22-01-2021
 
 
 
  :: Ana Menü
 
 
 
Duyurular
AKIL IÇIN YOL BIRDIR

(THERE IS but
ONE WAY for REASON)
       
(linkleri SAG TIKLAYIN
                                 lütfen)

Daha Nice güzel 
                       bayramlara 
ermemiz dileklerimizle 
                       Selam Size...
 
Önerdigimiz sayfalar:
M. SAID ÇEKMEG?L 
anisina
https://www.facebook.com/
groups/35152852543/?mul
ti_permalinks=1015385
0899667544&notif_t=grou
p_highlights&notif_id=147
2405452361090




Nuri BiRTEK
                karde?imizin
(facebook sayfas?ndan 
              ilginç tespitler)
https://www.facebook.
com/nuri.birtek




Raci DURCAN
                  karde?imizin
(facebook sayfas?ndan
             ilginç tahliller)
https://www.facebook.com
/raci.durcan?fref=ts



Mesut TORAMAN
                   karde?imizin
(facebook sayfas?ndan
dikkate de?er görüntüler)
https://www.facebook.
com/mesut.toraman.52









M. Selami Çekmegil 
                          kimdir!









    ____________________
BU SITE
    Selami ÇEKMEG?L’in
Yegenleri:
    Melike TANBERK ve 
    Fatih ZEYVELI'nin
 beyaz.net ekibi ile birlikte
      M.Said ÇEKMEGIL 
  an?sina ARMAGANIDIR!  


   Anasayfa arrow Medyadan Seçmeler arrow KİMLİĞİ BELLİ BİR ŞAİR;
KİMLİĞİ BELLİ BİR ŞAİR; PDF Yazdır E-Posta
Kullanıcı Oylama: / 7
KötüÇok iyi 
Yazar Asaf Emingil-Nida,Mart-Nisan,2010(*)   
18-03-2010
KİMLİĞİ BELLİ BİR ŞAİR;(*)
                                 METİN ÖNAL MENGÜŞOĞLU
                                           
                                                                         Asaf Emingil
                                         bizde bilenmenin adı sabır 
                                         bizde savaş ölüm değil hayattır 
                                         bizde düşman insan değil, fikirdir(**)
 
Yerler  Mühürlendi,   Ağabeyime  Mektuplar,   Bilge TerziSaid Çekmegil,  İstanbul Hikâyeleri,   Hayatımın Bahanesi Şiirler,   Öptüm  Kara Gözlerinden,   Müstesna Şair     Mehmet  Akif,  Düşünmek Farzdır,   Vahiy ve Sanat,   Harput Şehrengizi,   Gâvur Kayırıcılar… Birçok  farklı  alanda  birçok  farklı  söz… Şiirlerinde duygu,  öykülerinde hayat,  eleştirilerinde ölçü,  fikirlerinde Kur’an…

Sanırım Mengüşoğlu okumak kavurucu bir sıcakta gölgelenmenin vereceği haz gibi ve dahi, hayata dair tecrübe katıyor. Yaşanmışlığın masalsı bir tatla buluştuğu cümleler öykü ile ayrılmaz bir parça kılıyor sizi. Anadolu’nun küçük bir kasabasında yerleri mühürleyen gecenin meltemi yüzünüzü okşuyor kimi zaman. Her bir satırda Anadolulu bir halkın evladı olarak kendinizi bir daha yaşabiliyorsunuz. Vahiy ve sanatın buluşma noktasında hurafe’ye batmış zihinlerin karanlığına savaş açabiliyorsunuz. Fikirlerinin olgunlaştığı Malatya ekolünün düşünmeye verdiği değeri “Düşünmek Farzdır” da yakalayabilmeniz oldukça kolay. Son olarak Türkiye de hurafelerden arınmışlık ve sahihlik yolunda önemli bir adımın mimarı Said Çekmegil için yazdığı “Bilge Terzi” kitabı, bugünkü zihin yapımızın hangi serüvenlerle oluştuğuna dair önemli ipuçları sunabiliyor.

