24-04-2024
 
 
 
  :: Ana Menü
 
 
 
Duyurular
AKIL IÇIN YOL BIRDIR

(THERE IS but
ONE WAY for REASON)
       
(linkleri SAG TIKLAYIN
                                 lütfen)

Sn.Soner YALÇIN'dan 
dikkate deÄŸer bir yazı: 
Edebiyatla 
               AhmaklaÅŸtırma
https://www.sozcu.com.tr/
2021/yazarlar/soner-yalcin
/edebiyatla-ahmaklastirma
-6335565/
 


Önerdigimiz sayfalar:
M. SAID ÇEKMEG?L 
anisina
https://www.facebook.com/
groups/35152852543/?mul
ti_permalinks=1015385
0899667544&notif_t=grou
p_highlights&notif_id=147
2405452361090




Nuri BiRTEK
                kardeÅŸimizin
(facebook sayfasından 
              ilginç tespitler)
https://www.facebook.
com/nuri.birtek




Raci DURCAN
                  kardeÅŸimizin
(facebook sayfasından
             ilginç tahliller)
https://www.facebook.com
/raci.durcan?fref=ts



Mesut TORAMAN
                   karde?imizin
(facebook sayfas?ndan
dikkate de?er görüntüler)
https://www.facebook.
com/mesut.toraman.52









M. Selami Çekmegil 
                          kimdir!









    ____________________
BU SITE
    Selami ÇEKMEG?L’in
Yegenleri:
    Melike TANBERK ve 
    Fatih ZEYVELI'nin
 beyaz.net ekibi ile birlikte
      M.Said ÇEKMEGIL 
  an?sina ARMAGANIDIR!  


