Aramak Yok Mu, (Aramak)KUTLU BÄ°R Ä°ÅžTÄ°R… Mevlana (Celaleddin-i Rumi)
Mütercim Veled Ä°zbudak ... “Vahiyden olmayan söz, heva ve hevestendir.” (6/369). “..adam fikirle deÄŸerlidir, fikirle diridir.”(5/300) “Akıllıysa canımızdır.. ahmak aÄŸzıma helva tıksa onun helvasından hastalanır, ateÅŸlenirim!..”(4/158) “Kim ahmaksa düÅŸmanımızdır..” (4/158) Dünyada tamahsız sofi az bulunur. O sebepten sofi, hayli hor, hakirdir. (Burada sofinin bir ayini taklit ederken başına gelen acı iÅŸ anlatılır ve sofinin en sonunda ÅŸöyle dediÄŸi kaydedilir): O taklide ikiyüz kere lanet olsun!” (2/41, 43) “SavaÅŸ, delilerin ellerindeki kılıçları alsınlar diye müminlere farz olmuÅŸtur.”(4/118). “Kafirler inatlaÅŸmada maymun tabiatlidirler.” (1/23) “Ä°nsan (kerremna) kır atına binmiÅŸ, ihtiyar dizginini de akıl eline vermiÅŸtir.”(3/269) “Akıl, akla uygun olan her ÅŸeyi mucizesiz, keÅŸmekeÅŸsiz kabul eder.” (1/176) “Kötü hastalık, lanet edilmesi icabeden, uzaklığa layık olan illet akıl noksanıdır.” (2/117) “..her kötü kiÅŸinin kafirliÄŸi,
firavunluÄŸu, umumiyetle akıl noksanlığından ileri gelmiÅŸtir.”(2/118) “akıl nurani ve iyi bir hak ve hakikat arayıcısyken..” (3/307) “…Hakikate ulaÅŸmamış, elini taklit ve hüccete atmış ÅŸeyh!” (3/41) “..aklı uçan baÅŸsa kuyruk kesilir!” (1/76) “Duygu gözünün mezhebi, Ä°tizaldir. Akıl gözüyse vuslata kavuÅŸmuÅŸtur, Sünnidir.” (2/5) “Peygamber ne de güzel söyledi: Bir zerre aklın , oruçtan da yeÄŸdir; namazdan da.”(5/38) (Hadis olarak naklettiÄŸi bu habere mesnevi kaynak vermiyor). “..Akıl mehenk olmadıkça meydana çıkmaz… her ikisini de hemen mehenge vur! Bu mehenk te Kur’andır, peygamberlerin halidir.” (4/186)Vehim alemleri yakan Firavunun’dur; akıl, canları parlatan, aydınlatan Musa’nındır.” (4/186) “Aklın varsa, baÅŸka bir akılla dost ol, görüÅŸ, danış!” (4/104) “Bu akıl, öÄŸrenmeye ve anlamaya kabiliyetlidir ama vahiy sahibi ona öÄŸretir.”(4/106) Ä°mana mensup akıl, adil bir ÅŸahneye benzer..” (4/161) “Yarın dostunun senden nefret etmesini istemiyorsan bir akıllıya dost ol, akla yar ol!” (3/218) “..karanlıkları yakan o aklı kendine kılavuz yap!” (1/304) “Akıllı kiÅŸiye, sonda göülecek ÅŸey önceden görünür.”(3/275) “Akılsız, ahırdaki otu tatlı görür..akıllı ahırdaki hayvanın nihayet kasap elinde telef olacağını görür.”(3/305) “Aklın hassası iÅŸin sonunu görmektir..” (2/118) “ileriyi gören akıl gözü keskindir.” (3/374). “Aklı, bir dostun aklına dost et de (onların iÅŸi danışmakladır) ayetini oku, ona göre iÅŸ yap!” (5/15) “Sen de akıl güneÅŸini yak..” (5/13)) Akıllılar , cüzde küllü görürler.”(4/11) “Aklı tam olmayan akıllı kiÅŸinin yanında taÅŸa, kerpice benzer.” (6/41) “Akıllı olanlara bir iÅŸaret yetiÅŸir..” (5/102) “Gerçi aklın seni yücelere çekmekte; ama taklit kuÅŸun aÅŸağılarda yayılmakta..” (2/178) “Akıl, bir kere yüz gösterse, suretini ÅŸu aleme izhar etse, gündüz bile, onun nuruna karşı kapkaranlık kalırdı. Ahmaklık ta mesela, meydana çıkıverse gecenin karanlığı, onun yanında apaydın kalır!”(4/176) “Bilgisizlik, taklit ve zan ile dolu aÄŸlayış.(5/108) “..araÅŸtırmadan, doÄŸru bir içtihatta bulunmadan heva ve hevesine uyarak BÄ°D’ATe kapılanı, yel, ad gibi kapar öldürür.” (6/369) “Taklitle uyumaksızın bakmayı adet edin, kendi aklını koru..”(6/263) “Ä°sa (A) nasıl kaçtıysa sen de ahmaktan kaç! Ahmakla sohbet, nice kanlar döktü! Hava suyu yavaÅŸ yavaÅŸ çeker, alır ya.. ahmak ta dininizi böyle çalar, böyle alır iÅŸte.” (3/211) “Muhakkikle, mukallit arasında çok fark vardır. Bu Davut gibidir; öbürü ses gibi! Bunun sözleri yanıklıktan doÄŸar, öbürüyse söylenmiÅŸ köhne sözleri belleyip nakleder.”