TAKLÄ°D DENÄ°ZÄ°NE GÖMÜLEN MURDAR NEFS Ebu Hamid el-GAZZALÄ° (Ä°mam Gazali) Çev.: Ahmet F. AslantürkoÄŸlu, Süleyman UludaÄŸ Ahmed SerdaroÄŸlu <<KiÅŸinin kendisine faydası dokunmayan ÅŸeyi terk etmesi Müslüman oluÅŸunun niÅŸanıdır.>> <<Senin taklit denizine gömülen murdar nefsin, çok zayıf ve aÅŸağı olduÄŸundan Kur’anı Kerimin ayetleri arasında fark olmaktan korkuyor.>>(xx) <<Ä°.Malik’e sorulduÄŸunda ÅŸöyle demiÅŸti: ‘Ä°stiva malumdur, ona iman zaruridir, keyfiyeti meçhuldür, onun ne olduÄŸunu sormak ise bid’attır.>>(x) <<…Ä°nsana yakışan, bu hakikatleri mücadele yolu ile deÄŸil, mücahede yoluyla aramaktır.
Åžayet taklit taassubundan kendisini kurtaramazsa, bu hal onun için bir perdedir.>> (xxx) <<EÄŸer muhatabın küfrün tarifinin : ‘EÅŸ’ari, mu’tezile veya Hambeli gibi muayen bir mezhebe muhalefet etmektir’ ÅŸeklinde olduÄŸunu iddia ederse o zaman bu kimsenin ahmak ve budala olduÄŸunu bil. Zira taklit bu adamı baÄŸlamıştır. Onun için bu kimse körlerden de kördür…>>(x) <<…KörlüÄŸe benzeyen taklitle baÄŸlanmamış olan… kimseye hitabet… >> (x)
<<Tasavvuf ehli olanlar herkesten fazla gururlanırlar… Bunlar duruÅŸlarıyla, konuÅŸmalarıyla, hal ve hareketleriyle, adap ve muaÅŸeretleriyle, namaz kılışıyla ve seccade üzerinde uzun uzadıya oturuÅŸlarıyla iftihar ederler…>> <<Bu grup tasavvuf ehli, sökük ve yırtık elbiseler içinde gezerler. Çalışabilecek durumda oldukları halde çalışmazlar, halkın sırtından geçinmek isterler.>> <<Bunlar abdest alırken kolay kolay bitirmezler, azalarından birini defalarca yıkarlar, Åžer’an temiz olan su’ya bir ÅŸeyler bahane ederler. Haramdan kaçınacağız derken haramın özünü yerler. Halbuki Åžeriatın gösterdiÄŸi KOLAYLIÄžI ZORLAÅžTIRMAK DOÄžRU DEĞİLDÄ°R.>>
<<Namaz kılanlardan bir kısmı da Kur’an harflerini iyi çıkarmaya çalışırlar. Fatiha’daki ‘SAD’ ile ‘DAD’ı ayırmak için hayli uÄŸraşırlar. Bunlar Fatiha’nın esas manasından habersizlerdir. Bunlar namazda inceden inceye mahreç çıkarmakla sorumlu olmadıklarını bilmezler..>> <<Kur’anın manasını düÅŸünmezler. Halbuki Kur’anın, insanları günahlardan men eden ayetleri, irÅŸad eden bölümleri, emir ve nehiyleri, ibret ve misal tabloları vardır, mana yönünden bunları düÅŸünmek lazımdır… Kim Kur’anı gece-gündüz yüz kere okur emir ve nehiylerini terk ederse azaba müstehak olur… Manaya önem vermeyip sesinin güzelliÄŸini düÅŸünerek okuyan hafızın okuduÄŸunun kıymeti yoktur.>> <<…bunların laftan ibaret olan iddialarının hakikatle hiçbir alakası yoktur. Her ÅŸeyi alenen görebildiklerini ve hakikati müÅŸahede ettiklerini iddia eden bu kiÅŸiler GAYIPTAN HABER vermeyi de ihmal etmezler ve bu marifetleri sebebiyle insanları küçümserler. Halbuki Hz. PEYGAMBER bile bildirilmeden gayıptan haber verememiÅŸtir.>>
<<Nafile ibadete düÅŸkün olan bu grup, kuÅŸluk namazını ve teheccüt namazını muntazam kılmakla sevinirlerken farz namazları kılmaktan lezzet almaz, adeta terk ederler. Bunlar kıldıkları bu nafile ibadetlerden hiçbir mükafat alamazlar. …Nafile ibadetle meÅŸgul olan bu grup, görünüÅŸte günah iÅŸlemezler fakat gizlice iÅŸlenmiÅŸ bir günahları vardır. Bunlar nafile ibadeti farz ibadete tercih ederler. Babanın hakkını ananın hakkı üzerine tercih etmek; Hac’da önemli olan iÅŸleri geriye bırakıp önemsiz iÅŸlerle meÅŸgul olmak, gibi ehemi mühime tercih ederler.>>
<<Kötü bilgin, bir derenin aÄŸzına yaslanmış kaya gibidir. Ne kendisi suyu içer ve ne de suyun tarla ve bahçelerdeki ekinleri sulamasına meydan verir.>> <<Bir kısım servet sahipleri, servetlerinden kimseye bir ÅŸey göstermezler. Zekat ve fitrelerini vermezler. Son derece de cimridirler. Paraya- pula ihtiyaç göstermeyen bedeni ibadetleri yaparlar.>>
<<Ey kalbi ÅŸefkat dolu hassas ruhlu kardeÅŸ!.. ‘Onların dediklerine sabret ve kendilerini güzel bir ÅŸekilde halleriyle baÅŸ baÅŸa bırak’ (Müzzemil : 10.). Ta’riz taşı atılmayan ve hased edilmeyen kimseleri… küçük görürüm..>>(x)
________________________________ Not: Aldanış, Gazali, Dede Korkut Yayını, s. : 48, 67, 68, 51, 53, 55, 69, 60, 37, 64. Ä°slam’da Müsamaha Ä°rfan Yayınevi, x iÅŸaretli cümleler, s. 34, 10, 6. Mevzuat –ul- Ülüm, Üçdal NeÅŸriyat, xx iÅŸareli cümlesi, s. : 892. Ä°hya Ulumiddin, Bedir Yayınevi, xxx iÅŸaretli cümleler, Cilt : 3, s. : 172. Sadece kayıtlı kullanıcılar yorum yazabilirler. Lütfen hesabınıza giriÅŸ yapınız veya kayıt olunuz. Powered by AkoComment 2.0! |