Mengüşoğlu’nun şiirlerinden biri var ki, gençliğimden olsa gerek ruhumda şahlanış yaratıyor. Müslümanca bir duruşun alnı açıklığı hatırlatılıyor her mısrada. Kur’an’ın eğitimiyle hayatında her an netliğini korumuş Peygamberin izlerini sürmeye başlıyorsunuz şiir akıp gittikçe. Maskesiz, riyasız, adam gibi adamların çağı beliriyor zihin dünyanızda.

“Belli Olmaz Kimliği Arkadan Vurucunun” şiiri vasıfsal bir tanımlama ile başlıyor. Bilginin gücünün verdiği özgüven ile düşmanına rest çekmek sanırım kurani bir üslup. Kuranda kâfirlere karşı bunun gibi bir söz getirsinler resti bilginin eminliği ile alakalıdır. Bilginin tek yaratıcısı Allah’ın insana sunduğu bilgiyi kuşanıp, istikamet üzere olmak sanırım şiirin ana temasını oluşturuyor.
 
kim bilir bizim bildiğimizi
suratımızda maske
kitabımızda yalan yok
tanımakta ustayızdır münafığı
ve de arkadan vuranı
öfkenin ve öç almanın zamanını
iyi biliriz,
kim bilir bizim bildiğimizi
ölümden sonraki
ve önceki hayatı
ve mutluluğu
…             
Şiirde kelimelerin seçimi, estetik duyguları ikinci plana alınarak yapıldığı havasını sezdiriyor. Mananın daha yoğun hissedildiği, mısralar kimi yerlerde birbirini tamamlarken kimi yerde başka bir mesajı araya sıkıştırmış. Bütün bu teknik ayrıntıların ötesinde, sade ve yalın anlatım üstün bir özgüven mesajı veriyor. Şiir adeta bilgisi olanın kimliği vardır mesajını işliyor kalplere. İçi yanlışlarla dolu bir öz bilgiye sahip olanların, düşüncelerin çarpışmasından korkması bir hakikat. Bilginin konuşamadığı yerde, ilmin ve hakikatin bastırılması da ayrı bir realite. Oysa Müslüman bilgiye sahip oldukça güçlüdür ve değerlidir. Fikirlerin çarpışmasından rahmet umar. Düşman bir karakterin eseri beşer değil, fikrin bütünü insandır. Bundandır ki sözünde durmanın izzeti, olgunluk nüvesinin temel adımlarındandır. Ve yine bundandır ki ancak kendilerine savaş açanlara karşı yüz yüze, göz göze savaşmayı ahlak edinmişlerdir. Oysa düşmanın karakteri ikiyüzlülük kılıfı ile sarılmış, kuşatılmıştır. Bütün insani ilkeleri çiğnemeyi marifet bilmiştir yüzyıllar boyu.

yüzünüz gerçek değil ki utana
lakin 'savaş
gerçek yüzünü gösterince'
yırtıldı maskeleriniz

Savaş meydanında gösteremediği yiğitliği masum çocuklar ve kadınlar üzerinde göstermiştir düşman. Mengüşoğlu, bu karaktersizliği temel de büyük hesabı unutarak yapılan küçük hesaplara bağlamakta şiirde. Ona göre en temel sorun Kur’an’ın da sık sık üzerinde durduğu gibi insanın kendini ebedi sanırcasına yaptığı hesaplar. Oysa Müslüman ahlakı her plan sahibinin üstünde bir plan yapıcı, bilgisi ile yatıştırılmış, sükûn bulmuştur. Bundandır ki hesap günü zihninin en ücra köşelerine kadar Allah korkusuyla harmanlanarak işlenmiştir. İşte, yere düşüşünde her bir Müslüman, rahmet umar yer küreye dair. Her bir düşüşün geride onlarca diriliş bıraktığının farkındalığı; yas tutmaya, matem çığlıkları atmaya manidir. Şair, yeryüzünün aydınlığını, tutulan güneşle karanlığa teslim edişindeki teşbihi ile Müslümanın umutsuzluğa ve yılgınlığa teslim olamayacağı iddiasında bulunuyor.

