28-10-2021
 
 
 
  :: Ana Menü
 
 
 
Duyurular
AKIL IÇIN YOL BIRDIR

(THERE IS but
ONE WAY for REASON)
       
(linkleri SAG TIKLAYIN
                                 lütfen)

Sn.Soner YALÇIN'dan 
dikkate değer bir yazı: 
Edebiyatla 
               Ahmaklaştırma
https://www.sozcu.com.tr/
2021/yazarlar/soner-yalcin
/edebiyatla-ahmaklastirma
-6335565/
 


Önerdigimiz sayfalar:
M. SAID ÇEKMEG?L 
anisina
https://www.facebook.com/
groups/35152852543/?mul
ti_permalinks=1015385
0899667544&notif_t=grou
p_highlights&notif_id=147
2405452361090




Nuri BiRTEK
                kardeşimizin
(facebook sayfasından 
              ilginç tespitler)
https://www.facebook.
com/nuri.birtek




Raci DURCAN
                  kardeşimizin
(facebook sayfasından
             ilginç tahliller)
https://www.facebook.com
/raci.durcan?fref=ts



Mesut TORAMAN
                   karde?imizin
(facebook sayfas?ndan
dikkate de?er görüntüler)
https://www.facebook.
com/mesut.toraman.52









M. Selami Çekmegil 
                          kimdir!









    ____________________
BU SITE
    Selami ÇEKMEG?L’in
Yegenleri:
    Melike TANBERK ve 
    Fatih ZEYVELI'nin
 beyaz.net ekibi ile birlikte
      M.Said ÇEKMEGIL 
  an?sina ARMAGANIDIR!  


   Anasayfa arrow Medyadan Seçmeler arrow Muhteşem Süleyman Dönemine Dair
Muhteşem Süleyman Dönemine Dair PDF Yazdır E-Posta
Kullanıcı Oylama: / 3
KötüÇok iyi 
Yazar Prof.Dr. Ahmet AKGÜNDÜZ   
15-01-2011

Muhteşem Süleyman Dönemine Dair

Bir Soru-Bir Cevap(*)

                                   Prof.Dr. Ahmet AKGÜNDÜZ-Doç. Dr. Said ÖZTÜRK
SORU: Kanuni zamanında ve diğer dönemlerde Osmanlı Devleti’nin resm-i hamr adıyla şaraptan vergi aldığını ve hatta bazen meyhane resminin de alındığını görüyoruz. Acaba içki caiz mi görülmektedir ki, bu çeşit resimler alınmaktadır ? Bazı kimselerin Kanuni’ye isnad ettiği içki içtiği iddiası doğru mudur?

CEVAP: Kanuni, içki içmeyen ve bilakis takvâ ile hayatını devam ettiren bir devlet adamıdır. Bu konu, İslam hukukundaki hükümler bilinmeden istismar edilen bir konudur.Meselenin esası da şudur :

A-)
İslam Hukukuna göre sarhoşluk veren bütün içkiler haramdır ve Osmanlı Devleti de bu yasağı şiddetle uygulaşmıştır. Ancak gayr-i Müslim vatandaşların belli kayıt ve şartlar altında kullanmalarına müsaade edilmiştir. Bu sebepler, İslam Hukukunun getirdiği şartlar dahilinde Osmanlı ülkesinde de hamr ve benzeri içkiler satılabilecek ve gayri müslimler tarafından kullanılabilecektir.Hatta devletin sınırları içinde, gayr-i müslimlerin eğlenebilecekleri ve içki içebilecekleri meyhaneler de açılabilecektir. Bütün bunları tek şartı, Müslümanlara zarar verir hale gelmemesidir. Mesela ancak nüfusunun kahir ekseriyeti gayr-i Müslim olan mahallerde satılabilmekte ve meyhane açılabilmektedir.Osmanlı Devleti’nde Müslümanların ve gayr-i Müslimlerin mahallelerinin ayrı ayrı olmasının bir sırrı da budur.

