19-04-2024
 
 
 
  :: Ana Menü
 
 
 
Duyurular
AKIL IÇIN YOL BIRDIR

(THERE IS but
ONE WAY for REASON)
       
(linkleri SAG TIKLAYIN
                                 lütfen)

Sn.Soner YALÇIN'dan 
dikkate deÄŸer bir yazı: 
Edebiyatla 
               AhmaklaÅŸtırma
https://www.sozcu.com.tr/
2021/yazarlar/soner-yalcin
/edebiyatla-ahmaklastirma
-6335565/
 


Önerdigimiz sayfalar:
M. SAID ÇEKMEG?L 
anisina
https://www.facebook.com/
groups/35152852543/?mul
ti_permalinks=1015385
0899667544&notif_t=grou
p_highlights&notif_id=147
2405452361090




Nuri BiRTEK
                kardeÅŸimizin
(facebook sayfasından 
              ilginç tespitler)
https://www.facebook.
com/nuri.birtek




Raci DURCAN
                  kardeÅŸimizin
(facebook sayfasından
             ilginç tahliller)
https://www.facebook.com
/raci.durcan?fref=ts



Mesut TORAMAN
                   karde?imizin
(facebook sayfas?ndan
dikkate de?er görüntüler)
https://www.facebook.
com/mesut.toraman.52









M. Selami Çekmegil 
                          kimdir!









    ____________________
BU SITE
    Selami ÇEKMEG?L’in
Yegenleri:
    Melike TANBERK ve 
    Fatih ZEYVELI'nin
 beyaz.net ekibi ile birlikte
      M.Said ÇEKMEGIL 
  an?sina ARMAGANIDIR!  


   Anasayfa arrow Medyadan Seçmeler arrow Çekmegil Kriter(ler)i ve Bu Ãœlkenin Ruhu
Çekmegil Kriter(ler)i ve Bu Ülkenin Ruhu PDF Yazdır E-Posta
Kullanıcı Oylama: / 4
KötüÇok iyi 
Yazar Asım Öz / Hatıra Defteri, HAKSÖZHABER sitesinden...   
30-12-2008

Çekmegil Kriter(ler)i ve Bu Ülke’nin ‘Ruhu’

                                                  
                         Asım Öz / Hatıra Defteri    
Åžafak BakkalbaşıoÄŸlu'nun yönettiÄŸi proje danışmanlığını Dücane CündioÄŸlu'nun yaptığı 120 dakikadan oluÅŸan Cemil Meriç'in hayatının anlatıldığı ''Türkiye'nin Ruhu Cemil Meriç'' belgeseli TRT-2'de 26 Aralık'ta yayınlandı. Belgeselin kendisiyle ilgili farklı beklenti ve beÄŸeni ufuklarından hareketle kuÅŸbakışı yaklaşımları dinledim yakın çevremden.

Belgeselin adının oldukça iddialı ve abartılı olduÄŸunu belirtmek gerekir her ÅŸeyden önce. Türkiye’nin Ruhu ifadesini Cemil Meriç için sanırım OÄŸuz Atay kullanıyor. MaÄŸdurluÄŸun, adına 'edebiyat' dediÄŸimiz anlatma deneyimini nasıl biçimlendirdiÄŸini, ama edebiyatın da adına 'maÄŸdurluk' dediÄŸimiz duruma nasıl bir ışık düÅŸürdüÄŸünü anlamaya çalışan Gürbilek’in iki yazarı da MaÄŸdurun Dili’nde ele almış olması da anımsanmalı burada. Dostoyevski'nin Türkçe edebiyattaki ruh akrabalarından ikisini; yaÅŸamlarında dışlanan iki aydını yad ediyor belki bu adlandırmayla belgesel…


Kendisini “Türk irfanına adamış bir fikir iÅŸçisi” olarak tanımlayan Cemil Meriç’in Bu Ülke kitabı özelinde yapılan ve Ä°slamcılık baÄŸlamında yapılmış ilk ilmî Cemil Meriç eleÅŸtirisi diyebileceÄŸimiz bir yazıdan söz etmek istiyorum burada: Kriter dergisinde M.S adıyla Said Çekmegil’in yaptığı bir eleÅŸtiridir bu. Mayıs 1976 tarihinde aylık olarak çıkmaya baÅŸlayan Kriter dergisinin dördüncü sayısında yayımlanan yazı Cemil Meriç’in 1974'te ilk baskısı yapılan Bu Ülke adlı eserini merkeze alarak yapar eleÅŸtirisini/geliÅŸtirisini. Ardından -seksenli yılların sonuna doÄŸru sanırım- Mustafa Ä°slamoÄŸlu’nun ilk olarak Aylık Dergi’de yayınlanan ve Bahtımca kitabının sonunda yer alan yazı gelir. Said Çekmegil’in yaptığı eleÅŸtiri ÅŸu bakımdan da önemlidir: Çekmegil Bu Ülke odaklı olarak Cemil Meriç eleÅŸtirisi yapar. Bu ÅŸu açıdan önemlidir: Kırk Ambar, Ümrandan Uygarlığa, Işık DoÄŸudan Gelir, MaÄŸaradakiler, Bir Dünyanın EÅŸiÄŸinde (Hint Edebiyatı), Kültürden Ä°rfana gibi eserleri arasında Bu Ülke Cemil Meriç külliyatının özünü neredeyse tek başına  ortaya koyar. Dinçer EÅŸitgin bu konuda ÅŸunu ifade eder: “Bu yönüyle Bu Ülke, bütün bu eserlerin hem içinden çıktığı hem de bu eserlerin toplanarak öz hâline geldiÄŸi bir kılavuz kitap hüviyetindedir. Dolayısıyla Bu Ülke, Cemil Meriç düÅŸüncesiyle tanışmak isteyen okuyucu için en kestirme ve ilk kaynaktır.”


Cemil Meriç Hint Edebiyatı’nda MaÄŸaradakiler'de ya da Kırk Ambar'da olgunlaÅŸtırdığı düÅŸüncelerinin kırıntılarını gözler önüne serer Bu Ülke'de. Kendisi de bu eseri için  ÅŸu tespitleri yapar:


"Bu Ülke, yarım asırlık bir tetebbuun, bir sanatçı mizacından süzülen usaresi. Bir mesaj, daha doÄŸrusu bir çığlık... keÅŸif, dertli, derbeder..."
"Bu sayfalarda, hayatımın bütünü, yani bütün sevgilerim, bütün kinlerim, bütün tecrübelerim var. Bana öyle geliyor ki, hayat denen mülakata bu kitabı yazmak için geldim: etimin eti, kemiÄŸimin kemiÄŸi."  
"Ümrandan Uygarlığa, Bu Ülke'nin devamı, zamanla çiçekleÅŸen tomurcuk düÅŸünceler..." Bu Ülke tohum, MaÄŸaradakiler aÄŸaç. Bu Ülke'deki tohumların henüz hepsi aÄŸaçlaÅŸmadı..."
Sihâm -ı Kaza ( Bâbil ve MütaÄŸripler ), Biz ve Onlar, Münzevi Yıldızlar, FildiÅŸi Kuleden, Baki Kalan ve Kanaviçe olmak üzere altı bölümden oluÅŸan Bu Ülke kitabının eÅŸik sözü olarak 1985 baskısından itibaren oÄŸlu Mahmut Ali Meriç'in Entelektüel Bir Otobiyografi ve ayrıntılı bir Cemil Meriç Kronolojisi eklenmiÅŸtir. Meriç’in bu kitabı ve diÄŸer eserleri dönemin dindar gençliÄŸinin zihnini de meÅŸgul etmiÅŸ ve özellikle milliyetçi-mukaddesatçı kesim tarafından adeta kutsanmıştır. Adını andığımız belgeselde Ali Bulaç’ın adının altında “talebesi” ifadesinin yer almış olması bu etkiyi kanıtlar sanırım. Bu Ülke üzerine derleyici toparlayıcı bir yargıyı milliyetçi edebiyatın ilk akla gelen isimlerinden Ahmet Kabaklı ortaya koyar:"Hocamın." diyor Ahmet Kabaklı "Bu Ülke'sini, ülkemizi Ä°rfan ve yorumla tamamlayan ışıklar olarak okumak yetmez, kabilse ezberlemeli." Ömer Öztürkmen ise "Bu kitap yüz elli yıl sonra da olsa Türk düÅŸüncesinin haysiyetini kurtarmıştır" diyerek eserin hem Cemil Meriç külliyatı bakımından hem de o zamana deÄŸin söylenilenlerden farklılığını ortaya koymayı dener. Oysa bütün bu abartılı ifadeler metotsuzluktan beslenen ve fikri cehd içermeyen yargılardır. Elbette bu eserin ve Cemil Meriç’in de doÄŸruları vardır. Peki yanlışlarına ne demeli? Üstelik de en temel noktalardaki yanlışlıklardır bunlar. Ä°ÅŸte bunun için Said Çekmegil’in "Bu Ülke" eleÅŸtirisinin öncü önemi üzerinde mutlaka durulmalıdır. Bu eleÅŸtiriden bir bölümü Hamza Türkmen’in Haksöz’de yayımlanan Kriter dergisini irdelediÄŸi yazısından aktarmak istiyorum:
"Bu Ülke yazarı mevcut batıcı kültüre hayli aÅŸina. Ancak ve maalesef, eserinde gördüÄŸümüz mühim aksamalar, onun Ä°slam esprisine ne kadar yabancı olduÄŸunu gösteriyor.
Mesela; Türk'ün Allah lafza-ı Celali yerine kullandığı 'Tanrı' kelimesini hiçbir fikri ızdırap duymadan, bakınız nasıl da rastgele kullanıyor. Ve Cemil Meriç diyor ki: S. 109: 'Tanrı yıldızlarla oynayan çocuk.' Bununla da yetinmiyor, doÄŸulu batılı birçok gayrı müslim gibi ilahı çoÄŸaltıyor: S.155: 'Arya çobanları Tanrılara bu sesle yalvarmışlardı...' S.165: 'Tanrılar bile rolünü bitiren aktörler gibi!..' S.123: '...Büyükler de kıskanç tanrılar gibi...' Dahası var: S.128: 'Ä°nsan, hayalleriyle tanrı...' diye sıçramalar yaparken '...Münevver Cemil Meriç...' Bu Ülkesi'nin 141. sayfasında UPANÄ°ÅžAD adlı, bir nevi panteist bozmasının safsatalarını alıyor. Bu ku'dil (çetin) ve mudille (doÄŸru yoldan saptıran) ifadeler ÅŸöyle bitiyor: Tanrı nedir diye soruyorsun, Tanrı sensin.' HaÅŸa. Teberri ederiz bu münkir saptırıcı sözlerden.
Dedik ya, adam, Ä°slamı anlamaktan uzak, bu konularda kültür yetersizliÄŸine kurban edilmiÅŸ. Kitabı yayanlar da mı bunların farkında olmadı acaba?
Cemil Meriç peygamberlik müessesesi hakkında da entelektüel çalışmalarla atıp tutuyor. Bakınız müslümanların yüce peygamberlerinden biri hakkındaki ifadelerine: S. 96: 'Peki ama, çaÄŸdaÅŸ uygarlık düzeyi'nde Ä°sa efendimizin yeri ne? Tarihçilerin iddiasına göre, nerede olduÄŸu ne zaman doÄŸduÄŸu, hatta doÄŸup doÄŸmadığı meçhul olan bu insana..' derken sadece tarihçi dediklerini Kur'an'la yalanlamaz. S.51: 'Havarilerini yaratamayan Ä°sa'nın yeri tımarhanedir tarih deÄŸil.' Diyebilen Cemil Meriç sade bu kitabında deÄŸil, diÄŸer bir eserinde de peygamberliÄŸin ne olduÄŸunu bilmez gözüküyor. Kuran kültürü de yok adamda. Allah Teala son Nebinin Muhammed (s) olduÄŸunu bildiriyor. Bu tebliÄŸi duymamış mıdır nedir? (Çünkü böyle bir ayetten haberi olsaydı ona ters düÅŸen zanlarını tesbit ederdi, diye hüsnü zan ediyoruz. Zira eser ve makalelerinde ÅŸahit olduÄŸumuz kadarıyla söyleyelim ki Cemil Meriç Bey Ä°slam'a hürmetkardır.) Fakat her nedense Kur'an'ın nüzulünden sonra yaÅŸamış bir Hint filozofuna rahatça 'Yeni bir peygamber R. M. Roy' deyip çıkıvermiÅŸ: hem de 'tek tanrılı bir din kurmuÅŸtu' diyerek.
Ä°ÅŸte, Bu Ülke, ve iÅŸte bu ülkenin, maalesef 'Sahici münevver Cemil Meriç'leri."


 Meriç'in denemeyi seçmesinde de Gürbilek’in sözünü ettiÄŸi aynı anda maÄŸdur ve maÄŸrur olma duygusunun etkisi olduÄŸunu düÅŸünüyorum. Neredeyse bütün yazılarını deneme türünde yazmış olması da anımsanmalı Meriç’in:  Deneme kanıt gerektirmiyor; ucu açık bir tür çünkü. Tohumu yani Bu Ülke’si saÄŸlam olmayan bilinçten çıkan aÄŸaçların da ne kadar sahih olduÄŸu da tartışılmalıdır. Hakkı teslim etmeli; ama allayıp pullamaya gelince durup, düÅŸünmeli. Bu bakımdan Çekmegil’in vahye teslim olmakla donanımlı kıldığı ve rüÅŸde ulaÅŸan insana söyleyecek hak sözü olmadığında susan bilincinden oldukça farklı bir bilince sahip Cemil Meriç. Ä°ÅŸte bu farklılığı anlamamıza olanak sunan M.S imzalı Bu Ülke eleÅŸtirisi dilimizde kaleme alınmış, Meriç odağında düÅŸünce ve eleÅŸtiri üreten kanımca en önemli yaratılardan biri. EleÅŸtirinin harcı olan bilgiyi, yani vahiy ve kıvrak zekanın nasıl olup da söyleme dönüÅŸtüÄŸünü gösteriyor. Yazının kapsamı doÄŸal ki bu kadarla kalmıyor; Çekmegil, incelediÄŸi yazarın, giderek 'yazar'ın ruh durumu üstüne hiç yabana atılamayacak ipuçları sunduktan sonra, 'yazar'la/yapıtla ilgili kavrayışını dört dörtlük bir çözümlemeye ulaÅŸtırıyor. DoÄŸrusu, bu yazıyı -elimde kalem, cümlelerin altını çizerek- okumak, beni kitabın ve yazının ötesinde düÅŸünmeye sevk eden, zenginleÅŸtiÄŸimi duyumsatan, müthiÅŸ zevkli bir zihinsel etkinlik süreci oldu.

Yorum
Sait Abi'nin Cemil Meriç hakkındaki görü
Yazar bilal sürgeç açık 2008-12-30 21:19:32
Sait Abi, Cemil Meriç'in Yukarıda verilen görüşlerini tenkit ederken bize ders olarak ÅŸunu anlatırdı. "Dikkatli okuyun." Misal olarak Batılı yazar Mr.Carly, Kahramanlar ismili eserini de gösterirdi. Bu eserde Peygamberimiz övülüyor ama bazı Batılı yazarlar ondan üstün tutuluyor. Bu hali ile bu kitap müslüman için tavsiye edilemezdi. 
 
Halbuki ÅŸu anda bile bu Mr.Carly kitabı internette bazı müslümanlar tarafında övücü bir kaynak olarak gösteriliyor. 
 
Acaba Sait Abi'nin tenkitleri Cemil Meriç'e ulaÅŸtırıldı mı? Sanmıyorum. Çünkü 70'li yılların saÄŸ'da müslüman kesim dergilerinde Cemil Meriç ortak yazardı.Tenkit ise oyıllarda ulaÅŸtırılsaydı ona çok büyük bir iyilik olurdu. 
 
Meric'i okuyun ama gercekten okuyun
Yazar eminearslaner açık 2009-01-02 16:04:54
Kitap yazarsiniz ve yazar olursunuz... Ayni zamanda siir yazip sair de olabilirsiniz. Bunlarla ugrasirken cesitli sanat dallariyla istigal edip sanatci da olabilirsiniz lakin hepsini ayni zamanda en mükemmel surette icra edemezsiniz. Bunlardan biri digerlerini galebe calip sizi o sectiginiz dalda cok daha basarili kilacaktir. Eger siirleriniz, yazilariniz ve sanat calismalarinizdan daha cok begenilirse size sair diyeceklerdir. Said Cekmegil yazardir, sairdir ancak bunlardan da öte, o iyi bir münekkiddir. Cekmegil münekkidligi ile, yani Islami camiadaki muhalif durusuyla, getirdigi tenkidlerle taninmisdir.  
 
Sunu dogru tesbit edelim ve lutfen iyi idrak edelim artik: 
 
CEMIL MERIC ILAHIYATCI DEGILDIR 
 
CEMIL MERIC ISLAM MÃœNEVVERI DEGILDIR 
 
CEMIL MERIC MÃœMIN, MÃœTEDEYYIN BIR MÃœSLÃœMAN DA DEGILDIR 
 
 
Cemil Meric yazardir, düsünürdür, mütercimdir ama bunlarin ötesinde o cok iyi bir oksidentalisttir. Yani Avrupa'yi irfanimizla kucaklastirmaya calisan bir seyyahdir.  
 