bizde güneş tutulur
yas tutulmaz,
bizde dayanmanın adı şükür
bizde bilenmenin adı sabır
bizde savaş ölüm değil hayattır
bizde düşman insan değil,
fikirdir. (**)

Şiirin son kısmında Mengüşoğlu çeşitli kıyaslamalarda bulunuyor. Bu kıyasların temel hareket noktasının, karakter özellikleri olduğu aşikâr. Müslüman için savaşın sadece meydanlarda silahla olmadığını aksine her an mücadelenin insan zihnini tefekkürden koparıp ölçüsüz bırakan putlarla olduğunun işaretini veriyor. Uyanık bir zihnin, akleden bir kalbin önündeki en büyük engel köleleşmektir. Oysa Müslüman Allaha kul olmak için yaratılmıştır. Kölelik gayri ihtiyari bir durum iken kulluk bir seçimdir, bir şuurdur ve dahi bir onaydır. İşte bundandır ki insanın kendi kararı korkusuz kılar onu. Allah’a tevekkül edenin uyanık şuuru, ölümü Allaha yakınlaşmanın bir ikramı gibi algılar. Şaire göre her şart ve durumda acılar çeken, ölüm korkusu ile beynini esir etmiş düşmandır. Bundandır ki kendine ölümü hatırlatan her şeyi ortadan kaldırmak ister. Mengüşoğlu’na göre ona vahşeti öğreten bu duygudur. Bu psikoz durumu huzursuzluğun ve vicdansızlığın yürekte yer edinmesidir. Aklı ölçüsüz bırakan ya da aklı kalpten koparıp dar hazneler içine sokan yine bu hastalığın bir uzantısıdır.

ben
vurulurken bile seni düşünürüm
biliyorum
benden daha çok acılar içindesin
seni mahvetmeye yeter ölüm korkusu
ölümü -yalan mı-
bir an düşünmeğe dayanamazsın
bu sana vahşeti öğretmiştir
ancak kan içince rahatlarsın.
 
Mengüşoğlu fikirleri, şiirleri ve öyküleri ile düşünme ve fıkhetme ameliyesini toplum ile paylaşmış bir mütefekkir. Toplumun, var olan kısır düşünce girdabından ve popüler savruluşlardan biraz çıkıp, sahih bir çizgide sorgulamacı bir zihin ile hayatı algılamasına katkı yapmış bir fikir adamı. Şiirde de bahsettiği gibi onun yetiştiği ekolün müntesipleri, bütün gayr-i İslami düşünce yapılarını (hurafe, bidat, menkıbe, öteki dinler, israiliyat vs.) karşılarına alarak ıslah neslinin önderleri olma noktasında önemli adımlar attılar. Her resulün, toplumunun bozulmuşluğuna karşı dik duruşu gibi dik durma gayreti güttüler. 
_________
(*) Şairimiz hakkındaki bu yazı, Nida dergisinin, Mart-Nisan,2010 sayısından alıntılanmıştır.
(**) ifade, "bizde düşman insan değil;  yanlış fikirdir"  şeklinde olsa maksada daha uygun olurdu sanıyoruzkriter          

 

Yorum
Metin ve asil!...
Yazar Selami Çekmegil açık 2010-03-20 05:07:47
Metin kardeşimizi hep vefalı ve asil bir çizgi üzerinde gördüm. Bu güzel vasıflar bir mümine ne kadar da yakışıyor. Değerli yazar Asaf Emingil'i böylesine asaletli bir hüvviyete ve kaliteye dikkat çektiği için tebrik ediyorum...  
M. Selami ÇEKMEGİL 

Sadece kayıtlı kullanıcılar yorum yazabilirler.
Lütfen hesabınıza giriş yapınız veya kayıt olunuz.

Powered by AkoComment 2.0!

Son Güncelleme ( 23-03-2010 )
< Önceki   Sonraki >


Advertisement

Kullanıcı Girişi
Ziyaretçi Sayısı
63457385 Ziyaretçi
 
www.beyaz.net