B-)Müslümanlar için caiz olmasa da, gayr-i Müslimler için belli şartlarda serbest bırakılan içki ve domuz gibi mallardan (gayr-i Müslimlere göre maldır; Müslümanlara göre mal kabul edilmemektedir), İslam devleti vergi alabilecektir.Özellikle Hanefi içtihadını esas alarak, gayr-i Müslimlerin ürettikleri şaraplık şireden ve hamr ve benzeri içkilerden şire resmi veya hamr resmi denilen bir vergi almıştır. 1591 yılından itibaren içkiden alınan vergiye zecriye resmi denmiştir. Nitekim Osmanlı Devleti domuzlardan da resm-i hınzır veya canavar adıyla vergi almıştır.

C-)İçkiden alınan bu vergiler Hamr Emâneti Mukata’atı denilen bir maliye dairesi tarafından tahsil edilmiştir. Hatta Kanuni Sultan Süleyman, gayr-i Müslimlerce açılan meyhanelere Müslümanların da gitmesinden ve de bazı Müslümanların yasak olarak içki kullanmaya başlamasından dolayı, Hamr Emâneti Mukata’asını kaldırmış, Osmanlı sınırlarına sokulan içkilere ve bunların üretimine ciddi yasaklar getirmiştir. Bu arada içki içildiği ve gayr-i meşru fiiller yapıldığı gerekçesiyle bütün meyhaneler ve kahvehaneler kapatılmıştır. Ancak daha sonra bu yasaklar II.Selim zamanında kaldırılmış ve gayr-i Müslimlere müsaade edilmiştir. III.Selim zamanında yeniden tanzim olunan zecriye resminin tahsili de yeni esaslara bağlanmıştır.

D-)O halde Osmanlı Devleti’nde hamr ve benzeri içkilerden vergi alınması veya bu vergilerin tahsili için maliye daireleri teşkil olunması yahut da gayr-i Müslimlere meyhane açmaya ve içki ticareti yapmaya müsaade edilmesi, Müslümanların ve hele hele içkiyi gayr-i Müslimlere bile yasaklayan Kanuni gibi bir devlet adamının içki içmesi manasına gelmez ve böyle bir iddia kesinlikle doğru değildir.

(*) Bilinmeyen Osmanlı, Prof.Dr. Ahmet Akgündüz- Doç. Dr. Said Öztürk, OSAV Osmanlı Araştırmaları  Vakfı, İst. 1999

Not:
Bu metni kaynağından seçip dikkatimizi çeken sayın ve tape ederek sitemize armağan eden değerli Tuğba AKMAZ  kardeşimize yürekten teşekkür ederiz.

                                                                                                                  kriter

Yorum
Soru Çok garip...
Yazar Sanih açık 2011-01-16 10:57:37
Yazı metnindeki soru Çok garip: 
Osmanlı "Helal Ticaret"ten Vergi alıp "Haram Ticaret"i vergsiz ve avantajlı mı bırakacaktı yani?..
Sun'i Yasalar...
Yazar Melitenli açık 2011-01-17 21:59:31
Sanırım Kanuni Sultanın en büyük hatası, İmparatorluğa egemen Tabii, Fıtri Yasalar dışında geçici olması gereken siyasi tedbir ve yaklaşımları ülkeye kanun adıyla uzun süreli olarak empoze etmesi olmuştur. Kanuni sıfatı da buradan gelmektedir. Geçici, sun'i ve keyfi kuralların Kanun diye genel geçer kodlar halinde ülkeye empozesi tabii gidişi bozar ve tabiatın tepkisini çeker. bilen birisi varsa bu konuya açıklık getirmesini dileyeceğim.  
Saygıyla...  
İlhami MELİTENLİ

Sadece kayıtlı kullanıcılar yorum yazabilirler.
Lütfen hesabınıza giriş yapınız veya kayıt olunuz.

Powered by AkoComment 2.0!

Son Güncelleme ( 03-08-2015 )
< Önceki   Sonraki >


Advertisement

Kullanıcı Girişi
Ziyaretçi Sayısı
73647781 Ziyaretçi
 
www.beyaz.net