25-04-2024
 
 
 
  :: Ana Menü
 
 
 
Duyurular
AKIL IÇIN YOL BIRDIR

(THERE IS but
ONE WAY for REASON)
       
(linkleri SAG TIKLAYIN
                                 lütfen)

Sn.Soner YALÇIN'dan 
dikkate deÄŸer bir yazı: 
Edebiyatla 
               AhmaklaÅŸtırma
https://www.sozcu.com.tr/
2021/yazarlar/soner-yalcin
/edebiyatla-ahmaklastirma
-6335565/
 


Önerdigimiz sayfalar:
M. SAID ÇEKMEG?L 
anisina
https://www.facebook.com/
groups/35152852543/?mul
ti_permalinks=1015385
0899667544&notif_t=grou
p_highlights&notif_id=147
2405452361090




Nuri BiRTEK
                kardeÅŸimizin
(facebook sayfasından 
              ilginç tespitler)
https://www.facebook.
com/nuri.birtek




Raci DURCAN
                  kardeÅŸimizin
(facebook sayfasından
             ilginç tahliller)
https://www.facebook.com
/raci.durcan?fref=ts



Mesut TORAMAN
                   karde?imizin
(facebook sayfas?ndan
dikkate de?er görüntüler)
https://www.facebook.
com/mesut.toraman.52









M. Selami Çekmegil 
                          kimdir!









    ____________________
BU SITE
    Selami ÇEKMEG?L’in
Yegenleri:
    Melike TANBERK ve 
    Fatih ZEYVELI'nin
 beyaz.net ekibi ile birlikte
      M.Said ÇEKMEGIL 
  an?sina ARMAGANIDIR!  


   Anasayfa arrow Medyadan Seçmeler arrow Ä°HTÄ°YAÇTAN ARTANI Ä°NFAK ETMEK NE DEMEK?
İHTİYAÇTAN ARTANI İNFAK ETMEK NE DEMEK? PDF Yazdır E-Posta
Kullanıcı Oylama: / 5
KötüÇok iyi 
Yazar Ömer Åževki Hotar - Nida dergisi,Nisan 2010   
24-03-2010
Ä°HTÄ°YAÇTAN ARTANI Ä°NFAK ETMEK NE DEMEK?

Ömer Åževki Hotar
Son günlerde kimi okur-yazar Müslümanların, Ä°slam adına ortaya koydukları tuhaf, aşırı söylemleri hayli dikkat çekmektedir. Bunlar sadece birer kanaat beyanı olsa yine neyse. Fakat Kur’an’dan çıkarılabilecek nihai sonuç ve alternatifi bulunmayan bir yargı gibi takdim edildiÄŸinde, itiraz etmek mecburiyeti doÄŸuyor.

Öyle görünüyor ki; bu cin* fikirli kardeÅŸlerimizin aşırı yargıları; zihinlerinde oluÅŸan fikri bir nüveyi, Kur’an’daki bir veya birkaç ayeti zorlayarak yaptıkları tevillerle, besleyip büyütmelerinden kaynaklanmaktadır. Oysaki Kur’an-i herhangi bir hükmü anlamak ya da Kur’an’i bir yargıya varmak konusunda, zihnimiz de oluÅŸan fikri yeÅŸerteceÄŸine inandığımız, bir veya birkaç ayetten yola çıkmanın ve onlarla yetinmenin yanıltıcı olabileceÄŸi malumdur. Kur’an’ın bütününden ortaya çıkan genel çerçeve ve mantık dâhilinde, ayetleri deÄŸerlendirmek hiç ÅŸüphe yok ki bizi doÄŸru anlayışa daha çok yaklaÅŸtıracaktır. Kur’an’ı yine Kur’an’la anlamak, ayetleri Kur’an mantığı ve bütününden çıkan espri çerçevesinde anlamaya çalışmak ihmal edilmeyecek kadar önemlidir. Bu usül, bugün için, Kitabı anlamanın en saÄŸlam iki yönteminden birincisidir. Ä°kincisi de (ulaÅŸabiliyorsak eÄŸer) sahih sünnet, yani Peygamberin (as) Kur’an anlayışıdır.

Kur’an’ın bütünü dikkate alınmadan varılan eksik yargılardan birinin de, Bakara suresinin 219. ayetindeki buyrukla ilgili olduÄŸunu düÅŸünüyorum.