Bir müslümanin bir yazari, sairi veya düsünürü okumasi icin, ondan istifade etmesi icin o yazarin, sairin veya düsünürün mükemmel bir müslüman olmasi sart degildir. Islam'da böyle bir hüküm yokdur. Ne gariptir ki bizim muhafazakar yazarlarimiz, düsünce erbabimiz makalelerini, arastirmalarini, ivir zivir müsveddelerini ecnebi isimlerle mühürlemekten hic imtina etmezler lakin konu bir Türk düsünürü oldugu zaman paranoyakligin zirvesinde oksijen kaybi yasarlar.  
 
Acaba bu adam müslüman midir, ya degilse...  
Va-esefa! Bakin ya adama ne demis!  
Ne demis?  
Tanri demis! 
 
Yapma ya... Biz de bunu adam sanirdik... 
 
Bu komedi böyle devam eder gider... Izah edersiniz ve cesitli vesilelerle durumu dile getirir, nicin Cemil Meric'i sevdiginizi fuzuli bir gayretkeslikle anlatmaya calisirsiniz. Ne yaparsaniz yapin bu zevatin vicahinda siz de artik zindiksinizdir. Dünyadaki sifatiniz alniniza yapistirilmis, ahiretteki mekaniniz ayarlanmistir: cehennem... 
 
 
Said Cekmegil Cemil Meric konusunda iki hata yapmistir. 
 
1) Bir kitabin önsözünü okuyup yazarini elestiremezsiniz. "Bu Ãœlke" Meric külliyatinin önsözüdür. Münekkid tenkid edecegi adamin en azindan belli basli birkac eserini okumus olmalidir. Bu da yetmez, münekkid o yazarin yakin gecmisini, ugras alanini, mesgalelerini ve kullandigi argumanlari iyi tahlil etmelidir. Tenkidin ruhu samimiyet ve dürüstlük. Bunlar olmadigi zaman silah ters teper. Catilan adamin meziyetlerini de zikretmediginiz takdirde yaptiginiz sey ne tenkid ne de polemik huviyetini kazanamaz. Darbelerinizin bir nedeni, mantikli bir nedeni olmali. Ayri kulvarlarda carpistiginiz bir adama nicin sizinle ayni kulvarda olmadigini soramazsiniz. Nicin sizin gibi mücadele etmediginin hesabini soramazsiniz. Bunun mantigi yoktur... 
 
Meric'e neden Islami argumanlari kullanmamis diye yükleniyorsunuz. Bu tam bir komedidir. Bir ingilizi Türkce konusamadigi icin tartaklamaya benzer. Meric'in kullandigi dil, onu süsleyen muhtesem uslupla birlikte Türk edebiyatinda bir kilometre tasi olmustur. Cemil Meric ne Dogulu ne de Batilidir. Kitaperest degil, hakikatperesttir. Müslümandir ancak her iki dünyayi da dolasan, arayan ve aratan bir müslüman. Dolayisi ile Islami lafizlari kullanmaz. Kendine ait bir dili vardir. Said Cekmegil Cemil Meric'i tanimaz. Bu Ãœlke'ye söyle bir bakmis ve notunu vermistir. Yanlis yapmistir... Büyük bir ihtimalle Cemil Meric'in, müslümanlarin evlerinin basildigi, tevkif edildigi bir dönemde büyük bir cesaretle onlarin haklarini savunan bir marksist oldugunu bilmiyordu. Bir adamin hem Marksist hem de müslüman degerlerin savunucusu olabilecegine asla ihtimal vermiyordu. Müslüman aydinlarin nicin onu sevdiklerini de bu yüzden anlayamadi. Kirmizi cizgileri vardi ve Meric'e sadece bu kirmizi cizgileri tanimadigi icin öfkelendi.  
 
2) Cemil Meric oksidentalisttir dedik. Bir Oryantalist nasil bizi tetkik ederken kendi zihniyetini arka planda muhafaza ederse, bazi hassasiyetlerinden ödün vermezse, Cemil Meric'de sarkli gözlüklerle Avrupa'yi temasa etmis, onun degerlerini yermistir. Bu degerlerden biri Isa tasavvurudur. cemil Meric Hz. Isa peygamberi degil, Bati'nin kiliselerinin duvarlarina tersim ettigi jesus silüetini elestirmistir. Bir remizden hareketle, noeli, yeni yili, miladi takvimi, Avrupa'nin bize dayattigi bütün deger yargilarini agir bir dille telin etmistir. Cekmegil buradaki inceligi anlamamistir. 
 
Cekmegil'in elestirisi kendisine ulastirilmistir. Biz bu yazidan ve ona yapilan yorumdan, Cekmegil gibi, Cekmegil'in izinden gidenlerin de Meric'i tam olarak okumadiklarini anliyoruz. Okumus olsalardi, bu elestiriler kendisine ulastirildigi zaman Mehmet Cinarli'ya yazdigi cevabi mektubu da okuma ve degerlendirme imkanlari olacakti. Mehmet Cinarli, Isa ile ilgili makaleyi yayinlamak istemez ve Meric'e geri ulastirir. Meric makalede bazi düzenlemeler yaparak iade eder. Jurnal 1, 183. sayfada ilgili mektup okunabilir... Ãœsenenler icin iki üc satir naklediyorum: 
 
 
"Isa peygambere bir müslüman olarak saygim sonsuzdur. Yalniz veladetini tes'is ettigimiz "Tanri-Insan" Kur'an-i Kerim'de adi gecen yirmi bes peygamberden biri olmayip , karanlik bir cagin istiyaklarini dile getiren bir remizdir. Yani bir "muhayyel" dir." 
 
Cemil Meric'i Islam'i iyi bilmedigi veya kendileri gibi bir müslüman olmadigi icin elestirmeye kalkisanlarin cok acil olarak Meric'i okumaya ihtiyaclari vardir. Sizin kelimelerinizle konusamayan bu insandan ögreneceginiz cok sey var. Düsünmeyi, sorgulamayi ögreneceksiniz. Müslümanlarin Bati medeniyetine, kültürüne bigane kalmalarinin nedeni iste bu Meric elestirilerinde gizlidir. Dogru dürüst garbiyatci yetistirilemiyor. Var olan garbiyatcilarimiz ise Islami camiadaki rehber niteligini haiz isimlerin elestirilerinden dolayi okunmuyor.  
 
Meric'i okuyun, korkmayin... Elestirecekseniz eger, ondan sonra elestirin...  
Tebrikler
Yazar Nuri Birtek açık 2009-01-03 05:55:46
DeÄŸerli bir tenkit.
Düzeltme
Yazar bülent sayın açık 2009-01-04 12:37:23
Jurnal 1, 183. sayfada ilgili mektup okunabilir... Üsenenler icin iki üc satir naklediyorum: " diyorsunuz yanlış Jurnal 2 olacak
Bir Yanıt
Yazar admin açık 2009-01-04 12:45:41
Sitemize üye olmadığı anlaşılan Selçuk Bilal isimli bir okuyucumuzun yukarıdaki yazıya iliÅŸkin olarak editörlüğümüze gönderdiÄŸi bir cevabı aÅŸağıya dercediyorum. (Bu deÄŸerli okuyucumuza teÅŸekkür ediyor; üye olmasını öneriyorum. Saygıyla...)  
Admin... 
 
Diyor ki Selçuk BÄ°LAL: 
 
Çekmegil kriterleri yazısına yorum yazan Emine Arslaner'e yanıtlarımı, yazının altına yerleÅŸtirilmesi ricasıyla, takdirinize arz ediyorum. Selamlarımla...  
 
Sait Çekmegil her yazıyı dikkatli okuyun, diye etrafında kendini dinleyenlere tembihte bulunurdu. Ben de bu anlayışla Emine Hanımı okuyorum. BaÅŸta yanlışı iÅŸe baÅŸlayalım: 
Emine hanım diyor ki: 
" 1) Bir kitabin önsözünü okuyup yazarini eleÅŸtiremezsiniz. "Bu Ãœlke" Meric külliyatının önsözüdür. Münekkid tenkid edecegi adamin en azindan belli baÅŸlı birkaç eserini okumuÅŸ olmalıdır."  
 
Cevabım- EÄŸer Külliyatla iÅŸe baÅŸlarsak Cemil Meriç`in ilk yazısı Hatay`da Yeni Gün Gazetesi`nde çıktı (192ff8). Cemil Meriç'in Ä°slam'a ilgi duyan dergi ve gazetelerde ilk yazıları. 1970'lerde yayınlanmaya baÅŸlamıştır. 
 
Sayın Arslaner diyor ki "Münekkid tenkid edecegi adamin en azindan belli basli birkac eserini okumus olmalidir."  
 
