05-12-2024
 
 
 
  :: Ana Menü
 
 
 
Duyurular
AKIL IÇIN YOL BIRDIR

(THERE IS but
ONE WAY for REASON)
       
(linkleri SAG TIKLAYIN
                                 lütfen)

Sn.Soner YALÇIN'dan 
dikkate deÄŸer bir yazı: 
Edebiyatla 
               AhmaklaÅŸtırma
https://www.sozcu.com.tr/
2021/yazarlar/soner-yalcin
/edebiyatla-ahmaklastirma
-6335565/
 


Önerdigimiz sayfalar:
M. SAID ÇEKMEG?L 
anisina
https://www.facebook.com/
groups/35152852543/?mul
ti_permalinks=1015385
0899667544&notif_t=grou
p_highlights&notif_id=147
2405452361090




Nuri BiRTEK
                kardeÅŸimizin
(facebook sayfasından 
              ilginç tespitler)
https://www.facebook.
com/nuri.birtek




Raci DURCAN
                  kardeÅŸimizin
(facebook sayfasından
             ilginç tahliller)
https://www.facebook.com
/raci.durcan?fref=ts



Mesut TORAMAN
                   karde?imizin
(facebook sayfas?ndan
dikkate de?er görüntüler)
https://www.facebook.
com/mesut.toraman.52









M. Selami Çekmegil 
                          kimdir!









    ____________________
BU SITE
    Selami ÇEKMEG?L’in
Yegenleri:
    Melike TANBERK ve 
    Fatih ZEYVELI'nin
 beyaz.net ekibi ile birlikte
      M.Said ÇEKMEGIL 
  an?sina ARMAGANIDIR!  


   Anasayfa
ADIYAMAN'DA DÜĞÜNLER PDF Yazdır E-Posta
Kullanıcı Oylama: / 116
KötüÇok iyi 
Yazar Bilal SÃœRGEÇ   
24-10-2006
ADIYAMAN'DA   DÜÄžÜNLER
                                                                                         
Bilal SÜRGEÇ

 Adıyaman müziÄŸi zengindir. Sanatçıları genelde mektepli deÄŸil alaylıdır.Özelikle Varlık mahallesi sanatçıların yoÄŸun  ÅŸekilde ikamet ettikleri bir yerdir.
Tarihte dünya üzerinde binlerce millet gelip geçmiÅŸtir.Bu milletlerin  varlıklarını sürdürmeleri  benliklerini muhafaza etmeleri folklorlarına, müziklerine, geleneklerine  baÄŸlı kalmaları ile mümkün olmuÅŸtur.
Adıyaman'da davul ve zurna küresel emperyalizme karşı  milletimizin yüzyıllar boyu  muhafaza ettiÄŸi bir çalgıdır. Kültür zenginliÄŸimizdir. DüÄŸünde mutlaka çalınması gerekiyor. Ä°slam dışı deÄŸil Ä°slam Tarihinin ta içindedir.Davul dünyanın en eski müzik aletlerindendir.
Davulla ilgili Diyanet Vakfının yayınlarından Ä°slam Ansiklopedisinde  maddeye bakmak lazım.Davulun Avrupa'ya götürülmesini saÄŸlayan Türklerdir. Anadolu'da düÄŸünlerde,yaÄŸlı güreÅŸlerde  davul ve zurnanın çalınması bu aletin  dünyada en fazla milletimiz tarafından sevildiÄŸini göstermektedir. Davul hükümdarlık alametidir. Nevbet  denilen ve belirli zamanlarda hükümdarın meskeni önünde  davul çalmayı ifade eden merasimin  Türkler'de oldukça uzun bir geçmiÅŸi vardır.Osman Gazi Karacahisarı alınca Selçuklu hükümdarı ona bayrak.tuÄŸ ve bir davul göndermiÅŸtir.Fatih Sultan Mehmet'e  kadar  Osmanlı  hükümdarları nevbet davulu çaldığında  Selçuklu hükümdarına hürmeten ayaÄŸa kalkardı.
Ramazan ayında  hilalin görünmesi Mekke'de emirin huzurunda davul çalınarak ilan edilirdi.
Adıyaman'da özellikle Samsat'ta davul çalmayı yaygınlaÅŸtıran bir baÅŸka faktör geçmiÅŸ zamanlarda uçsuz bucaksız  buÄŸday tarlalarını biçerken ırgatları galyana getirmek için  davulun çalıyor olmasıdır.
Arkadaşım Muharrem Tanrıveren bir gün bir ÅŸiir yazmıştı. Åžiirin bir yerinde ÅŸu sözler vardı:
Samsat'ım
Tarihin gömüldü sulara
Davulun yaslıdır
Zurnan ağlasın
Ziya KöÅŸker  hoca mısralara itiraz etti."Samsat'la davulu niye yan yana koymuÅŸsun? Samsat'ta bir düÄŸün olsa davulcular Kahta'dan gelir."
 Yakın bir geçmiÅŸe kadar  inançlı kesim müziÄŸe karşı mesafeli durdu.Ancak  özel radyolar geliÅŸince bu kesim bu alandaki boÅŸluÄŸu gördü. Müzik bir ilim dalıdır.Ä°nsan için bir ihtiyaçtır. Ä°nsan doÄŸuÅŸtan itibaren  söylenen ninnilerle müziÄŸi duymaya baÅŸlar.
Ä°slam dışı olan, mahremiyete uyulmamasıdır. MüziÄŸin ve müzik aletlerinin içki sofralarında meze olarak kullanılmasıdır.
Herhangi bir eser ne kadar  mükemmel olursa olsun eÄŸer tanıtımı yapılmazsa gündeme girmez.  Adıyaman'ın  sevilen müzik eserleri var:"Git güle güle gelin olasın" yüz yıllara hitap edecek bir türküdür.Bu türkü söylenirken halaya kalkanlar bir ileri bir geri hareket ederler:
Havalar ayaz gelin hanım
Bu da bir muraz gelin hanım
Yazması pembe gelinlik beyaz
Git güle güle güle gelin olasın                                                                                                                Adıyaman iline yuva kurasın