Söz konusu ayette mealen; “… Sana neyi infak edeceklerini sorarlar. Deki: (afv) ihtiyacınızdan arta kalanı…” denmektedir.

Ayeti bu haliyle, Kuran bütününden kopararak bir yargıya vardığımızda, üstesinden gelemeyeceÄŸimiz, son derece zor bir emirle karşı karşıya kalırız. Öyle ya, hangimiz ihtiyaç sayılabilecek, ‘havaici asliyye’ diye de adlandırılan; faraza, yazlık, kışlık bir veya birkaç adet elbise, ihtiyacı giderecek mütevazı bir ev, hadi birçok insan için ihtiyaç sayılmasa da, bir binek (otomobil), hatta çok kimse için ihtiyaç olmasa da, bir hizmetçi, olarak listelenebilecek ihtiyaçların dışındaki tüm varlığımızı infak etmiÅŸizdir veya buna razı olabilmiÅŸizdir?

Böylece, çok önemli ve kesin ilahi bir emri yerine getirmemiÅŸ olmanın müthiÅŸ ezikliÄŸi ile kıvranıp durmaktan baÅŸka çaremiz yoktur. “Bu ayete raÄŸmen, mallarımızın, mülklerimizin tümünü niçin infak edemiyoruz?” düÅŸüncesinin yürek acısı olduÄŸunu zaman zaman görmekteyiz.  Elbet, üstesinden gelinmesi neredeyse imkânsız böyle bir yorum, gereÄŸi yapılmadığında ızdıraba sebep olacaktır.

Oysa, ilahi emirlere uyma noktasında, bizden çok daha heveskâr ve azimli olan sahabe ve adını hayırla yâd etiÄŸimiz, Salihler ve ulemanın bu ayetten hareketle, ihtiyaçlarından artan varlıklarının tümünü infak etmeyi bir mecburiyet olarak telakki ettiklerini görmüyoruz. Evet, rivayetler doÄŸru ise tüm varlığını infak eden Hz. Ebubekir gibi çok istisna bir iki örnek bulunabilir. Fakat onların da, böyle bir infakı mecburiyet gördükleri için mi, yoksa nafile bir ibadet saydıkları halde, hayırlarını artırmak konusunda ki bireysel gayretlerinden mi kaynakladığına dikkat edilmelidir. EÄŸer böyle bir mecburiyet olsaydı, mallarını ve canlarını Allah yolunda feda etmekten çekinmeyen ve bu özellikleri ile de Allah’ın methine mazhar olan muhacir ve ensar’ın tamamı, ihtiyaçtan artan tüm mallarını son kuruÅŸuna kadar harcamaktan geri durmazlardı. Oysa Hz. Ebubekir, Hz. Osman, Abdurrahman Ä°bn Avf gibi nice zengin sahabinin varlığı bilinmektedir. Yine, Ebu Hanife gibi bir tacirin, kervanları, serveti ve ticaret hacmi, herhalde bu dönemin büyük zenginleri ile kıyas edilebilir.

Tebük de otuz bin kiÅŸilik ordunun üç’te birini, yani on bin kiÅŸiyi savaÅŸ için teçhiz etmekle yetinmeyip bin altın dinar veren Hz. Osman’ın serveti belli ki öyle küçümsenecek bir zenginlik deÄŸildir. Fakat servetinin tümünü de vermiÅŸ deÄŸildir. Aynı sefer de Hz. Ömer, mal varlığının yarısı ile katkıda bulunmuÅŸtur. Hz. Ebubekir’in ise dört bin dirhem olan bütün varlığını verdiÄŸi kaydedilmektedir.[1]

Resulullah (as) tarafından affedildiÄŸi müjdelenen Kab Ä°bn Malik’in, sevicinin bir niÅŸanesi olarak bütün servetini sadaka niyetiyle vermek istediÄŸi, fakat Peygamber (as)’in, ancak malının üç’te birini bağışlamasına izin verdiÄŸi ve bu miktarın bile çok olduÄŸunu söylediÄŸi nakledilmektedir.[2]

Rabbimizin, kimseye gücünün üzerinde yük yüklemeyeceÄŸini, kimseyi takat getirmeyeceÄŸi bir iÅŸle sorumlu tutmayacağını Kur’an’ın müteaddit ayetlerinden anlamaktayız. (23/62, 2/286)

O halde, “… Sana neyi infak edeceklerini sorarlar. Deki: ihtiyaçtan artanı…” (2/219) mealindeki ayeti, baÅŸta da belirttiÄŸimiz gibi, Kur’an bütünlüÄŸü içinde, diÄŸer ayetlerle birlikte anlamaya çalışmalıyız.

