(Hacı BektaÅŸ’ta) Minarenin dili
Bahattin BÄ°LHAN
Minarelerin dili vardır. Bu dil bize, çok ÅŸeyler söyler, namazı söyler, ÅŸahadetleri söyler, Kur’an’ı söyler, Hakkı söyler, Ä°slâm’ı söyler. Minarenin tepesindeki âlemden, petekten, ÅŸerefeden, gövdeden tutun, kaidesine kadar her taşının sanki dili vardır, beyanı vardır, ÅŸahitliÄŸi vardır. Dünya-âleme verdiÄŸi mesajı vardır. Zaten tarihi bilenler, bildiklerinin önemli bir bölümünü taÅŸlardan öÄŸrenmiyorlar mı?
Bütün minareler, bu misyonu icra ederler. Benim bildiÄŸim anlattığımdan ziyadesini anlatırlar. Söylediklerini de çok açık ve net olarak anlatırlar. Anlayacak durumda olanlar anlar, anlamayanlar anlamaz. Bundan bir müddet önce Hacı BektaÅŸ Ä°lçemize gittim. Bu ilçemizde Hacı BektaÅŸ Veli’nin türbesi vardır. Hacı BektaÅŸ Veli külliyesi vardır, bu külliyenin merkezinde de güzel bir cami, ve bu camiin de bir minaresi vardır. Burayı ziyaret ettiÄŸimde, minarede okunan ezanı dinledim, camide namaz kıldım. Camiin yapısına dikkatle baktım, inceledim, duygulandım. Dışarı çıktığımda minaresini âleminden kaidesine kadar inceldim. Ä°tiraf edeyim ki, inÅŸaat ustalığından, mimarisinden anladığım yoktur. Ancak benim düÅŸündüÄŸüm bu yapının ifade ettiÄŸi anlamdır.
Rahmetli Hacı BektaÅŸ Veli, sanki gözlerimin önüne geldi. Onun bu camide (Bu deÄŸil, herhangi bir cami de olabilir) namaza duruÅŸunu, secdeye kapanışını, Kur’an okuyuÅŸunu, vaaz ediÅŸini, “Eline, diline, beline” deyiÅŸini sanki duyar gibi oluyorum. (Yani böyle dediÄŸini hayal ediyorum, yoksa bu kulaklarla duyduÄŸum bir ses yoktur)
Minareye bir daha bakıyorum, dönüyor yine bakıyorum, yine bakıyorum Sanki bu minare, Hacı BektaÅŸ’tan anılar da taşıyor. Hacı BektaÅŸ’ı ve onun felsefesini hatırlatıyor ya!
Sanki bu minare, Hacı BekaÅŸ gittikten bir müddet sonra garip kalmış! Sanki minare hala garip!
Külliyenin çevresinde insanlar gördüm, eÅŸik öpenler, kapı öpenler, demir parmaklık öpenler, duvar öpenler, koyun postu öpenler, seccade öpenler türbenin üzerindeki örtüyü öpenler, sandukayı öpenler gördüm. Mendilini çıkarıp sandukaya sürdükten sonra bu mendili mübarekleÅŸtirip cebine koyanlar gördüm. DüÅŸündüm, bunlar hep iÅŸin maddi yönüne bağımlı kalmış deÄŸiller mi? Hacı BektaÅŸ’ın feyiz aldığı kaynak, taÅŸ, aÄŸaç, eÅŸik deÄŸil ki, bu taÅŸ veya aÄŸaçları öpmek de deÄŸil! Hacı BektaÅŸ’a feyiz, ruh ve can veren Allah kelamı deÄŸil mi?
Allah kelamı, bu camiin dolaplarında da vardır. Vardır amma hep kapalı duruyor. Örümceklerin burada bir site kurmalarına müsait yer oluÅŸmuÅŸ. Anlaşılan Hacı BektaÅŸ ve onun düÅŸüncesi, “Bu diyardan çekmiÅŸ ayağı!” Onlar, bu diyardan gideli beri Buralar hep garip kalmış, öksüz kalmış, yetim kalmış, kimsesiz kalmış, kessiz kalmış! TaÅŸların, aÄŸaçların kesi, öpeni çok olmuÅŸ amma, ruh taşıyan, can taşıyan kitaplar hep kessiz kalmış.
Belki bu yüzden kitaplar diyesiler ki: Herkesin var bir kesi, ben bî’kesin yoktur kesi, Ben bî’kesin sen ol kesi, ey kimesizler kimsesi!
TaÅŸların, aÄŸaçların kesi vardır, onları öpmekteler amma, kitapların kesi yoktur, onların bakanı, onların bir anlayanı, onların halinden bileni yoktur. Kitaplar örümceklere, örümcekler, böcekler topluluÄŸuna teslim edilmiÅŸlerdir.
Bu Hacı BektaÅŸ’ın taşının, toprağının komÅŸuları vardır. TaÅŸ, aÄŸaç, toprak komÅŸuluÄŸu kuranlar vardır amma, ruh komÅŸuluÄŸu, mana komÅŸuluÄŸu kuranlar da var mı? Sahih, bu Hacı BektaÅŸ da kim ola?
O, dilinde zikir, kalbinde fikir, gönlünde ÅŸükür olan bir veli mi? Yoksa cebinde ÅŸiÅŸe, kalbinde ÅŸek ve endiÅŸe olan biri mi? Hüner, bu taÅŸları görmek, bunları öpmek deÄŸil, hüner, Hacı BektaÅŸ’ı gerçek kimliÄŸiyle görmek, gerçek kimliÄŸiyle tanımaktır.
Onun minareye olan ilgisini, minareye olan sevgini anlayabilmektir! Çünkü o minare, çok ÅŸeyler anlatmaktadır. Bahattin BÄ°LHAN
|
Hacı Bek" "taş" Yazar necaticavdar açık 2011-02-08 22:59:36 Hacıbektaş'ı ziyaret ettiğimde gördüklerimi http://blog.milliyet.com.tr/Hunkar_Hacibektas_veli_diyarinda/Blog/?BlogNo=5101 adresinde dile getirmiş .. Ve Gördüklerimi de, https://picasaweb.google.com/necaticavdar/HacBektaGezisi16AUstos2006#4964629874341511186 adresinde görülebileceği gibi resimlemiştim Evet , orada "Hacı" nın ifade ettiği tüm mana yok sayılmış sadece Bek " "taş" misali taş kalmış dense yeridir. Zira "ruh" çekilmiş, bölge "taş" ve "heykellere " teslim edilmek üzere. Teşekürlerle |
Sadece kayıtlı kullanıcılar yorum yazabilirler. Lütfen hesabınıza giriş yapınız veya kayıt olunuz. Powered by AkoComment 2.0! |