Çağırın gelinin gardaşını
Çeksin düÄŸün atın başını
Anası silsin gözün yaşını

Git güle güle güle gelin olasın                                                                                                                Adıyaman iline yuva kurasın
Eser Mahmut Çetinkaya'ya aittir. Bu kadar sevilen bir eserin sahibini tanımak istedim.Marangozlar çarşısına gittim.Mahmut Çetinkaya ile tanıştım Efendi mütevazı bir insan. Adıyaman'da bakıyorsun kendi halinde herhangi bir esnaf bestekar. Bir belediye çalışanı bestekar. Eski çarşıda  küçük bir tezgah iÅŸletmecisi bir bestekar. Adıyaman böyle bir yer.
Adıyaman'da iki gencin birbirini beÄŸenmesi yanında görücü usulü de varlığını sürdürmektedir. Gençlerin beÄŸenisi büyükler tarafından  testten geçiriliyor. Erkek tarafı bir görücü usulü ile kız tarafına geliyor.Bir bayan öÄŸretmen  arkadaşım anlatmıştı. Kendisini görmeye gelenler çaktırmadan koltuk  altlarına,  kapıların kollarına ,süslemelerine bakıp toz var mı yok mu kontrol etmiÅŸler.
Kız beÄŸenildikten sonra erkek tarafı hatırı sayılı birkaç kiÅŸiyi de yanına alarak kız tarafına gider buna dünürcü gitme denir. Dünürcüler havadan sudan konuÅŸtuktan sonra "Allah'ın emri Peygamber'in kavli ile kızınızı oÄŸlumuza istiyoruz" derler. EÄŸer kız evi gönüllü ise hemen de verir veya  birkaç gün süre  ister.
DüÄŸünler Türkiye'de maalesef yozlaÅŸmaya baÅŸladı. DüÄŸün ÅŸenlikleri eskiden günlerce sürerdi.Davul evliliÄŸin en güzel ÅŸeklidir. Åžimdi masraftan kaçmak için  alelade bir fırında yapılan lahmacunla düÄŸün giciÅŸtiriliyor.  Nikah salonunda bir imza ile düÄŸün töreni bitiyor. Bu durum milletimizin  kültürel zenginliÄŸini tehdit eden bir durumdur. EvliliÄŸin önemi biraz da düÄŸünlerdeki törenlerle pekiÅŸtirilir. Türkiye'deki evlilik ve aile müessesesi eÄŸer güçlü ise bu gücü biraz da  evlilik öncesi bu törenlere borçludur.
Adıyaman'da kız istemeden sonra  tatlı yenir.Elazığ'da ÅŸerbet içilir. Burada ÅŸerbet yerine baklava ve yoÄŸurt ikram edilir.Sonra niÅŸan töreni yapılır. Bu tören  bazen bir düÄŸün kadar görkemli geçer.
Çeyiz gezdirme de baÅŸlı başına bir olaydır.  Kızın eÅŸyaları bir kamyona yüklenir. Davul ve zurna eÅŸliÄŸinde halaylar çekilerek  ÅŸehirde tur attırılır   evlendikten sonra kızın hayat süreceÄŸi eve  getirilir.
Kına gecelerinde  sevinç ve hüzün bir arada yaÅŸanır. Ayrılık vakti gelmiÅŸtir artık Kız annesi aÄŸlar. Adıyaman'ın mahalli sanatçılarından Kahtalı Hamido'nun ve Delal Metin'in iki düÄŸün programını izledim ikisi de söyledikleri türkülerle gelinin annesini aÄŸlatılar.
Kına gecelerinin vaz geçilmez türküsü:
Kınayı getir anne
Parmağın batır anne
Bu gece misafirem
Koynunda yatır anne

Yorum

Sadece kayıtlı kullanıcılar yorum yazabilirler.
Lütfen hesabınıza giriş yapınız veya kayıt olunuz.

Powered by AkoComment 2.0!

Son Güncelleme ( 24-10-2006 )
< Önceki   Sonraki >


Advertisement

Kullanıcı Girişi
Ziyaretçi Sayısı
123917618 Ziyaretçi
 
www.beyaz.net