Bu ayetin açılımını Muhammed suresinin 36–37. ayetlerinde görmekteyiz. Mealen;”…(Allah) sizden mallarınızı (n tümünü) istemez. EÄŸer, O sizden onları (n tümünü) istese ve bu hususta sizi zora koÅŸsa o takdirde cimrilik ederdiniz. Bu da sizin kinlerinizi açığa çıkarır (dı).” denmektedir. Demek ki; ihtiyaçtan artan’ın tümünün infakının mecburiyeti gibi bir yargıya varılması isabetli deÄŸildir.

Ayrıca, ihtiyaçtan arta kalan’ın tümü infak edilecekse; mirasla ilgili ayetleri anlamakta zorlanırız. Öyle ya, tüm varlığını harcamış olan biri, evladına miras olarak ne bırakacaktır ki, mirasla ilgili ayetler gelmiÅŸ olsun? Mirasçılara bırakılacak üç-beÅŸ parça kap-kacak, birkaç eski elbise için, üzerine koskoca miras hukuku inÅŸa edilen tafsilatlı ayetlere gerek kalır mıydı? Ve miras bırakmak ve almak meÅŸru sayılabilir miydi? Ä°nfak edilmesi zorunlu olan bir malı miras bırakmak meÅŸru olmamalıydı. Yine, ihtiyaçtan artanın tümü harcanacaksa, zekâtı hangi maldan kim verecektir?

Åžu husus da gözden kaçmamalıdır: Åžayet, ihtiyacın dışında her ÅŸey infak edilecekse, insanların sermaye sahibi olmaları, yatırım ve ticaret yapma imkânları da ortadan kalkacaktır. Bu anlayış, ÅŸahsi mülkiyeti yasaklayan, insan fıtratıyla çatışan, komünist bir anlayışı çaÄŸrıştırır. Servet düÅŸmanlığını, haset duygularını körükler… MeÅŸru olan mülk edinme hakkını ortadan kaldırır. Evet, gerçi özel mülk ve serveti ‘leÅŸ’ olarak niteleyen, son dönemin kimi akademisyenleri vardır. Vardır, ama özel mülkü böylesine takbih etmelerine raÄŸmen ihtiyaçlarından artanın tümünü tasadduk edene rastlamak zordur.

Ayrıca, Ä°slam’ı sosyalizmle neredeyse eÅŸanlamlı gören bu insanlar, zengin birçok sahabi ve Ä°slam büyüÄŸünün yanı sıra, Davud (as), Süleyman (as), Yusuf (as) gibi nice yüce Peygamberin büyük bir saltanat ve mülkün sahibi olduklarını unutmuÅŸ görünmektedirler.

Süleyman (as)’nin ÅŸu duasına bakınız: “… Bana öyle bir mülk ver ki (benzeri) benden sonra kimseye verilmiÅŸ olmasın…” (38/35) ÅŸayet mülk ‘leÅŸ’ olsaydı, Süleyman (as) böyle bir talepte bulunur muydu? Bu duaya icabet eden Allah (c.c), verdiÄŸi nimetleri sıraladıktan sonra son derece manidar ve düÅŸündürücü bir muhayyerlik tanıyarak, mealen ÅŸöyle buyurmaktadır: “ ‘iÅŸte bu’ dedik. Bizim ihsanımız. Artık dilersen kerem et (ver), dilersen tut( verme), hesabı yok.” (38/39)

Bütün bu örnekler, Ä°slam’ın sosyal ve iktisadi yapısını, sosyalizmle aynıymış gibi algılamanın ve özel mülkiyeti çirkin görerek yadırgamanın, Kur’an ve Ä°slam’la bir ilgisinin bulunmadığının ifadesidir.
Peki, o halde “…sana neyi infak edeceklerini soruyorlar. De ki: ihtiyaçtan artanı…” mealinde ki ayet neyi ifade etmektedir?

