MALATYA NOTLARI
OSMAN
FURKAN
![](https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT3isFks57N3oAm9Z7XZouJYuG2xX9fo1bN1trt6CoNh21lPvLm)
Eskimalatya (Battalgazi Ä°lçesi)’nın kadim bir yerleÅŸim merkezi olduÄŸu bilinmektedir. Malatya’nın ÅŸu anda bulunduÄŸu merkez, Eskimalatyalıların bahçeleri ve yazlıklarının bulunduÄŸu
Asbuzu bölgesidir. Harputta karargahı bulunan Hafız
PaÅŸa komutasındaki Osmanlı Ordusu, 1838 yılında Karargahını Eskimalatya’ya taşımıştır. Ordu 1838-1939 yıllarını
Eskimalatyada halkın evlerinde geçirdiÄŸinden ÅŸehir halkının bir kısmı iki sene Asbuzudaki yazlıklarında
yaÅŸamıştır. Ordunun ayrılmasını müteakib halk
yıpranmış evlerine dönmiyerek Asbuzu da kalmıştır. Zamanla
civardan gelen insanlarla yeni bir merkez, yani ÅŸimdiki Malatya kurulmuÅŸtur. Yeni Malatya Osmanlının son döneminde MaraÅŸ Sancağından Elazığ
sancağına bağlanmış ve Cumhuriyetin ilk
yıllarında 20 Nisan 1924 TeÅŸkilat-ı Esasiye Kanununun 89. md. uyarınca Elazığ’dan ayrılarak Ä°l
yapılmıştır.
Malatya’ya Cumhuriyet döneminde çeÅŸitli yatırımlar
yapılmaya baÅŸlanmış; 1925’te Tütün Atölyesi açılmış,1930’da Demiryolu baÄŸlanmış, 1936’da Sümerbank Fabrikas’ ı ve 1939’da da
Sigara Fabrikası hizmete açılmıştır. 1954 yılında Åžeker Fabrikası
kurulmuÅŸtur.
Demiryolu ve erken dönem sanayi yatırımları dolayısıyla ÅŸehir cazibe
merkezi haline gelmiÅŸ ve bölgeden ciddi nüfus
almıştır. Özellikle Elazığ, Adıyaman, Sivas ve Bingöl gibi komÅŸu illerden göç almıştır. Ancak anılan göçün, kent merkezlerinden olmayıp kentlerin kırsalından olduÄŸunu vurgulamak gerekir. Malatya bugün de göç almaktadır. Ancak bu göç daha çok DoÄŸu ve GüneydoÄŸu bölgesindendir.
.Cumhuriyetin Ä°lk yıllarından itibaren de göç vermektedir. Bu göç
kentin merkez ve ilçelerinden ağırlıklı olarak
Ä°stanbul, Bursa, Ä°zmir ve Adana illerine veya Türkiyenin
her iline gerçekleÅŸmektedir. Malatya göç konusunda
gözü kara ve yürekli insanların kenti. Aynı zamanda
teÅŸebbüs kabiliyetleri yüksek insanların ÅŸehri.Dünyanın
her yerinde Malatyalı kolonilerle karşılaÅŸmak mümkün. Bir ÅŸeyi de
atlamamak gerekir. 44, 044, 444 plakalı nerede araç görürseniz
Malatyalı olarak sahip çıkabilirsiniz. Böylesi bir ortak tutkuya, belki
de mensubiyet ÅŸiarı olarak bakmak gerekir. Ayrıldıkları ÅŸehirleriyle baÄŸlarını canlı olarak sürdürürler; yazları
kentin nüfusu dikkat çekici olarak artar.
Kentin yerli
nüfusunun göçle kentlerinden ayrılmaları kentin sosyo-kültürel hayatını etkilemiÅŸtir. Bugün kentin sosyo-kültürel yaÅŸamını kentin aldığı göç nüfusu üretmektedir. Kent merkezinde
yaÅŸayan nüfusun dörtte birinin Malatyalılardan oluÅŸtuÄŸundan hareketle 2000‘li
yılların ortalarında – Malatyada MALATYALILAR YARDIMLAÅžMA VE
DAYANIÅžMA DerneÄŸi- adında ilginç bir dernek
kurulmuÅŸtur. Kozmopolit sosyal ve kültürel yapısıyla Malatya çok
dinamik bir kent, canlı bir ticari hayatı var, adeta bölgenin ticaret
merkezi.. Bir baÅŸka faktör de ÅŸehrin ana ulaşım aksı üzerinde bulunmasıdır.
Ülkenin kuzeydoÄŸusunun güneye, doÄŸu ve güneydoÄŸusunu batıya ulaÅŸtıran
yol, Malatya’dan geçmektedir.
Åžehrin kültürel
hayatını tanımlamak için- doÄŸunun batısı, batının doÄŸusu- denilmektedir.Bu
durum kentin sosyo-kültürel hayatına ve üretilen araçlarına
bakıldığında ve bölge kentleriyle mukayese edildiÄŸinde çarpıcı olarak
görülmektedir.7 günlük gazete, 3 haftalık gazete,8 aylık dergi, 15
yerel radyo ve 2’si uydu 4’i de yerel olmak üzere 6
tv. yayını kentin kültürel canlılığının
göstergelerindendir.Yukarıda vurgulanan Cumhuriyetin kuruluÅŸ yıllarında
gerçekleÅŸtirilen ulaşım ve sanayi yatırımları ve
Ä°smet Ä°nönü’nün Malatyalı olması, Cumhuriyetin
amaçladığı sosyo-kül türel deÄŸerlerin deÄŸiÅŸim ve dönüÅŸümü bölge
kentleri arasında Malatyalılar tarafından belirgin olarak
benimsenmiÅŸtir. 1970’li yılların ortalarına kadar Malatya muhafazakar
CHP’li kent olarak bilinmektedir. Malatya’nın sivil toplum
örgütlenmesi, örgütlü muhalefet kültürü, muhalif bir dile sahip
olmasında, batılı değerlerle Cumhuriyetle birlikte tanışması ve bunu
sosyo-kültürel iliÅŸkilerine taşıması
unutulmamalıdır.
70’li yılların ikinci yarısından itibaren siyasal duruÅŸunu büyük
oranda muhafazakar saÄŸ partiler lehine
deÄŸiÅŸtiren Malatya’nın bu deÄŸiÅŸiminde (M. Said Çekmegil'in yakın arkadaÅŸları) Korkut Özal ve Turgut Özal’ın etkisi vurgulanmalıdır. Yine aynı
dönemde yerel din anlayışına muhalif bir din anlayış ve
kültürünün kentin düÅŸünce dünyasına kattığı zenginlik de gözardı edilmemelidir. Anılan dini anlayış çok kısa
zamanda Ülkenin ilgili çevrelerince paylaşılarak adeta bir ekole
dönüÅŸmüÅŸtür: Malatya, (Çekmegil) ekolüne...
OSMAN
FURKAN
|
Kültür Abidesi Aaspuzu Yazar suphi açık 2015-05-11 09:30:18 Osman Furkan'ın "Malatya Notları" yazısı takdire şayan... Bir beyitte Selahaddin Çekmegil'den biz not düşelim: "Tarihine Malatya, Fırat'tan bakan bir il. / Kömürhan Köprüsü'nden, tarih süzer Çekmegil." |
Sadece kayıtlı kullanıcılar yorum yazabilirler. Lütfen hesabınıza giriş yapınız veya kayıt olunuz. Powered by AkoComment 2.0! |