C- Anadoluda bir söz var bir yaşına daha girdik. Sakın bu ifadeyi kale almayın bırakın bir kitabı bir afarizmayı, bir ata sözünü, bir cümleyi bile tenkit edb,ilirsiniz. Bir yazıyı tenkit için yazanın birkaç kitabını okumanın gerekli olduÄŸu hangi bilimsel kanunlarda yazıyor? 
 
Emine Hanım diyor ki "Tenkidin ruhu samimiyet ve dürüstlük". Diyor;  
C- DoÄŸru. Bu cümleye Sait Abi'nin Cemil Meriç tenkitini misal gösterebilirdi. O bu tenkitten neden alınmış, Sait Abi o tenkit yazısında Cemil Meriç'in vurucu ifadelerinden misaller de vermiÅŸtir. Malatya'da çevresindekileri o yıllarda Cemil Meriç,Ali Åžeriati Ä°slam âlimi deÄŸildir,ilginç vurucu tespitleri olan yazarlardır diye okumalarını tavsiye ederdi diye ÅŸifahi olarak da uyarırdı. 
, Arslaner diyor kié Meric'e neden Islami argumanlari kullanmamis diye yükleniyorsunuz. Bu tam bir komedidir. Bir ingilizi Türkce konusamadigi icin tartaklamaya benzer.” 
 
Arslaner’in bu benzetmesi baÅŸta Cemil Meriç’e haksızlık.1970’li yıllarda Meriç ilmi akademik dergilerde deÄŸil biraz slogan vari yazılar yayınlayan, hisli, heyecanlı, ülkücülerin, akıncıların, mücadelecilerin, gazeteleri ve dergilerinde yazıyordu. Onu nasıl bir Ä°ngilize benzetebilirsiniz?  
 
Emine Hanım Cemil Meriç’i okuduÄŸunu söylüyor. Ancak bir Müslüman olarak dikkatli tenkit süzgecinden geçirerek sürekli okuduÄŸunu sanmıyorum. Knedisi Meriç’in Juranl 1 kitabından alıntı yaptığını söylüyor. Ben de o kitaptan beni bir Müslüman olarak rahatsız eden Ä°kinci baskıda Quınze-Vıngt Geceleri IV yazısını okumasını tavsiye ederim. Bir Müslüman olarak o yazının birinci paragrafını için rahat ederek okuyabilirimsin? 
 
Arslaner Sait Abi’yi anlamamış. Anlamadığı ÅŸundan belli Cemil Meriç ilahiyatçı deÄŸil, Ä°slam münevveri deÄŸil Cemil Meriç mütedeyin bir Müslüman deÄŸildir. Sait Abi, ne dedi peki? “ArkadaÅŸlar Cemil Meriç Ä°slam âlimi deÄŸil, Ä°slam müneveri deÄŸil, Ä°slam’ın ruhunu kavramış deÄŸil. Sait Abi’nin tenkitini direk kendisinden okumalı alıntılardan deÄŸil. 
 
Arslaner, Sait Abi’yi bu anlayışla tenkit edeceÄŸine “Bir Mabet İşçisi” ismiyle kitap yazan bir ilahiyatçıyı eleÅŸtirmeli. 
 
Her insan tenkit edilir. Cemil Meriç de bir insandır. Ä°smet sıfatına sahip, günahtan ari deÄŸildir. 
:)
Yazar eminearslaner açık 2009-01-04 20:03:08
Sayin Bülent Sayin foruma üye olmus, ilk iletisini iletmis ama sonra ne hikmetse vazgecip, admine yollamis ikinci iletisini... Cok ilginc bir davet sayin admin. Ãœye birini foruma üye olmaya cagirmak da ne anlama gelir ki...  
 
Neyse, biz Sayin Sayin'a cevap verelim. 
 
Güya bizi düzeltmis Sayin... Verdigim alinti Jurnal 2. cilttedir, 1. ciltte degil. Dikkat edelim.. Hosumuza gitmeyen seyler söyleyen bir yaziyi sirf kusur aramak icin okumak bizi gülünc durumlara sokabilir. Sonra özür dilemek durumunda kalabiliriz. Sekil a'da oldugu gibi. Tabi, sizin özürdileyeceginizi hic sanmiyorum. 
 
Cevaplara toplu cevap: 
 
Bülent bey en azindan Meric sitesine girip, kimdir sayfasini okumus, tebrik ediyorum. Iyi bir gelismeye isaret.  
 
Cemil Meric'in ilk yazisi Hatay'da yeni gün gazetesinde cikti evet. Bunun konuyla ilgisini kuramadim. Meric'in iletisim yayinlarindan cikan "bütün eserleri" serisi su an ulasabileceginiz yegane kaynaktir. Varislerinin eserlere "sadelestirme" adi altinda mudahale etmelerine ragmen, okunmalarinda fayda vardir. Zaten baska sansiniz da yoktur, zira Meric'in orjinal eserlerine ulasmaniz cok zordur. Meric'in cevirileri ve kitaplarinin bazilari ölümünden beri basilmamaktadir ama, bu ayri bir konudur.  
 
 
Bir yaziyi, bir argumani, bir ifadeyi, bir kelimeyi dahi elestirebilirsiniz tabi ama bir yazari, kitaplarinin özeti sayilan bir kitabini okuyup zindik ilan edemezsiniz, elestiremezsiniz, karalayamazsiniz. Bir yazara ait herhangi bir yaziyi da elestirebilirsiniz ama yazarini elestiremezsiniz. Bu yazar "söyle ve söyledir" diyebilmeniz icin o yazarin eserlerini okumus olmalisiniz. Cekmegil, sadece bir yazisini elestirmemistir Ustadin... Ona ait bir kitaptan cümleler alintilayarak onu "müslüman olmamakla" itham etmistir yani, kafir demistir. 
 
 
Sayin, sayin yazimi iyi okumamis. Meric'i nicin bir ingilize benzeteyim yahu! Bir yazi bu kadar mi tersten okunur. O'nun dilini anlamiyorsunuz ve bu yüzden onu elestiriyorsunuz dedim. Yani karsinizda bir yabanci var, bu insan bir arap da olabilir, mühim degil. Siz onun dilinin cahilisiniz... 
 
Meric Islam'i iyi bilmez. Meric mükemmel bir müslüman degildir. Iste bu mesafeden okuyorum Ustadi. Ondan Islam'i ögrenmeye kalkismiyorum. Ondan Avrupa'yi ögreniyorum ve Avrupali'nin lugatini ögreniyorum. Batili düsünürlerin kelimelere yükledikleri misyonu ögreniyorum. Meric benim icin türkce konusan Balzac'dir, Stendhal'dir, Saint Simon'dur, Machiavelli'dir... Hatta bazen bu dilden Ibn Haldun'u dinlersiniz ve büyülenirsiniz. Gercekten muhtesem bir sentezdir, tavsiye ederim... 
 
 
Okudugum yazarlarin iyi birer müslüman olmasi beklentisine sahip degilim, o yüzden Meric'in ifadelerinden rahatsizlik duymuyorum. Yanlislari tabi ki vardir. Özel yasaminda büyük yanlislar yapmistir örnegin ama müslüman sifatinin hakkini ne kadar verdigi sorusuyla birlikte, bu hatalarinin hesabini da Allah'a verecektir, bize degil. Ãœstelik, kimin yanlisi yok ki... Asil burda benim size Cekmegil'i elestirdigim icin nicin rahatsiz oldugunuzu sormam gerekiyor. Meric yanlis yapar da, Cekmegil yapmaz mi? 
 
 
Merak buyurmayin efendim, Emine Arslaner o bahsettiginiz sahsin kitabini da okumus, tahlil etmis ve görevini yapmistir... Asagida bu elestiri okunabilir. Burada bir ilavede bulunayim, Emine Arslaner Dücane Cündioglu'nun kitaplarinin büyük bir yekununu okumus ve elestirmistir. Bir ilave daha, Emine Arslaner Cemil Meric hayrani degildir sadece, onu iyi taniyan, iyi okuyan, ömrünün bir kismini onu tanitmaya adayan ve eserlerinin basilmasi icin mücadele eden bir isimdir. Bilahere www.cemilmeric.net bu fakirin eseridir... 
 
Dücane Cündioglu'nun kitabiyla ilgili elestirim asagidaki linkden okunabilir: 
 
 
http://web.archive.org/web/20071025093733/www.cemilmeric.net/index.php?ind=reviews&op=entry_view&iden=6
yanlış bir kanaat
Yazar admin açık 2009-01-04 20:17:04
DeÄŸerli eleÅŸtirmen Emine hanım,  
Mail bana Bülent Sayından gelmedi; mail adresi de farklı isimde. Ben sadece gelen maili rica üzerine aktardım okadar. Hem önemli olan fikrin ve eleÅŸtirinin doÄŸru olup olmadığı. Bence ona önem vermeli. Ä°lginize yürekten teÅŸekkürler; selam ve sevgiyle... 
Admin.
Yazar bülent sayın açık 2009-01-04 21:51:45
Sayın Kriter yöneticileri 
Sayın Emine Arslaner’in yazılarından rahatsız olmaya baÅŸladım. Ben Sait Çekmegil’i ve onun okulunu çok iyi tanırım. Bu okulun özelliÄŸi akla, vahye dayan delilsiz konuÅŸma. Åžimdi bu hanımefendiyi size ÅŸikâyet ediyorum. Bu kadar bariz hataları yapan bir bayan nasıl üye yapılabilir rahatsızlığımı beyan ediyorum. 
 