Bu ayette geçen “afv” kelimesinin ‘kolay gelen’, ‘çıkarıp verilmesi insana zor gelmeyen’[3] gibi anlamlarını dikkate deÄŸer bulan kimselerce; “…Sana neyi infak edeceklerini soruyorlar. De ki: seni sıkmayanı (veya kolay geleni)…” ÅŸeklinde anlaşılır bir tarzda yorumlamışlardır. Fakat bu yorum da çok ikna edici deÄŸildir. Zira tamamen insanların keyfine bırakılmış bir ibadet gibi görünmektedir. Bazı insanları bin liradan fazlasını vermek sıkarken, kimine bir lira vermek bile ağır gelebilir. Tabi ‘ağır geliyorsa vermezsin’ diyerek iÅŸin içinden çıkmak ya da ‘zekât gibi farz olmayıp, nafile bir ibadet olduÄŸundan, elbet gönül rahatlığıyla verilmelidir. Zorlanmadan ve severek verilen sadakadır “afv”. Ä°stemeye istemeye, gözün içinde kalarak verdiÄŸin bir sadakanın ne hayrı olur ki?’ demek de mümkündür.

Bu konuda Ä°mam Kurtubi’nin naklettiÄŸi, El Kelbi’nin görüÅŸü de dikkat çekicidir. Kelbi: “ Bu durum (ihtiyaçtan fazlasını tasadduk etmek) farz olan zekâtı tespit eden ayeti kerime nazil oluncaya kadar böylece devam etti. Zekâtı emreden ayeti kerime, önce vermekle emrolundukları her türlü sadakanın (farziyetini) nesh etti.” demektedir.

Benim âcizane düÅŸüncem ise; bu ayet ihtiyaçtan artanı tasadduk etme mecburiyeti getirmemektedir. Bilakis, elinde-avucunda ne varsa çıkarıp vermeyi yasaklamaktadır.

Yani; “‘neyi infak edelim?’ diye soranlara, ihtiyacınızı infak etmeyin, ihtiyacınız olanı mutlaka ayırın da artanından ne harcayacağınız size kalmıştır.” gibi bir anlam bence daha manidardır.

Ä°nsanın ihtiyacını, çoluk-çocuÄŸunun maiÅŸetini, evinin giderlerini, yakın çevre ve akrabalarının ihtiyaçlarını gidermek için kullandığı servetini harcayarak, hem kendisini hem de yakın çevresini muhtaç halde bırakması hoÅŸ görülmemiÅŸtir.

Bu yüzden, her konuda olduÄŸu gibi infak ederken bile orta yol tutulmalı, mutedil olunmalıdır.

“Elini boynuna baÄŸlayıp kalma. Onu büsbütün de açma (saçıp savurma). Yoksa sonra kınanmış, yaptığına piÅŸman olarak kalakalırsın.” (17/29)

“Ve onlar ki mallarını infak ettiklerinde israf da etmezler, cimrilik de etmezler. Bunun arasında orta bir yol tutarlar.” (25/67) mealindeki ayetler yine aynı manayı teyit eden mahiyettedir.

Müslümanların kendi ihtiyaçlarını, infak ediyorum diye saçıp-savurması, kendisini ve yakınlarını ihtiyaç içinde bırakması, infak deÄŸil belki israf sayılmalıdır. Bu savurganlığı sonunda piÅŸmanlık duyarak, sevap yerine günah kazanabilir.

Cahiliye dönemi adetleri de düÅŸüncemizi destekler mahiyettedir ve dikkat çekicidir. Cahiliye döneminde Arapların, kerem sahibi olmakla çokça övündüklerini öÄŸrenmekteyiz. Åžan, ÅŸeref kazanmak için ellerindeki malı dağıtıp yoksullaÅŸmayı, muhtaç hale gelmeyi meziyet sayanlar oluyordu.

Ä°ÅŸte “…(ancak) ihtiyacınızdan artanı infak edin…”, “saçıp savurmayın”, “…infak ederken (bile) israf etmeyin, orta yolu tutun…” mealindeki ayetler, cahiliye Araplarından gelen bu yanlış cömertlik anlayışına bir itiraz olabilir.

Elbette Ä°slam hayrın önünü dileyen için sonuna kadar açmıştır. Dileyen, güç yetiren, piÅŸmanlık duymayacağından emin olan bir insan, istiyorsa ihtiyacı dışında kalan tüm varlığını tasadduk edebilir. Fakat bunu bir mecburiyet olarak görmek veya yapmayanların haram iÅŸlediklerini iddia etmek yanlıştır.