   Anasayfa arrow Güncel Yazılar arrow 732. ÅžEB-Ä° ARUS
732. ŞEB-İ ARUS PDF Yazdır E-Posta
Kullanıcı Oylama: / 16
KötüÇok iyi 
Yazar NECATÄ° ÇAVDAR   
03-01-2006
Bu gün 17 Aralık 2005
Kış mevsiminin ilk ayı
Zehmeri'nin 3-4.'ü
Ve 732. Åžeb-i Arus..
Kimileri   Diyar-ı Rum'un büyük filozofu sevili Mevlana'yı anıyor.
Kimi  sevgili Mevlana ile kendini buluyor.
Kimi ona küfrediyor.
Demek ki büyük insan.
Demek ki iz bırakan biri..
Ve bu toprakların adamı..
En azından bu topraklardaki insanı yoğuran adam..
Sen orta Asya'dan kalk gel.diyarı Rum'a..
Ve Karaman denen  yerde karar kıl.
Oraya yerleÅŸ..
Tabi tek başına gelmemiş.
Büyük bir maiyetle.
Ana baba, kardeş evlat ve yakın, yaran..
Bu derviÅŸlikten öte bir ÅŸey Yani bir külah, bir hırka  karnımı nerde doyurursam ordayım deÄŸil.
Nerde istersem oradayım, nerde rahatsam orada oturacağım anlamına bir göç..
Ve  parçalanan Selçuklu kalıntısı  Anadolu Selçuklu sultanının  illa "gel"  sÅŸeklindeki ısrarlı çaÄŸrısına uyuÅŸ.
Bence  sultanın  yakınana mecburu iskan ediliÅŸ.
Zira Mevlana zaten özel misyonla gelmiÅŸ, sultanları bile sarsan bir  alt yapıya sahip, ekibide ona uyumlu..
Ben " batın" durumunu bilmem.. Anlamamda..O sadece Halikimizin bileceği iş..
Ama  ben olayların ve olaylarrda rol olanların "zahirine" bakıyorum..
Ve Mevlana açısından baktığımızda  Konya'da halka deÄŸil, üst tabakaya yakınlık. Üst tabakanın anlayışını deÄŸiÅŸtirme cehdi.
Yoksa  gerek Karaman gerekse  o günün Konya'sında  kaç kiÅŸi Farsça bilir, kaç kiÅŸi Farsça  ÅŸiirden anlardıki?..
Mevlana'nın hedef kitlesi  dönemine göre kendini entel sayan, öyle görünmek için çaba sarf edenlerdi.Vede  millet kesesinden   harcayan , kendini devletlu kabul eden "tüfeyli " taakası.
kaymak gurup..
Ve mevlana o konuda başarılı..
Ä°ster  MoÄŸol ister Anadolu Selçuklu ileri gelenlerini kendi potasında yoÄŸurmakta mahir.
Biraz ney, biraz zikir biraz fikir..Ve  zahirde olsa "ÅŸarap" keyfi.. AÅŸk hariç , dünya galise, ekmek  kaygısı, hayat ilesi yok.Keyf, eÄŸlence, ince fikir..
Siyasal  ve sosyal elitin hangisi önde ise  ona methiye iÅŸi götürüyor..
Herkes menmun.
Dönemine baktığımızda Anadolu yeni yeni kendine geliyor.
YoÄŸrulmaya açık. Ve yoÄŸrulması için gerekli.
Hırıstiyan inancına mensup insanlar gurubundan ve Rum hakimiyetinden Ä°slam inancına ve ortaasya kökenli kavmin hakimiyetine geçiÅŸ sözkonusu..
Kimse kırılmamalı..Kimse küstürülmemeli. Herkes kendini bulmalı ama yeni bir  yöne de yol almalı.
Ä°ÅŸte  üst yapıda bu deÄŸiÅŸimin mimarıdır Mevlana..
Kafir MoÄŸol'u ürkütmeyeceksin..Rum'a hoÅŸ, Yahudiye  dost duracaksın. Ä°slama yakın olacaksın..
Kaymak tabakanın meftun olduÄŸu deÄŸerler silsilesine  uygun estetik ölçüler ve  matamatiksel  figürler, bulacaksın.zikirr bile yapsan  o günün anlaşına göre bu günün pop türü unsurlar katacaksın.. Her kesim kendini bulacak. Bu gün  laiki, enteli,  her dinden  felsefi bakanı, müslümanı yanyana   olduÄŸu gibi. Anma törenleride  de olsa Mevlana'yı .izlediÄŸi.. Herkesin ve kesimin O'dan kendince  bir hisse aldığı gibi..
EÄŸer Mevlana tipinde birisi  olmasa idi  üst yapıdakilerden kaç kiÅŸi  daÄŸlı Türkmenin dilinden, yani Yunustan etkilenir, onunla yalın ayak, başı kabak  daÄŸ bayır dolanırdı?
Yada Haci BektaÅŸ Velini'n postu kenarında gerdan kırardı. Kan içici  zevk ve sefa peÅŸindeki MoÄŸol sürüleri nasıl bir eÄŸlence ile  zapturapt altında tutulabilirdi?
Her türlü zulumden bıkmış insanları yanyana getirebilr, onlara  yeni ufuk açar, sıkıntılarından uzak tutablirdi?..
Evet bu gün;  gerek  Mevlana'yı gerek Hacı BektaÅŸ Veli'yi gerekse Yunus Emre'yi  yüceltenler, bir diÄŸerini alçaltıyor. BeÄŸendiklerini diÄŸeri üzerindren büyütüyor.  Bu yanlış her birinin  kulvarı farklı idi..
Çünkü,  o gün Rum memleketi diye anılan (Diyar-ı Rum ) Anadolu'da Hırıstiyan inancı ve Rum kültürüne mensup   fakat Ä°slam inancına geçme durumundaki  halkın yoÄŸrulmsı sözkonusu.
Bunun içinde o inanç ve kültürlerin en kavi yaÅŸandığı, felsefi ekollerin hayat bulduÄŸu ve üretim yerleri konumundaki  bölgelere  öncekilerin inanç ve deÄŸerler sistemini altüst edecek, yenilere ram olacak simge  kiÅŸiler gerekli idi. Bunrlar aracılığı ile  deÄŸiÅŸim gerçekleÅŸtirilmeli idi.Tabir caizse  çivi çakmak gerekti.
Bunun için  en öne çıkan simge isimler  gariban lalk için Yunus.
Biraz okumuÅŸ, yazmış insanlar için Hacı BektaÅŸ Veli.
Daha ileride kaymak tabaka için ise Sevgili Mevlana bu görevleri yapıyorlar..
İşte Yunus, Hacı Bektaş ve Mevlana.
Diyarı Rum'u Anadolu yapan mefkure ve misyonu üstelenip  götürüyorlar.