1. Ben Bülent Sayınım. Emin’e hanıma cevap da yazmadım. Bir düzeltme yaptım. Emine hanım Cemil Meriç’e ait kaynak verirken Jurnal 1, 183 “ ben ne demiÅŸim “Jurnal 2 olacak” demiÅŸim basit bir düzeltme nezaket sahibi her insan teÅŸekür eder.Tarihe karşı sorumlu deÄŸil miyiz? 
2. Bilal Selçuk’la Bülent Sayın aynı kiÅŸi deÄŸildir. 
3. Åžimdi rahatsız olduÄŸum cümle “Cekmegil, sadece bir yazisini eleÅŸtirmemiÅŸtir Ãœstadın... Ona ait bir kitaptan cümleler alıntılayarak onu "Müslüman olmamakla" itham etmistir yani, kafir demistir. “ Sait Çekmegil hangi kitabında hangi konuÅŸmasında “Kafir”kelimesini kullanmıştır. Cemil Meriç’in vefatından saniyeler önce aÄŸzından dökülen kelime” Muhammed Sevgilim” olmuÅŸtur. Sait Abi ona tenkit ettiÄŸi her insana dua etmiÅŸtir. 
Yazar bülent sayın açık 2009-01-04 21:57:32
Sayın Kriter yöneticileri 
Sayın Emine Arslaner’in yazılarından rahatsız olmaya baÅŸladım. Ben Sait Çekmegil’i ve onun okulunu çok iyi tanırım. Bu okulun özelliÄŸi:” akla, vahye dayan, delilsiz konuÅŸma.” Åžimdi bu hanımefendiyi size ÅŸikâyet ediyorum. Bu kadar bariz hataları yapan bir bayan nasıl üye yapılabilir rahatsızlığımı beyan ediyorum. 
 
1. Ben Bülent Sayınım. Emin’e hanıma cevap da yazmadım. Bir düzeltme yaptım. Emine hanım Cemil Meriç’e ait kaynak verirken bakın üste Emine Hanım'a ait ilk yazıda :Jurnal 1, 183 “ diye yazmış ilk yazısı bu .yukarıda ben ne demiÅŸim “Jurnal 2 olacak” demiÅŸim basit bir düzeltme nezaket sahibi her insan teÅŸekür eder. Tarihe karşı sorumlu deÄŸil miyiz? 
2. Bilal Selçuk’la Bülent Sayın aynı kiÅŸi deÄŸildir. 
3. Åžimdi rahatsız olduÄŸum cümle “Cekmegil, sadece bir yazisini eleÅŸtirmemiÅŸtir Ãœstadın... Ona ait bir kitaptan cümleler alıntılayarak onu "Müslüman olmamakla" itham etmistir yani, kâfir demistir. “ Sait Çekmegil hangi kitabında hangi konuÅŸmasında “Kafir”kelimesini kullanmıştır. Cemil Meriç’in vefatından saniyeler önce aÄŸzından dökülen kelime” Muhammed Sevgilim” olmuÅŸtur. Sait Abi ona, tenkit ettiÄŸi her insana yaptığı gibi dua etmiÅŸtir.Hatadan döner inÅŸaallah demiÅŸtir. 
 
4.Ben bir yıldır Kriter'e üyeyim. 
Cok ayip
Yazar eminearslaner açık 2009-01-04 23:20:48
Ilk yazimda "Jurnal 2" yazdigima eminim. Bülent Sayin'in ilk elestirisinde "Jurnal 1" seklinde, güya bir yanlisimi düzelttigine de eminim. Ikinci yorumun sahibinin adinin bugün, yukaridaki yaziyi yazmadan önce "Bülent Sayin" olduguna da eminim. Burada biri yorumlarin icerikleriyle oynayarak kendini hakli cikarmaya, bizi aptal konumuna düsürmeye calisiyor. Bu kisi her kimse, kendisiyle mahkeme-i kübrada yüzlesecegimizi hatirlatarak ayriliyorum forumdan. Bir daha buraya ugramayi veya yazmayi düsünmüyorum. Lutfen cevap yazilmasin...
Tartışılan yazının kendisi yayınlanmalı.
Yazar Melitenli açık 2009-01-04 23:49:14
 
Kırgınlık ve fikri tartışmadan yılgınlık böylesine canlı tartışmaların yer aldığı bu düşünsel ekole hiç yakışmıyor. En iyisi tartışılan yazının kendisi yayınlanmalı ve tartışma mümkünse onun üzerinden daha da sürdürülmeli.  
Sanırım kaçmaktansa bu daha makul bir öneri olmalı... 
Ä°. Melitenli 
????????????
Yazar kubha açık 2009-01-05 00:44:03
Neyi paylaşamıyorsunuz anlayamadım?
teşekkür
Yazar Selami Çekmegil açık 2009-01-06 00:38:55
Kanaatimce: 
Müdekkik ve mümin yazar Sayın Asım ÖZ beyefendinin “Haksöz” canibinden M. Said ÇEKMEGÄ°L – Cemil MERİÇ fikir farkına dikkatleri çekmesi üzerine, deÄŸerli yazar Emine ARSLANER’in bu farkı -üzerinde derinlemesine giderek- eleÅŸtiri odağına çekmesi oldukça yararlı olmuÅŸtur. Kendisine ÅŸahsım adına müteÅŸekkirim. Çalışan beyinlerin duragan beyinlere üstünlüğünü hatırlattı bize Emine hanım.  
Fakat muhterem Bilal SÃœRGEÇ, Bülent SAYIN ve Yusuf BÄ°LAL beyefendilere, Merhum M. Said ÇEKMEGÄ°L’in hatırasına asil bir tavırla sahip çıkmaları ve onun kamu oyunda gerçek deÄŸeri unutularak yanlış anlaşılmasını engelleme hassasiyetleri, asil bir dostluk ve vefa örneÄŸi olmuÅŸtur.  
Åžahsım adına bu tartışmayı baÅŸlatan Asım ÖZ beyefendiye, ve özellikle yorum ve katkılarıyla ÇEKMEGÄ°L hatırasını canlandırarak renklendiren yukarıda özellikle not ettiÄŸim beyefendilere, yürek dolusu teÅŸekkürler sunuyorum. Belli ki ÇEKMEGÄ°L tarzıyla canlı ve yaşıyor…  
Bu tarzı yaÅŸatan ve fikre önem veren tüm kriter izleyicilerimize ve bize bu sayfayı bu güzel niteliÄŸiyle hediye eden deÄŸerli kardeÅŸlerimize teÅŸekkür, selam, sevgi… 
M. Selami ÇEKMEGÄ°L  
Re:Eksiklik
Yazar girisim açık 2009-01-06 11:47:23
Tartışmada eksik olan ÅŸey ÅŸu kanaatimce; Cemil Meriç'in ne kadar önemli biri olduÄŸunu ifade etmek isteyen Aslaner hanımefendi, bu büyüklüğün ifadesi olarak somut birÅŸey göstermesi gerekirdi. Yani Cemil Meriç'ten ne öğrendiÄŸini açıklasa, buna bakarak ÅŸahsım adına bir deÄŸerlendirmede bulunmam mümkün olurdu. 
Raci D.
Raci Bey'e
Yazar bilal sürgeç açık 2009-01-06 12:55:24
 
Raci Bey sakın yanlış anlama katkı olsun diye söylüyorum. Tenkit yok. 
Türkiye'de kalabalıklar saÄŸ sol diye birbirini keserken Cemil Meriç bu terimlerin yeni yeni girdiÄŸi ülkemizde ne kadar yersiz olduÄŸunu hatırlatmıştı. Avusturya baÅŸbakanı Prens Maternih’in mektubunu, Ali PaÅŸa’nın vasiyetini, BatılılaÅŸmanın ne olduÄŸunu çok etkili bir dille anlattı. Sadi Nursi hakkında çok ifadelerin sahibidir o. Kırk Ambar okuyun göreceksiniz ki Cemil Meriç bir tenkit ustası. YaÅŸar Kemal tenkitini okumanızı tavsiye ederim. Yazarlar okulunda onun yazım üslubunu ders diye okutmak lazım. 
 