Hiç ÅŸüphe yok ki infak, sadaka sıkça ve önemle tavsiye edilen bir husustur. Ä°nfakın önemi, getireceÄŸi büyük ecri, toplumu ıslah edici, kardeÅŸliÄŸi pekiÅŸtirici özelliklerini hafife almak mümkün deÄŸildir. Allah’a yaklaÅŸtırıcı, cehennem azabını savıcı böyle bir amel elbet övgüye deÄŸerdir.

Bugün artık iyice çirkinleÅŸmeye baÅŸlayan, kimi Müslümanların dünya, para ve lüks düÅŸkünlükleri ve yoksul insanlara karşı kayıtsız kalmaları tabii ki eleÅŸtirilmelidir. Sefahat ve israf’ın modern çaÄŸ Müslümanlarının en büyük zaafı olduÄŸu dünya’ya olan hırslarının, dinlerini ihmale kadar götürdüÄŸü de iddia edilebilir.

Fakat bütün bunlar, özel mülkiyet hakkını inkâra, servet düÅŸmanlığına kadar vardırılmamalıdır.

Unutulmamalıdır ki; Allah (c.c) “dilediÄŸine rızkı açıp yaymakta, dilediÄŸine kısmaktadır?” Ya da, “insanlar birbirlerine iÅŸ gördürsünler diye kimini kimine derecelerle üstün kılmaktadır…” (43/32) Yine bilinmelidir ki; “ Rablerinin rahmetini onlar mı paylaÅŸtırıyorlar? Dünya hayatının geçimliklerini aralarında biz paylaÅŸtırdık…” (43/32) diyerek ikaz eden Rabbe raÄŸmen, insanlar arasında eÅŸitliÄŸi savunmak Müslümanların talebi olmamalıdır. Bu sadece sosyalistlere heves etmekten baÅŸka bir ÅŸey deÄŸildir. Ä°slam, eÅŸitliÄŸi deÄŸil, her hak sahibine hakkının verilmesini yani adaleti telkin etmektedir. Adalet ise çoÄŸu kez eÅŸitsizlikler üzerine bina edilir. Ve yine çoÄŸu kez eÅŸitlik adalet deÄŸil zulümdür. Cin fikirli kardeÅŸlerimize duyurulur.


* cin; bilinmeyen, gizli, yabancı demektir.(**)
             (*)(kriter'den soru: Ömer bey; Hangi dilde Cin bilinmeyen, gizli,    yabancı anlamlarına geliyor? "Cin" de "insan" gibi Arapça bir kelime deÄŸil mi? Bilinmeyen insan ne? Yabancı da insan kavramı içinde deÄŸil mi? EÄŸer Cin de insan ise, Allah niye insanlardan ve cinlerden diye ayrı ayrı söz ediyor; tasrih ediyor?. Allah insana iki kere mi iÅŸaret ediyor? Siz gizli veya yabancı da deseniz, O, Ä°nsan kapsamı dışında bir varlık deÄŸilse, Ä°nsan Cin'i de kapsıyorsa,yani cin gizli yabancı insan, bilinmeyen insansa, niçin Allah Kur'anda insandan ayrıca  "Cin"den de bahsediyor; "minel cinnet-i ven-nas deniyor? (tanıdık ve tanımadık insanlardan -veya sadece insanlar-  denmez miydi).  Kelamullah fasih deÄŸil mi; Dil kullanımı bakımından mükemmel deÄŸil mi?.. Ömer bey, yazı konusu ile ilgili olmayan bu açıklamaya neden ihtiyaç duymuÅŸtur?.. etc. etc... Lütfen açıklarlarsa öÄŸrenmiÅŸ oluruz!
kriter.)
[1] M. Hamidullah, Ä°slam Peygamberi, sf. 243
[2] M. Hamidullah, Ä°slam Peygamberi, a.g.y.
[3] Ä°mam Kurtubi, El-Cami’ul Ahkâm-il Kur’an, C.3, sf.204

Yorum
Kriter
Yazar suphi açık 2010-03-26 18:10:11
Kriter Org.'un sorduÄŸu soruya Candan Hanım nâm zâtın bir yorumu olacak: 
 
