19-04-2024
 
 
 
  :: Ana Menü
 
 
 
Duyurular
AKIL IÇIN YOL BIRDIR

(THERE IS but
ONE WAY for REASON)
       
(linkleri SAG TIKLAYIN
                                 lütfen)

Sn.Soner YALÇIN'dan 
dikkate deÄŸer bir yazı: 
Edebiyatla 
               AhmaklaÅŸtırma
https://www.sozcu.com.tr/
2021/yazarlar/soner-yalcin
/edebiyatla-ahmaklastirma
-6335565/
 


Önerdigimiz sayfalar:
M. SAID ÇEKMEG?L 
anisina
https://www.facebook.com/
groups/35152852543/?mul
ti_permalinks=1015385
0899667544&notif_t=grou
p_highlights&notif_id=147
2405452361090




Nuri BiRTEK
                kardeÅŸimizin
(facebook sayfasından 
              ilginç tespitler)
https://www.facebook.
com/nuri.birtek




Raci DURCAN
                  kardeÅŸimizin
(facebook sayfasından
             ilginç tahliller)
https://www.facebook.com
/raci.durcan?fref=ts



Mesut TORAMAN
                   karde?imizin
(facebook sayfas?ndan
dikkate de?er görüntüler)
https://www.facebook.
com/mesut.toraman.52









M. Selami Çekmegil 
                          kimdir!









    ____________________
BU SITE
    Selami ÇEKMEG?L’in
Yegenleri:
    Melike TANBERK ve 
    Fatih ZEYVELI'nin
 beyaz.net ekibi ile birlikte
      M.Said ÇEKMEGIL 
  an?sina ARMAGANIDIR!  


   Anasayfa arrow GeçmiÅŸten arrow GeçmiÅŸten arrow Ahmed Cevdet PaÅŸa - Mithat PaÅŸa - Anayasa
Ahmed Cevdet Paşa - Mithat Paşa - Anayasa PDF Yazdır E-Posta
Kullanıcı Oylama: / 0
KötüÇok iyi 
Yazar Bilal SÃœRGEÇ   
06-12-2011
Ahmed Cevdet PaÅŸa - Mithat PaÅŸa - Anayasa  
                                   Bilal SÜRGEÇ
19 yüzyılın deÄŸerli bir mütefekkiridir.  Önemli bir devlet adamı, hukuk bilgini ve tarihçidir. Sosyolojinin kurucusu Ä°bn Haldun’un Mukaddimesinin  bir kısmını ilk kez tercüme etmiÅŸtir. Gerek tarihe gerekse olaylara sosyolog gözü ile bakmıştır.

1876 Anayasası hazırlanırken Mithat PaÅŸa ile tartışmaya girmiÅŸtir. Mithat PaÅŸa , “Sen Fransızca bilmiyorsun ne anlarsın anayasadan,Fransızca bilmeyenden  devlet adamı olamaz “deyince Ahmed Cevdet PaÅŸa “ Bir Fransız kunduracı senden daha iyi Fransızca konuÅŸur. Olur olacak Fransa’dan kunduracı getirin.Anayasayı ona yaptırın!”diye cevap verir.

Ahmed Cevdet PaÅŸa, medrese mezunudur. Medresede okuyan bir Müslüman’ın Fransızca öÄŸrenmesi hoÅŸ karşılanmadığından Fransızca bilgisini gizli tutmuÅŸtur. Kızı Fatma Aliye’ye göre “bir kitabı tercüme edecek kadar Fransızca bilmektedir.”(Fatma Aliye –Cevdet PaÅŸa zamanı)

Ahmed Cevdet PaÅŸa’ya  göre Osmanlı Devletinin bir anayasa yapmasına gerek yoktur. Çünkü insan ihtiyaçları deÄŸiÅŸkendir. Toplum her zaman yeni buhranlarla karşılaÅŸabilir.Önceden yapılan kanunlarla toplumun ihtyaçları giderilemez. Anayasa toplumu duraÄŸanlaÅŸtırır.
 
Ahmed Cevdet PaÅŸa Batı taklitçiliÄŸine ve maddeci felsefeye ÅŸiddetle aleyhtardı. Abdülhamit gibi akıllı bir padiÅŸahın idaresi altında Türklerin Anayasa’ya ihtiyaçları olmadığına kaniiydi (Prof Dr Ercümen Kuran Ahmed Cevdet PaÅŸa Semineri-1985- s 27)
 
Osmanlı medeni kanunu hazırlarken Osmanlı topraklarındaki çeÅŸitliliÄŸe dikkat etmek gerekir.Bosna halkının yaÅŸam anlayışı ile Arabistan’ın ki farklıdır.
 
O her toplumu ayrı ayrı  gözetlemiÅŸtir.ReÅŸit PaÅŸa’nın verdiÄŸi bir görevle Bir ay kaldığı BükreÅŸ’te  “Orada galiba hamiyet  ırz ve namus sözlerini kimesne aba ve ecdadından iÅŸitmemiÅŸ.Karı ve koca birbirlerini kıskanmak adet olmamış.Herkes beÄŸendiÄŸiyle  mu’aÅŸeret  ile mani müzahim yok.”(Tezakir. IV s 28)
 
Cevdet PaÅŸa ehli sünnet anlayışı doÄŸrultusunda kanun hazırlarken  Ä°stanbul’da  Hanefi mezhebine mensup ulema sadece HanefiliÄŸe bakılmasını isterken Fransız BüyükelçiliÄŸi de Fransa’nın kanunlarını mota mot alması için baskı yapmış hatta Ahmed Cevdet PaÅŸa Fransa’nın baskısı ile sürgün edilmiÅŸtir.
 
Cevdet PaÅŸa bu durumu ÅŸöyle anlatıyor “Sırf alafranga fikirlere tabi olan  Frenk sempatizanları “Kod Napoleon’un” (Fransız Kanunları) tercümesiyle aynen Osmanlı mahkemelerinde yürürlüÄŸe konulup uygulanması fikrinde idler.Bakanların fikirleri bu konuda ikiye bölünmüÅŸtü.Evvelki fikirde olanlar  ilm-i fıkıhın  muamelat kısmından çağın icaplarına uygun  ÅŸeri kanunları toplayarak  bir kitap yazılmak fikrindeydiler.
Kabuli PaÅŸa’nın iÄŸfalatı olan Åžeyhülislam  Kezzubi Hasan Efendi ve onunla beraber   olan cahiller böyle bir fıkıh kitabının daire-i ilmiyede yapılmayıp daire-i adliyede yapılmasından dolayı  kıyam etmiÅŸlerdi. (Maruzat-199-201)

Yorum

Sadece kayıtlı kullanıcılar yorum yazabilirler.
Lütfen hesabınıza giriş yapınız veya kayıt olunuz.

Powered by AkoComment 2.0!

Son Güncelleme ( 06-12-2011 )
< Önceki   Sonraki >


Advertisement

Kullanıcı Girişi
Ziyaretçi Sayısı
111292105 Ziyaretçi
 
www.beyaz.net