Sait Çekmegil’le Cemil Meriç farklıdır. Cemil Meriç hayatı –kendi ifadesidir.- Marksizm’den milletinin deÄŸerlerine doÄŸru bir geçiÅŸi yaÅŸamıştır. Hassasiyet sahibidir. Bu hasasiyet’te bir anda olmamış zamanla kazanılmıştır. Ä°slam’ı tanımak için çeÅŸitli ilim dalları vardır. Akaid,Tefsie,Hadis, vs bunlar bir günde öğrenilmez. Asım Öz’ün adını belirttiÄŸi Bu Ãœlke’nin yayınında sonra Cemil Meriç 12 yıl daha yaÅŸamıştır. Son dönemdeki Ä°slam’a yönelik hassasiyetine bakmak lazımdır. Hatta siyasi olarak Ä°slam’i söylemlere sahip Milli Selamet Partisine oy vermiÅŸtir. Bu o yıllar için önemlidir. Birçok cemaat o yıllarda Demirel’in yanındaydı. Åžimdi onun bazı eserlerini hayatında geçiÅŸi yaÅŸayan biri olarak okumak lazım. Cemil Meriç’in “Bu ülke” eserinde çok daha deÄŸerli gördüğüm “Kültür’den Ä°rfan’a” isimli kitabı neden gündeme girmemiÅŸ hiç anlamış deÄŸilim. Ãœstelik son eseridir. 
 
Sait Çekmegil’e gelince onun hayat yürüyüşü hep Ä°slami çizgide kalmıştır. Onun hayatında kırılma yoktur. DeÄŸiÅŸim yoktur. Onun hayatında saÄŸcılık da yoktur solculuk da. O Müslüman ifadesini yegâne sıfat olarak kabul etmiÅŸtir. Tenkiti ibadet bilmiÅŸtir. O kendisini sürekli Kuran’a muhatap etmiÅŸtir. Ä°ki yazar arasındaki bu farkı görmek lazım. Sait Abi bir yazarı abartılı övmeye kızardı, niye okuyorsunuz demezdi, okuduÄŸunuzu tenkit ederek okuyun derdi; zaten ilmin geliÅŸmesinde bu ÅŸarttır. Bir insanı idealize ettiÄŸiniz zaman yanlışını da kabul etmiÅŸ olursunuz. Özellikle Ä°slam dünyasının düştüğü hata da bu deÄŸil mi, bir tenkit anlayışı olsaydı Bâtınilik, Hurufilik vs günümüze kadar gelebilir miydi? 
Cemil Meriç'ten Esintiler
Yazar bilal sürgeç açık 2009-01-07 13:47:49
 
 
Cemil Meriç’ten esintiler 
 
Tanımamız kendimizi. BaÅŸkalarını nasıl tanıyabilirdik? Avrupa’yı Avrupa’nın istediÄŸi kadar tanıdık. Tanımıyoruz kendimizi, tanımak da istemiyoruz. YaÅŸamak istiyorsak, dünyadaki yerimizi bilmek zorundayız. 
 
Ä°slamiyeti gerçekten tanımak için onu bütün icaplarıyla yaÅŸamak yani Müslüman olmak ÅŸart.Avrupalılar böyle bir mazhariyetten mahrum oldukları için Ä°slam dinini bütün derinliÄŸi ile kavrayamazlar. 
 
Mithat (PaÅŸa) Cevdet (PaÅŸa)y “senin aklın bu iÅŸlere ermez çünkü sen Fransızca bilmezsin” diye çatar. Cevdet de ”Fransa’da herhangi bir kundura tamircisi kendi dilini senden çok iyi bilir.”diyue hak ettiÄŸi cevabı vermekten çekinmez. 
 
Bilgi kâfi gelseydi oryantalistlerin hepsi Ä°slamiyeti kabul ederdi.  
 
 
 
Ben Akif’i Fikrettten çok severim.Ama her iki ÅŸair de ülkemizin barındırdığı miliyonlarca “escad” arasında ihtiÅŸamla parlayan temiz birer nasiyedir.Akif, Fikret aleyhindeki yazılarını “safahata” almamak efendiliÄŸini göstermiÅŸ.KeÅŸke Sultan Abdülhamit’le ilgili hicviyesine de o güzel eserde yer vermemiÅŸ olsa idi. 
 
Japonya’nın maddi fetihlerini, refahını, bir kelimeyle ÅŸevket ve ikbalini gıptaya ÅŸayan bulmuyorum. Üç kıtaya hakim olmuÅŸ bir memleketin dünyaya adalet ve kardeÅŸlik dağıtmış bir ülkenin zıpçıktı “uygarlığı” taklide ihtiyacı yoktur.Türkiye’nin kendi kalması, insanlığın bütün keÅŸiflerinden, bütün fetihlerinden faydalanarak ihtiÅŸamlı mazisine layık bir ,istikbal inÅŸa etmesi baÅŸlıca muradım. 
 
Sevgi düşünmenin ilk vazgeçilmez ÅŸartıdır.Batı tarihindeki her kepazeliÄŸi yüceltirken , kendi geçmiÅŸimizde karşımıza çıkan minacık kusurlara takılıp kalıyoruz. 
Kaynak Cemil Meriç Kültür'den İrfan'a
imla hatalarını düzeltiyorum
Yazar bilal sürgeç açık 2009-01-07 20:28:21
Cemil Meriç’ten esintiler  
 
Tanımamız kendimizi. BaÅŸkalarını nasıl tanıyabilirdik? Avrupa’yı Avrupa’nın istediÄŸi kadar tanıdık. Tanımıyoruz kendimizi, tanımak da istemiyoruz. YaÅŸamak istiyorsak, dünyadaki yerimizi bilmek zorundayız.  
 
Ä°slamiyeti gerçekten tanımak için onu bütün icaplarıyla yaÅŸamak yani Müslüman olmak ÅŸart.Avrupalılar böyle bir mazhariyetten mahrum oldukları için Ä°slam dinini bütün derinliÄŸi ile kavrayamazlar.  
 
Mithat (PaÅŸa) Cevdet (PaÅŸa)y “senin aklın bu iÅŸlere ermez çünkü sen Fransızca bilmezsin” diye çatar. Cevdet de ”Fransa’da herhangi bir kundura tamircisi kendi dilini senden çok iyi bilir.”diyue hak ettiÄŸi cevabı vermekten çekinmez.  
 
Bilgi kâfi gelseydi oryantalistlerin hepsi Ä°slamiyeti kabul ederdi.  
 
 
 
Ben Akif’i Fikrettten çok severim.Ama her iki ÅŸair de ülkemizin barındırdığı miliyonlarca “escad” arasında ihtiÅŸamla parlayan temiz birer nasiyedir.Akif, Fikret aleyhindeki yazılarını “safahata” almamak efendiliÄŸini göstermiÅŸ.KeÅŸke Sultan Abdülhamit’le ilgili hicviyesine de o güzel eserde yer vermemiÅŸ olsa idi.  
 
Japonya’nın maddi fetihlerini, refahını, bir kelimeyle ÅŸevket ve ikbalini gıptaya ÅŸayan bulmuyorum. Üç kıtaya hakim olmuÅŸ bir memleketin dünyaya adalet ve kardeÅŸlik dağıtmış bir ülkenin zıpçıktı “uygarlığı” taklide ihtiyacı yoktur.Türkiye’nin kendi kalması, insanlığın bütün keÅŸiflerinden, bütün fetihlerinden faydalanarak ihtiÅŸamlı mazisine layık bir ,istikbal inÅŸa etmesi baÅŸlıca muradım.  
 
Sevgi düşünmenin ilk vazgeçilmez ÅŸartıdır.Batı tarihindeki her kepazeliÄŸi yüceltirken , kendi geçmiÅŸimizde karşımıza çıkan minacık kusurlara takılıp kalıyoruz.  
Kaynak Cemil Meriç Kültür'den İrfan'a
Eleştiri faydalıdır.
Yazar Nuri Birtek açık 2009-01-08 15:16:11
Rahmet-i Rahmana kavuÅŸmuÅŸ iki yazarı takdirle anarak baÅŸlamak istiyorum. Usulüne uygun eleÅŸtirinin yanlıştan döndürme, doÄŸruyu teÅŸvik etme gibi faydaları olduÄŸu yaygın kabul gören bir husustur ve insanlar en çok sevdiklerini eleÅŸtirmelidirler. 
 
M.Said Çekmegil’in 32 yıl önce – bu satırları okuyanların pek çoÄŸunun henüz dünyaya gelmediÄŸi bir zamanda - Cemil Meriç hakkında yapmış olduÄŸu bir eleÅŸtiri kısa bir süre önce TRT 1 de yayınlandığını öğrendiÄŸimiz ‘Türkiye’nin Ruhu Cemil Meriç’ belgeseli münasebetiyle Asım Öz tarafından Haks Söz Haber sitesinde gündeme getirilmiÅŸ ve M.Said Çekmegil muhibbi Kriter.org bunun okuyucuları ile paylaÅŸmıştır. 
 