Efenim; bahse konu yazıda geçen ''cin'' kelimesi Türkçe'ye girmiş olan şekliyle kullanılmıştır ve yazımında yazarın bir kabahati yoktur. TDK'ya bakıldığında tam da yerinde kullanıldığını görüyoruz. Ancak sizin şerh koyduğunuz husus aslında kendinizle tenekuza düştüğünüzü gösteriyor. Cinn kelimesi Arapça'dan dilimize cin olarak girmiştir (yanlışlıkla ve eksik olarak elbet). Arapça manâsında bilinmeyen, gizli, ikincil anlamları da içermektedir. Belki de daha fazlası, incelemek lâzım.
Yazar Sanih açık 2010-03-26 21:57:53
Yani Allah nas suresinde, arapça gizli açık diyemiyordu da onun için mi insandan ve cinden söz etti.. Suphi beyin bu kadar allame olduğunu yeni farkettim. Ömer beyin avukatı olduğunu da hele hiç bilmiyordum...
Yorum
Yazar suphi açık 2010-03-26 23:38:39
Bir fikri iletmede aracı olduğumu özellikle belirtmek isterim.Kriter Org özellikle istifade ettiğim bir sitedir.Emeği geçenlere teşekkür ederim...
CÄ°N-Ä°NSAN
Yazar Sanih açık 2010-05-21 09:12:52
 
http://www.kriter.org/index.php?option=com_content&task=view&id=1632&Itemid=59
Ä°lim bu iÅŸte!..
Yazar Melitenli açık 2010-05-30 10:36:37
Tartışma konusunda aydınlatıcı bilgiyi ÅŸu ÅŸiirde buldum. DemiÅŸ ki Hocamız: 
 
Bahattin BÄ°LHAN  
“Cin vardır-cin yoktur” diye, 
Tartışmaya dalmak niye? 
Sözlüğe sordum dedi ki: 
“Cin mahlukat-ı hafiye” (1) 
 
Yani: Cin gizli yaratık, 
Ä°nsansa açıktır, açık! 
Anlamadım, sebep nedir, 
Neden cini insan sandık? 
 
Sözlükte tanımlar ayrı, 
Cin ayrı insanlar ayrı, 
Tahminler, hayaller susun, 
Söz, sözlüğün olsun, gayri. 
 
Kim der: “Her ÅŸey gördüğümüz, 
Gördüğümüz ve bildiÄŸimiz, 
Varlığı kabul edilmez, 
Bizim hiç görmediÄŸimiz” (2) 
 
Bizce görülmeyen mahluk, 
Gördüklerimizden de çok. 
Saymaya ömrümüz yetmez, 
O denli rakamımız yok. 
 
Haber alalım Kur’andan, 
O “Cunüd-ü Süleyman”dan 
O, büyük bir topluluktu: 
Hem Cinniden, hem insandan.(3) 
 
“Cinn”, der Hakk’ın kitabında, 
Bu soruya cevabında, 
Açık ve net cevap vardır: 
“Ya ma’ÅŸere” hitabında. (4) 
 
Mefhum açık, yorum niçin? 
Geçin! Tevillerden geçin! 
Kitapta beyanlar açık: 
“Gale ifritün minel’cinn” (5) 
 
Kitap: “Kitab-ı Mübindir” 
Kopmaz bir bir habl-i Metindir”(6) 
Muhatap tek insan deÄŸil, 
Hem insandır, hem de cindir. 
 
Düşünmek hikmettir; hikmet, 
Gerçekten düşünür Hikmet, 
Sen varsayımlarla deÄŸil, 
Ä°limle, hikmetle hükmet!  
 
Bahattin BÄ°LHAN 
 
____________ 
 
 
(1) Arapça sözlükler (cin) kelimesini anlatırken: Gizli yaratıklar demektedir. 
(2) Ayet Meali: “Rabbinin ordularını ancak O bilir. (Müddesir: 31); 
(3) Neml: 17; 
(4) Rahman:33; 
(5) Neml: 39; 
(6) Bakara: 256 

Sadece kayıtlı kullanıcılar yorum yazabilirler.
Lütfen hesabınıza giriş yapınız veya kayıt olunuz.

Powered by AkoComment 2.0!

Son Güncelleme ( 25-03-2010 )
< Önceki   Sonraki >


Advertisement

Kullanıcı Girişi
Ziyaretçi Sayısı
111665264 Ziyaretçi
 
www.beyaz.net