Yoksa kıylıçla alınan yer kılışla korunmuyor.
EÄŸer öyle olsa idi.Anadolu'yu bir uçtan bir uca  talan eden MoÄŸl ve Haçlı sürüleri uzun ömürlü kalırlardı.
Çünkü onların ne Mevlanası, Ne hacıbektaÅŸları hnede Yunusları vardı.
Bazıları Mevlana'yı, Yunus'u Hacı BektaÅŸ'ı bir birlerinin rakibi gibi görüyor, göstermeye çalışıyor.
Bence yanlış.Çünkü onların hitap ettikleri kesim, etkiledikleri alan ve gönüller farklı. Ve bu farklılıkları ile  misyonlarını çok güzel yerine getiriyorlar. Dün öyle idi.  Bu günde öyle..  Bulundukları  bölgelerde Anadolu'yu bir uçtan bir uca yoÄŸurup yeni bir  anlayışa sahip insanla donatıyorlar.. Ve bu güne uzanan misyonları ile aynı  görvi yapıyorlar.
Efendim Mevlana üst yapıya hitap ediyordu.MoÄŸol emirlerinin emrinde idi.
Geçiniz.
Belki  dünün ateist Moskova'sında hınca hınç doldurulan salonlarda  "Çile bülbülüm  çile"  ÅŸarkısını söyleyenler hangi misyonla kominizmin  en azılı  sapıklarını  "Allah" diye bağırtı ise  Mevlana'da  kafir mool sürelerinin önderlerine aynı saikle Allah, merkezli olmak üzere döndürtmüÅŸtür..
Mevlana, zaten hiç alt yapıya inmadi ki?
Hak'kı bilmesama halk adamı olmadı.
Para ve devlet adamlarına yakın durdu.
Onun tekkesi  hep açların deÄŸil tokların yeri, belki açlara  bu yolla uzanılan  eldi.
Gidin görün Konyaya.
Kendi alanını bırakın. Sadece özel  doktorunun bulunduÄŸu mevkiee bakın.
Bir birinden hayli uzakta.O günün Konya ölçüsüyle anlaşılan Doktoru baÄŸlık bahçelik bir yerde oturuyor, rahatına bakıyordu.Ve özel araçlarla kendisine geliyordu.
Bunu normal bir derviÅŸin, garip bir ÅŸeyhin doktoru-nun yapması mümkün mü?.
Evet Mecvlana halk adamı deÄŸil devlet adamını yoÄŸuran, zengini  halden hala sokan biri idi.
Bu günde öyle deÄŸil mi?
Anadolu  harekatini bir hatırlayın.
Mustafa Kemal gidip Konya'ya , Mevlevi ÅŸeyhinden destek  alıyor .Geliyor, Hacı BektaÅŸ ÅŸeyhine ondanda destek alıyor.
Ve TBMM açılınca, birinci baÅŸkanı Mustafa Kemal.
Yanında ikinci BaÅŸkan Mevlevi Çelebisi..
Üçüncü  BaÅŸkan, HaçıbelaÅŸ çelebisi
Ücüncü baÅŸkan ise son Osmanlı Mebusan Meclisi reisi Cemaletitrn Arif bey..
Eğer bunlar, Anadolu harekatına destek olmasalardı kim olursa olsun havasını alırdı.
Anadolu'da isyanın deÄŸil,  meÅŸruiyetin ve istiklal mücadelesinin  halk nezdinde kabülü bu simgelerle saÄŸlanmıştır.
Sonra mı?
Sonrası malum.Tekke ve zaviyeler kapaınca gerek Mevlana gerekse HacıbektaÅŸ tekkesi de kapandı.Ama sonradan ilk açılan Mevlana dergahı oldu.
Yani o zamanda devletlu idi.Bu günde..
O meÅŸhur yasaya ragmen açıkça  Devlet  erkanı huzurunda  ayin yapıyan  iki tekke açık .Birisi Mevlana dergahı diÄŸeri HacıbektaÅŸ.
Ama kapalı denen, fakat asla kapıtılamayanlar ise sadece Yunusvarı  dergahlar.
Onlarda kim ne derse desin milletin gönüllerinde olduÄŸ için hiç kimse mühür vurmamıştır.
O nedenle dün olduÄŸu gibi bu günde bu üç simge isimler  farklı katagorideki halkın gönüllerinde yaÅŸar gider.
Mevlana geliÅŸi, yerleÅŸiÅŸi, yaÅŸayışı ve hitap ettiÄŸi  alan bakımından ne kadar uluslararısı ise bu günde öyledir. Yüzyıllar ötesinden felsefi duruÅŸu ile tükenen, yeni soluk arayan atılı  merkezlere uzanmaktadır.GörüÅŸleri yahnkı bulup, gönülleri Konya'ya, Anadolu'ya baÄŸlamaktadır.
Yunus, ne kadar yerli ise bu günde öyledir.
Hacı BektaÅŸ veli devlet ve milletin  birlik harcına ne kadar  etki etmiÅŸse bu günde öyledir.
Kimse bunları çatıştırmamalı..
Bunları aynı saymamalı.
Ama ayrıda saymamalı.
Evet  bunların  hitap etteÄŸi kitleler ayrı ama hedefleri aynı, kaynakları aynı..
Kim ne derse desin  millet bunları seviyor.
Kendilerini okumasa da seviyor..
Nasıl ki sevenin sevgiliye gittiÄŸi günü Mevlana, "Åžeb-i Arus" ilan etmiÅŸse..Bu üç deÄŸerin  buluÅŸtuÄŸu gönüllerde bayram etmektedir.
O gönüllerde her an "Åžeb-i Arus " ateÅŸleri yanmaktadır.
Mevlana'yı  dışlamanın, Yunus'u horlamanın,  Hacı BektaÅŸ veliyi  hakir görmenin kime neye faydası var ki?
Gelin müÅŸterekleri  çoÄŸaltalım.
MüÅŸtereklerde buluÅŸalım.Onlar gibi .Onlar metotları, hitap ettikleri kitleler farklıda olsa  Kur'an aydrınlığında Hz. Muhammed önderliÄŸinde   tek müÅŸterekde buluÅŸmuÅŸ, baÄŸlılarını  yüz yıllarca buluÅŸturmuÅŸ.
Bize düÅŸen buluÅŸmak ve biliÅŸmek..Gerisi Hak'ka kalmış..


NECATÄ°   ÇAVDAR- www.blogcu.com/necaticavdar

Yorum

Sadece kayıtlı kullanıcılar yorum yazabilirler.
Lütfen hesabınıza giriş yapınız veya kayıt olunuz.

Powered by AkoComment 2.0!

Son Güncelleme ( 04-01-2006 )
< Önceki   Sonraki >


Advertisement

Kullanıcı Girişi
Ziyaretçi Sayısı
111552567 Ziyaretçi
 
www.beyaz.net