Cemil Meriç muhibbi olan (ve bu sahadaki çalışmalarını www.cemilmeric.net web sitesi ile taçlandırdığını takdirle öğrendiÄŸimiz) Emine Arslaner de bu eleÅŸtiriyi eleÅŸtirmiÅŸtir. EleÅŸtirisinin ana unsurları, Cemil Meriç’in pek çok eserinden sadece biri olan ‘Bu Ãœlke’yi okuyup onu eleÅŸtirmenin yanlış olduÄŸu, Ä°slami bir iddiası olmayan Cemil Meriç’in Ä°slami kavramlara yabancı olması nedeniyle eleÅŸtirilemeyeceÄŸi, bu nedenle onun Müslüman olmadığının iddia edilemeyeceÄŸi, genelde de Ä°slami kavramlarla barışık olmayan yazarların Ä°slami kesim tarafından okunmayışının yanlış olduÄŸudur. 
 
Oysa M.Said Çekmegil’in Ekim 1976’da yazdığı bir eleÅŸtirinin 32 yıl sonra güncelliÄŸini koruması ve ilmi bir tenkit olarak ele alınması baÅŸlı başına bir deÄŸer ifade ediyor. Bu deÄŸerlendirmeyi yapan Asım Öz beyefendiye teÅŸekkür ediyorum. 
 
Öncelikle Cemil Meriç’in sadece bir kitabının okunarak tenkid edilmesinin tenkidine bakacak olursak, Cemil Meriç, Asım Bey’den öğrendiÄŸimize göre, Bu Ãœlke kitabını şöyle deÄŸerlendirmiÅŸtir: 
"Bu Ãœlke, yarım asırlık bir tetebbuun, bir sanatçı mizacından süzülen usaresi. Bir mesaj, daha doÄŸrusu bir çığlık... keÅŸif, dertli, derbeder..."  
 
"Bu sayfalarda, hayatımın bütünü, yani bütün sevgilerim, bütün kinlerim, bütün tecrübelerim var. Bana öyle geliyor ki, hayat denen mülakata bu kitabı yazmak için geldim: etimin eti, kemiÄŸimin kemiÄŸi."  
 
Demek ki Cemil Meriç hakkında bir fikir edinmek isteyen birinin bu kitabı okuması yeterli olabilir. Kendisi onu (Emine Arslaner gibi) sadece bir ‘önsöz’ olarak deÄŸerlendirmemiÅŸtir. Kaldı ki alıntı yapılan eleÅŸtirisinde Çekmegil ‘Zira eser ve makalelerinden ÅŸahit olduÄŸumuz kadarıyla söyleyelim ki Cemil Meriç Bey Ä°slam’a hürmetkardır’ diyor. Buradan anlaşılıyor ki M.Said Çekmegil sadece ‘Bu Ãœlke’ kitabını okumakla da yetinmemiÅŸtir. 
 
M.Said Çekmegil bence esas itibarıyla, Emine Arslaner’in ifadesiyle ‘Oksidentalist’ olan Cemil Meriç’in Ä°slam’ın temel kavramlarına yabancı olmasını (belki 70’lerde yadırganmayan ancak günümüzde sert olarak nitelendirilecek bir üslupla ) eleÅŸtirmiÅŸtir. Kriter’i Ä°slam olan Çekmegil’in baÅŸka bir açıdan eleÅŸtirmesi beklenemezdi. Cemil Meriç kendi ifadesiyle ‘Türk irfanına adamış bir fikir işçisi’ veya Emine Arslaner’in ifadesiyle ‘Avrupa'yı irfanımızla kucaklaÅŸtırmaya çalışan bir seyyah’ ise, Çekmegil onun Ä°slam’ın temel kavramlarına hakim olmasını beklemiÅŸtir ve aksini yadırgamıştır. Belki de Türk kültürüne – ÅŸimdilerde Türkiye’nin Ruhu denecek kadar – yakın bir yazarın, örnekleri özellikle 70’li yıllarda yaygın olan, halkına yabancı klasik Türk aydınları gibi, bu kavramlara yabancı olmasına hayıflanmıştır.  
 
Emine Arslaner’in ‘Ona ait bir kitaptan cümleler alıntılayarak onu "Müslüman olmamakla" itham etmiÅŸtir yani, kafir demiÅŸtir’ deÄŸerlendirmesi üzülerek söyleyelim ki mesnetsiz, haksız ve insafsızdır. Yazıda böyle bir ibare olmadığı açık. Kastı bu olsaydı açıkça ifade ederdi. Ayrıca M. Said Çekmegil’i tanıyanlar bu iddianın ona yakıştırılmasının mümkün olmadığını bilirler. Ben bu konuda ÅŸahadet edebilecek pek çok kiÅŸiden birisiyim. Ona ‘demediÄŸini’ dedi demek zulüm olmaz mı?  
 
Umuyorum Emine Arslaner bazı yazarların “...makalelerini, araÅŸtırmalarını, ıvır zıvır müsvettelerini ecnebi isimlerle mühürlemekten hiç imtina” etmediÄŸini “....lakin bir Türk düşünürü olduÄŸu zaman paranoyaklığın zirvesinde oksijen kaybı” yaÅŸadığını söylerken genel bir deÄŸerlendirme yapmış ve M.Said Çekmegil’i ima etmemiÅŸtir. Zira bu da onun asla hak etmeyeceÄŸi bir eleÅŸtiri, daha doÄŸrusu, suçlama olurdu. 
 
Emine Arslaner’in M.Said Çekmegil’in 'Büyük bir ihtimalle Cemil Meriç’in, Müslümanların evlerinin basıldığı, tevkif edildiÄŸi bir dönemde büyük bir cesaretle onların haklarını savunan bir Marksist olduÄŸunu’ bilmediÄŸini belirtiyor. (Cemil Meriç de M.Said Çekmegil’in ‘evi basılan Müslümanlardan’ olduÄŸunu bilmeyebilir.) Olabilir. O halde hatalarına göz mü yummalıydı. 
 
Emine Arslaner’ın dediÄŸi gibi ‘ Tenkidin ruhu samimiyet ve dürüstlük’ ise bu konularda M.Said Çekmegil örnek gösterilecek bir ÅŸahsiyet idi. 
 
Emine Arslaner’ın ‘Said Çekmegil Cemil Meriç'i tanımaz.’ Hükmüne gelince; Emine Arslaner diyor ki: Cemil Meriç “... ne DoÄŸulu ne Batılıdır.” ....” Müslüman’dır ancak her iki dünyayı da dolaÅŸan, arayan ve aratan bir Müslüman. Dolayısı ile Ä°slami Lafızları kullanmaz.” Ä°ÅŸte M.Said Çekmegil de aynen böyle demiyor mu? Öyleyse Emine Arslaner M.Said Çekmegil’in Cemil Meriç’i tanımadığını neden iddia ediyor.  
 
(Bu yazımı postalamadan önce Bilal Sürgeç’in son katkılarını okudum. Acaba dedim, bu eleÅŸtirinin Cemil Meriç’in hayatında yaptığı deÄŸiÅŸiklikte payı olmuÅŸ mudur? Allah –ü Alem.)  
 
Son söz: EleÅŸtirmenlerin kendileri de eleÅŸtiriye açık olmalı.  
 
nullnullnullnull
Cemil Meriç'ten esintiler
Yazar bilal sürgeç açık 2009-01-09 15:08:37
“Türkoloji” kelimesinden daha yüz kızartıcı bir kelime yoktur. Ruslar çıkarmıştır bu kelimeyi, ölü milletler için. Sümeroloji gibi. Bu kelime Türk medeniyetini paranteze almak demektir. Bu müthiÅŸ yalanı bize de kabul ettirdiler. “Türkoloji” Osmanlı’yı paranteze alan, atıl bir kelimedir. Neden bir Frankoloji yok da Türkoloji var. Biz ölü müyüz? Ruslar ve Batılılar sırf bizi, yani Osmanlı’yı dikkatlerden uzaklaÅŸtırmak için bu kelimeyi icat etmiÅŸler. 
 
 
Tenkidin olması için ortak ölçülerin olması lazım Tenkitçi belli ölçülere dayanarak konuÅŸur. Cemiyette ölçü yoksa tenkitte yapılmaz. Tenkit güzele doÄŸruya davettir. 
 
Osmanlı medeniyeti fedakârlığa dayanan bir medeniyettir. Yobazlığa karşıdır. Kendi dini dışındakileri bile kanadı altına almıştır. Osmanlı’da toprak mülkiyeti yoktur. Mülk Allah’ındır. 
 