(2/38) “Mukallit, söz söylerken aÄŸlasa bile habisin maksadı, ancak tamahtır” (2/38) “..her mukallit de sınanmakla rüsvay olur.” (5/329) “..mukallitte yüzlerce delil, yüzlerce söz vardır. Ama dile getirince görürsün ki onlarda can yok.”(5/203) “Akıl, asıllarda mukallit olduÄŸu (zaman) için bil ki ferilerde de mukattir.” (6/87) “Taklitten doÄŸan bilgi canımızın vebalidir, iÄŸretidir. Biz se o bizim malımızdır diye oturup kalmışız.” (2/178) “Taklit bilgisi, satış içindir..” (2/250) Mekke ulularının Peygamberle harp ederken kurban kesmeleri de, tanrı tarafından kabul edilir ümidiyleydi.” (1/184) “Mukallitlere ‘zorla gelin’, yaratılışı temiz kiÅŸilere de ‘isteyerek gelin’ denmiÅŸtir.” (3/376) “Çünkü o, taklit perdesinden kurtulmuÅŸtur..” (4/175) “Taklit her iyiliÄŸin afetidir..”(2/38) “..Mukallit de iki yolun arasında ÅŸaşırır kalır.”(5/264) “Ey oÄŸul! Bağı çöz, azat ol. Ne zamana kadar gümüÅŸ, altın esiri olacaksın?”(1/2) Ey can, önce farenin ÅŸerrini defet, sonra buÄŸday biriktirmeÄŸe çalış, çabala!”(1/31) “Er ol, erlerin maskarası olma; kendi başının çaresine bak, sersemleÅŸme.” (1/40) Ä°nsanoÄŸlunun gizli düÅŸmanı çoktur. Ä°htiyata riayet eden kiÅŸi, akıllıdır.”(1/84) Temiz ÅŸeyler temizlere aittir; pislere de pis ÅŸeyler.. kendine gel!(2/22) Bir adam sakalla erkek olsaydı keçinin de sakalı var, tüyü var; o da adam olurdu.Halbuki o keçi, kötü bir klavuz olur, kendisine uyanları ancak kasaba çeker, götürür. Sakalını tarar, ben ileri gelen biriyim demek ister.. Kendine gel de sakaldan vazgeç, kendine bir yol tut, bu benliÄŸi, bu teÅŸviÅŸi bırak.”(5/273) Firavun da saçını sakalını süslemiÅŸ… kendisini Ä°sa’dan yüce göstermeye kalkmıştı.”(3/62) Peygamber rahipliÄŸi nehyetti. Sen nasıl oldu da böyle bid’ate kapıldın.. Ümmetin arasında ol, Ahmed’in (S) sünnetini bırakma..”(6/41) “Bir kimse iman ve itaat yolunda yürüyüp te bir an bile ziyan etmiÅŸse kafirim!”(1/79) Sen güçleÅŸtirilmiÅŸle kolaylaÅŸtırılmışı birbirinden ayırt et..”(1/39) Fikrin donmuÅŸsa, düÅŸünemiyorsan yürü, zikret. Zikir fikri titretir, harekete getirir. Zikri bu donmuÅŸ fikre güneÅŸ yap.”(6/118) “Ekmek isteÄŸine düÅŸen eÅŸekten farksızdır..” (1/306) “..malın sebatı yoktur; gece gelir, gündüz dağılıverir. GüzelliÄŸin de deÄŸeri yoktur. Bir diken yarasıyla solup sararıverir..” (6/23) “Din ehlini kin ehlinden ayırt et..”(1/306) “Peygamberlerin ululuÄŸundan ve hutbelerinden gayrı padiÅŸahların hutbeleri, ululukları, adları, sanları deÄŸiÅŸir; baki kalmaz.” (1/90) “Mezara türbe yapmak, üstüne kubbe kurmak, mana sahiplerince makbul deÄŸildir.”(3/11) “.. köre teklif yok..” (3/54) “EÄŸer körsen teklif yoktur. DeÄŸilsen yürü var; sabır kurtuluÅŸun anahtarıdır.” (2/6) “..Tamah insanı sağır eder.” (2/32) “Dünya malı zayıf kuÅŸların tuzağıdır..” (4/53) “BoÄŸazına düÅŸkün yemeye alışkın sofiler, köpek gönüllüdürler, fakat kedi gibi yüzlerini yıkarlar temiz görünürler.” (2/32) “Kur’anın nuru da hak ile batılı zerre sere fark eder, bize gösterir.”(2/65) “akıl, baÅŸka akılla birleÅŸti mi nur artar, yol meydana çıkar.” (2/2) “Bilgiyle uyumak, uyanıklıktır. Vay bilgisizlikle oturan uyanık kiÅŸiye!” (2/3) “ARAMAK YOK MU , KUTLU BÄ°R Ä°ÅžTÄ°R. Hak yolundaki bu istek maniler giderir.”(3/116) Aletin yoksa bile iste ara.. (Allah) yolunda alete ihtiyaç yoktur.” (3/117)
Not : 1-parantez içindeki rakamların birincisi cilt numarasını, ikincisi sayfa numarasını gösterir.
