pek uygundu.(s-11-12)

Şah İsmail tahta geçmeden önce iç karışıklıklardan kaçarak Giylan’a iltica etmişti. Burada Zerdüştlük tesirini sürdürmekteydi. Kendisi On iki İmamların sonuncusu İmam Hasan Askeri’ye intisapetmişti. Bu onun kuracağı devlete pek lazımdı. Kendisi gayb olan İmam Mehdi olduğunu yaydı. İran’a hakim olunca kendi meşrebi dışında bütün mezhebleri yasak etti. Hadislerden kelimelerden huruflardan, noktalardan binbir manalar çıkarıldı. Teviller yapıldı. Rivayetler uyduruldu.

İran’da bir Bizan ruhu bir Bizans zihniyeti kuruldu. Safaviler döneminde düşünceye konulan yasaklar İran’da bırakın bir âlimi bir şair bile çıkamadı.

Savafi Devletinin son hükümdarı Şah Tahmasb bütün Safaviler gibi ayşu işrete mecluptu. Bir gece sefih hükdar serhoş ve berbad bir vaziyette bulunurken Nadir Şah toplamış olduğu alim ve büyüklere  Tahmasb’ın bu halini gösterdi. Derhal hal’ine karar verildi.

Nadir Şah İslam dünyasında bir mezheb birliği sağlamak istiyordu bütün din âlimlerini ve Türk boylarını bir araya getirdiği bir toplantıda şunları söyledi “Peygamberin vefatından sonra sıra ile dört haife yerine geçtiler. Hin’te Rum’da, Türkistan’da ve İran’da Safaviler kadar bir millet ve bir din vardı.Safaviler zamanında Şiilik çıktı ve cahiller sabbe başladılar.Ümmet ve millet arasına nifak adavet ve ayrılık sokdu.Bu bidat kalkmadıkça kimseye rahat yoktur. Bu mezheb ki bizim babalarımızın adetlerine ve bil hassa bizim milletimizin ananelerine muhaliftir. Kaldırılmalıdır.(s.35)

  Kitabın Milli Kütüphanedeki Künye bilgisi:
000626499
Materyal Türü  Kitap
Dewey No  955 20
Yer Numarası  2001 BD 2706
Ana Giris  Ağaoğlu Ahmet
Eser Adı  1500 ile 1900 arasında İran /
Basim  [Ankara : yayl.y., 19--]
Fiziksel Niteleme  51 s. ;  27 cm
Seri  ( Türk tarihinin ana hatları eserinin müsveddeleri. Seri II. ; no. 13 )
Dil  TUR
Subject  İran -- -- Tarih
Sağlama No  B.N. 2001/4-2216

Not: Bu kültürel katkı; değerli tarihçi hocamız Bilal Sürgeç bey tarafından iletilmiştir.

Yorum

Sadece kayıtlı kullanıcılar yorum yazabilirler.
Lütfen hesabınıza giriş yapınız veya kayıt olunuz.

Powered by AkoComment 2.0!

Son Güncelleme ( 26-03-2013 )
< Önceki   Sonraki >


Advertisement

Kullanıcı Girişi
Ziyaretçi Sayısı
82131051 Ziyaretçi
 
www.beyaz.net