Rusya’dan gelen Türkçülerin hepsi Osmanlı’yı yıkmak için çalışan misyonerdir. 
 
Ecevit ÅŸair adam, Katiyen komünist olamaz. 
 
Batan veya kapanan her dergi içimde açılan bir yaradır. 
 
Teknik ve Ãœniversite yan yana gelemeyecek iki kelime. Ãœniversite düşünmenin yeridir. Edebiyat, felsefe, sosyoloji, tarih coÄŸrafya, matematik okutulur. Eskiden Mühendis mektebi idi Teknik üniversitenin adı. dünyanın hiç bir yerinde teknik üniversite yoktur. 
 
II Mahmut yeniçeriyi topa tutarak kaldırdı. Ulema dayanak noktasını kaybetti. Åžeyhülislamlar da tayin edilir. Ve azledilir oldular II Mahmud hırıstiyan mürebiyeler tarafından tam bir Katolik gibi büyütülmüştür. Kendisi deli bir adamdı. Askere Frenk elbisesi giydirdi. Kendisi de Napolyon çizmelerini geçirdi ayağına Osmanlı II Mahmut’da ölmüştür. II. Abdülhamit bu ölüyü diriltmiÅŸ ve 33 sene ayakta tutmuÅŸ yegâne adamdır. II Abdülhamid son Osmanlı padiÅŸahıdır. Osmanlı II Abdülhamid’le biter. 
 
Türkiye’nin en vahim hadisesi yeniçeriliÄŸin ilgasıdır. II Abdülhamid II Mahmud’un pisliÄŸini örtmeye çalışır. Onun için Cevdet PaÅŸa’ya tarih yazdırır. Fakat Cevdet PaÅŸa dürüst deÄŸildir. Kurnaz ve akıllıdır. Yeniçerilik ilga edilmeliydi der. Tarihini de 1826’ya kadar yazar.Ondan sonrası yoktur sebep ? Açık. Osmanlı da yok artık. II Abdülhamitde II Mahmut’un soyundan gelmektedir. Elbette ceddinin günahlarını yüklenecekti. 
 
II Mahmut’un ordusu da milli deÄŸildi. Tıbbiye ve harbiye Fransızların elindedir. Hariciye de Ä°ngilizlerin eline geçmiÅŸtir.  
 
 
Kaynak Halil Açıkgöz-Cemil Meriç’le Sohbetler 
Cemil Meriç'ten Esintiler
Yazar bilal sürgeç açık 2009-01-10 12:36:42
Ben hiçbir hizbe dahil deÄŸilim, hakikate mensubum. 
 
ben neyim? Ben kendimim 
 
Yaptığım hatalar hudutsuzdur. Hayatım hatalarla dolu, ama Arapça öğrenmeme hatamı hiç affetmiyorum.  
Altınlarını cam karşılığı dağıtan Kızılderiliyi hiçbir zaman gülünç bulmadım. Cam, altından çok daha asil. Ä°srail peygamberlerinden beri lânetlenmiÅŸ bir maden, altın. Adı, tarihin bütün cinayetlerine karışmış. PıhtılaÅŸmış kan, insan kanı. Cam güzel, çünkü kirli bir mazisi yok. Cam güzel, çünkü kalbi var, kırılıveriyor. 
 
Deli Ä°brahim, OsmanoÄŸulları'nın en akıllısı. Ä°nci balıklara atılmak için yaratılmış olmasaydı, denizlerde ne iÅŸi vardı? 
 
Kamus, bir milletin hafızası, yani kendisi; heyecanıyla, hassasiyetiyle, ÅŸuuruyla. 
 
Slogan, ilkelin ideolojisi. 
 
Ä°deolojiler, uçurumları aydınlatan hırsız fenerleri. 
 

 
Kitaptan deÄŸil, kitapsızlıktan korkmalıyız. 
 

 
Hafızaya çakıl taşı gibi saplanan bilgi kırıntılarına yeni bir ad bulduk: kültür. 
 

 
Kitap, istikbale yollanan mektup… smokin giyen heyecan, mumyalanan tefekkür. 
 
 
Duygunun asaleti, kuvvet ve isabetindedir. 
 

 
Yığın düşünmez, maruz kalır. 
 

Bayağı, hissetmeyendir. 
 

 
Gerçek hükümdarlar, ebedi hükümrandırlar. Hazineleri yaÄŸma edildikçe zenginleÅŸirler. 
 

Meçhule açılan bir kapıdır kitap. Meçhule, yani masala, esrara, sonsuza. 
 

 
Mütercim, mutlak’ı arayan bir çılgın, “felsefe taşı”nı bulmaya çalışan bir simyagerdir. 
 

 
Åžiir ne bir teÅŸrih masasıdır, ne bir teÅŸhir çarmıhı. 
 

 
Polemik zekaların savaşıymış. Zekalar birbiriyle savaÅŸmaz. Kinlerin, peÅŸin hükümlerin, gizli çıkarların savaşı, polemik. Eski bir  
inancı yok etmek isteyen yeni bir düşüncenin savaşı. Ve her mübariz kendi cephesinde muzaffer. 
 

YaÅŸayanları yöneten ölülerdir. Demek ki öldürülmesi gereken ölüler de var. 
 

 
Gitmek, kaderin hatalarını düzeltmektir. 
 

 
Kahramanlık, hatada ısrar etmemektir. 
 

 
 
 
 
SELAM Ä°LE
Yazar selahaddin açık 2009-01-10 20:19:00
ff:) Son günlerin moda lafı ''Söyleyene bakarım kadın mı diye'' diyecek daha çok şeyim var bekleyeyeim biraz
Nuri Birtek'in Eleştiri Faydalıdır Yazıs
Yazar suphi açık 2009-01-11 15:34:43
Okumaya değer kalite bir yazı.İstifade ettim teşekkürler... SUPHİ
Bir alıntı...
Yazar admin açık 2009-01-15 23:49:44
Erzurumlu Emrah30 Aralık 2008 Salı 21:21 
Araftakiler, MaÄŸaradakiler ve C. Meriç Portresi: 
 
Cemil Meriç, Ä°slâm'a hürmetkârdır. DoÄŸru. Fakat çoklarının sandığı gibi referans gösterilecek bir Müslüman düşünür deÄŸildir. Aslında kendisinin de böyle bir iddiası yoktur. Çırpınan bir adamdır Cemil Meriç. Kafasını, yüreÄŸini, kalemini, sözünü saÄŸa sola vuran; fakat bunu da büyük bir etkiyle, cerbezeyle yapan bir adamdır. Sosyalist kökenlidir. Sonra milliyetçilere yanaÅŸmış, onların eline bakmak zorunda kalmıştır. Ä°slâm'ı ona temel kaynaklardan hareketle, vahiy bilinci eÅŸliÄŸinde öğretebilecek, aktarabilecek, tartışabilecek kiÅŸiler de olmamıştır uzun süre etrafında. GeldiÄŸi nokta yine de önemsenmesi gereken bir sıçramayı iÅŸaret eder. Çünkü ulaÅŸabildiÄŸi, anlayabildiÄŸi zaman iyi ÅŸeyler söyleyebilen, iÅŸin künhüne de varabilen bir adamdır Cemil Meriç. Ali Åžeriati ile ilgili uzun ve kapsamlı yazısı bu baÄŸlamda da okunabilir. Bir de görmediÄŸi için, onu çevreleyen, ona okuyan, onu olup bitenden haberdar eden, ona kitap getiren insanların etkisini de göz ardı etmemek lazım. Sezgisi ve bilgisiyle cenneti aramış fakat Araf'tan çıkamamıştır sonuçta. Onu okumak gerekir, ancak bu perspektifi, bu mayınlı düşünce alanını gözden ırak tutmadan. Carlyl, Necip Fazıl, Åžeriati, Karakoç için de aynı ÅŸeyler söylenebilir. Okumaktan, üzerinde düşünmekten korkmamak lazım son çözümlemede. Kaldı ki "Ä°slam'ı öğrenmek" için düşünüre, filozofa, aydınlara da ihtiyaç yoktur.  
 
Asım Öz'e dikkati, araştırmacı titizliği ve yorumları için teşekkür ediyoruz.
garip
Yazar Sanih açık 2009-01-17 05:38:25
Bir büyük harfle baÅŸlayan Admin bir de küçük; ikisi de düzeyli ikisi de usturuplu... 
acaba hangisi gerçek admin?  
ff:?

Sadece kayıtlı kullanıcılar yorum yazabilirler.
Lütfen hesabınıza giriş yapınız veya kayıt olunuz.

Powered by AkoComment 2.0!

Son Güncelleme ( 03-01-2009 )
< Önceki   Sonraki >


Advertisement

Kullanıcı Girişi
Ziyaretçi Sayısı
111288991 Ziyaretçi
 
www.beyaz.net