2- Bu kompozisyon M.E.V.ince yayınlanan Mütercim Veled Ä°zbudak’a ait Mesnevi tercümesinden alınmıştır. 3- Bu kompozisyon, kriter dergisi, 1. Cilt, 1977, 9. sayıdan alıntıdır. |
Mesnevini özeti Yazar erken açık 2007-12-14 22:15:10 anlaşılır ve açık bir demet sundunuz okuyucuya. Alah razı olsun. Allah yar ve yardımcımız olsun. | MEVLANA'DAN Yazar bilal sürgeç açık 2007-12-16 09:14:48 MEVLANA'DAN Gül solup mevsim geçince bülbülden macera duymazsın Ayna neden gammaz değil? Yüzünden tozu pası silinmemiş de ondan Edebi olmayan yalnız kendine kötülük etmiş olmaz, bütün dünyayı ateşe vermiş olur. Tavus kuşun kanadı kendine düşmandır. Ölülerin aşkı ebedi değildir. İyi renkler temizlik küpünden hasıl olur. Aklı uçan başa buyruk kesilir. Manasız söz, su üstüne yazılan yazıdır. İnsan sözünde gizlidir. Hiçbir göz hem önünü hem ardını göremez. Hürmet eden hürmet görür. Sevgiliyi hoş tut hoşluk gör, incit incin. Sözün faydası yoksa söyleme! Bir söz bir âlemi yıkar, ölmüş tilkileri aslan yapar. Hiç buğday ektin de arpa gördün mü, Hiç attan eşek sıpası doğduğunu gördün mü? Ağızdan bir defa çıkan söz, yaydan fırlayan ok gibidir. Ey dil! Sen hem bitmez tükenmez hazinesin, hem de dermanı olmayan bir dertsin. Cahil insan ilelebet mihnete âşıktır. Ben varlığı yoklukta buldum Halk, kendi uğrunda ölenin yolunda ölür. Ucuz alan ucuz verir. Çocuk bir inciyi bir somuna değişir. Baharın tesiri ile taş yeşerir mi toprak ol ki renk renk çiçekler veresin. Yoksul halis altın gibi sevilse bile sözünü kimse dinlemez. Bütün güzel , hoş yaraşan şeyler, gören göz için yapılır. Aslanın önünde yiğitlik satanın aklı yoktur. Kürk kışın işe yarar, baharın değil. Akıl başka akılla birleşti mi? yol meydana çıkar. Dünyada insanın rahatı, dilini korumasındandır. Kuyumcunun aleti, kunduracının elinde kuma akilmiş tohuma döner. Doğanın, padişahtan kaçıp, kocakarının evine gitmesi bilgisizliğindendir. Öfke, sütü kan gösterir. Akıbeti görmeyen akıl nefistir. Hak olmadıkça batıl meydana çıkmaz. Dağdan alsan yerine koymazsan dağ bile yerinde durmaz. Sabret! Sabır güçlüklerin sıkıntıların anahtarıdır. Zan noksandır uçmaz. Hilebazın sözü çürümüş cevizdir. Tedbirsizlik pişmanlıktır. Dertli adamın tereddütle dolu, dumanlarla dolu bir gönül evi vardır.Derdini dinlersen o eve bir pencere açmış olursun. Köyde yurt tutmak aklın mezarıdır. Utanmazlık her aşağılık kişinin sığındığı bir sanattır. Sarhoşun önünda hendek de bir meydan da. Dua çıktığı evi bilir. Cahilin sonunda göreceği şeyi akıllılar önce görür. Her güzellik gönülden gelir. İnsan akılla bir olur saçı sakalı ağırmakla değil. İnsan zihni orman gibidir. Orada aslan da var, yaban eşeği de sen yaban eşeğinin arkasına takılma.
|
Sadece kayıtlı kullanıcılar yorum yazabilirler. Lütfen hesabınıza giriş yapınız veya kayıt olunuz. Powered by AkoComment 2.0! |